کد خبر: ۹۰۹۷۳۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۹
ابهامات سقوط بالگرد رئیس جمهور و چگونگی پیداکردن بقایای بالگرد و پیکر شهدا

ستاد کل نیروهای مسلح: پهپاد ترکیه محل سقوط بالگرد رئیس جمهور را شناسایی نکرد؛ نیروهای خودمان کشف کردند

در حالی که مقامات ترکیه مدعی پیدا کردن محل سقوط بالگرد رئیس جمهور ایران با استفاده از پهپاد ارسالی این کشور شده بود، ستاد کل نیرو‌های مسلح اعلام کرد: پهپاد ترکیه به دلیل نداشتن تجهیزات تشخیص و کنترل «نقاط زیرِ ابر» موفق به اعلام دقیق محل سقوط بالگرد رئیس جمهور نشد و در نهایت به کشور مبدأ بازگشت.
ستاد کل نیروهای مسلح: پهپاد ترکیه محل سقوط بالگرد رئیس جمهور را شناسایی نکرد؛ نیروهای خودمان کشف کردند
آفتاب‌‌نیوز :

مرکز ارتباطات ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: به دنبال وقوع سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور و هیأت همراه و وجود شرایط آب و هوایی بسیار نامساعد و پیچیدگی جغرافیایی و کوهستانی بودن منطقه و نیز حضور پهپاد‌های پیشرفته ایرانی مجهز به رادار «سار» برای انجام مأموریت در شمال اقیانوس هند و فاصله طولانی آن‌ها با محله سقوط بالگرد، در مجموع نیرو‌های امدادی ناگزیر از راه‌های زمینی عملیات جستجو را آغاز کردند.

در این شرایط ستاد کل نیرو‌های مسلح پس از اعلام همکاری کشور‌های دوست، با پیشنهاد نزدیک‌ترین کشور یعنی ترکیه موافقت کرد، اما با وجود اینکه ترکیه پهپاد مجهز به دوربین‌های دید در شب و حرارتی را به منطقه اعزام کرد، این پهپاد به دلیل نداشتن تجهیزات «تشخیص و کنترل نقاط زیر ابر» موفق به اعلام دقیق محل سقوط بالگرد نشد و در نهایت به کشور ترکیه بازگشت.

نهایتاً در ساعات اولیه صبح روز دوشنبه نقطه دقیق حادثه سقوط بالگرد توسط نیرو‌های امدادگر زمینی و پهپاد‌های ایرانی نیرو‌های مسلح که از مأموریت در شمال اقیانوس هند فراخوانده شده بودند، کشف شد.

پهپاد‌های مجهز به «رادار سار» قادر به تشخیص و کنترل نقاطِ زیر ابر‌های فشرده هستند.

همچنین مرکز ارتباطات ستاد کل نیرو‌های مسلح با ارسال پیام‌هایی از تلاش و همکاری و همدردی همه کشور‌ها از جمله روسیه و چین و به ویژه کشور دوست ترکیه تشکر و قدردانی کرد.

گفتنی است که که در شب حادثه، خبرگزاری آناتولی ترکیه با انتشار ویدئوی زیر، نوشته بود که پهپاد آکینجی ترکیه منبع گرمایی را شناسایی کرده است که گمان می‌رود مربوط به بالگرد حامل سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و تیم همراه وی باشد.

بر اساس این گزارش، این اطلاعت در اختیار طرف ایرانی قرار گرفته بود.

توضیحات سلجوق بایراکتار درباره ماموریت پهپاد آکینجی در ایران

سلجوق بایراکتار، رئیس هیات مدیره شرکت بایکار ترکیه نیز طی بازدید از پردیس دانشگاه استانبول و دیدار با دانشجویان در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره مشارکت پهپاد آکینجی در عملیات جستجوی هلیکوپتر حامل ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران و هیئت همراهش گفت: آکینجی ماموریت خود در ایران را با پرواز در ارتفاع بسیار پایین و درون دره‌ها انجام داد.

بایراکتار با بیان اینکه پیش از هر چیزی این حادثه و جان باختن مقامات ایرانی را به مردم این کشور تسلیت می‌گوید، تصریح کرد: نیرو‌های مسلح ترکیه یک عملیات امداد و شناسایی ویژه را اجرا کردند. پهپاد آکینجی در منطقه‌ای صعب العبور و با پرواز از درون دره‌ها موفق به اجرای ماموریت شد. شاید هم پهپاد آکینجی تنها پهپاد موجود در جهان است که امکان اجرای چنین عملیاتی در شرایط مذکور را دارد. به دلیل دور بودن محل پرواز، برای اجرای عملیات از ماهواره‌های تُرکست نیز استفاده شد. ابتدا یک فروند پهپاد آکینجی مسلح که در حال اجرای ماموریت دیگری بود به سمت ایران پرواز کرد، اما با عدم موافقت طرف ایرانی یک پهپاد غیرمسلح دیگر به ایران اعزام شد. پهپاد‌های آکینجی موجود در آذربایجان نیز آماده اعزام بودند.

گفتنی است که آمریکا نیز اعلام کرد که ایران از این کشور درخواست کمک کرده بود که به دلیل مشکلات لجستیکی امکان ارائه کمک فراهم نشد.

روسیه نیز قرار بود نیروهای امدادی به ایران اعزام کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
5
50
مهم نیست کی پیدا کرده است مهم اینه که درخواست کمک کردید و دیر هم اقدام کردید برای امداد رسانی و پاسخگویی هم ندارید این اتفاقات عادی است برای همین است که مردم اعتماد به هیچکدام مسئولین ندارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
3
49
سالها راجع به تجهیز پهپادها و هلی کوپترها به دید در شب و حرارتی صحبت شده ولی در روزی که مورد نیاز بود یک پهپاد از شمال اقیانوس هند باید تا تبریز پرواز میکرد تا این کار انجام شود . عجیب است که فقط یک پهپاد با این امکانات در دسترس بوده .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین