کد خبر: ۹۱۵۳۰
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۲

تردید مدير راديو جوان درباره قانون پاسخگوشدن صداوسیما

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیر رادیو جوان با این استدلال که «قانون احقاق حق در برنامه‌های صداوسیما» از قوانین حاکم بر مطبوعات و رسانه‌های نوشتاری الگو گرفته، نسبت به اجرایی‌شدن این قانون در صداوسیما ابراز تردید کرد.

مسعود احمدی مدیر رادیو جوان در گفت‌وگو با ایسنا راجع به تصویب قانونی كه صداوسیما را موظف می‌كند اگر مطالبی مشتمل بر توهین، افترا یا خلاف واقع نسبت به هر شخص اعم از حقیقی یا حقوقی وارد كرد آن شخص بتواند از حق خود در این رسانه دفاع كند، عنوان کرد: «این قانون مدت‌ها بود كه میان مجلس و شورای اسلامی در رفت و برگشت بود كه این امر نشان دهنده این بود كه در زمینه تصویب این قانون میان مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام اختلاف وجود دارد».

او معتقد است: « شاید آن چیزی كه اختلاف‌برانگیز بود، این باشد كه این قانون درباره صداوسیما چگونه باید مورد اجرا قرار گیرد و اصولا آیا این رسانه با بیش از یكصد شبكه رادیویی و تلویزیونی ازشهری و استانی تا ملی و فراملی می‌تواند مانند رسانه‌های مكتوب مورد خطاب یك قانون واحد قرار بگیرد؟ ».

احمدی با اشاره به این كه این قانون در بین رسانه‌های مكتوب ساری و جاری است، اما درباره‌ این كه چگونه در رسانه دیداری و شنیداری اجرا شود، میان كارشناسان اختلاف وجود دارد تصریح كرد: « نفس تصویب چنین مصوبه‌ای كه در شورای نگهبان نیز به آن پرداخته شده بود خوب است. اما نكته‌ای كه باید به آن توجه شود این است كه این مصوبه چگونه توسط صداوسیما، شورای نظارت بر سازمان یا فردی كه می‌خواهد در رسانه از خود دفاع كند، باید اجرایی شود؟ ».

مدیر رادیو جوان گفت: « به نظر می‌رسد كه این مصوبه در زمینه اجرا اشكالات زیادی داشته باشد. به این جهت كه رسانه شنیداری یا دیداری اساسا با نوشتار متفاوت است. شاید شما در گفتار كلامی را بگویید و برداشت‌های متفاوتی از آن شود، ولی در نوشتار هیچ نكته‌ای از آن كلام برداشت نشود و كسی با آن مخالفت نكند».

به گفته این مدیر شبکه رادیو در صداوسیما، استنباط‌‌های مختلفی در زمینه بیان و تبیین در حوزه صداوسیما پیش می‌آید كه بسیار زیاد هم هستند و كار را دشوار می‌كنند.

او همچنین افزود: «از سوی دیگر این كه این قانون رسانه را مكلف می‌كند نگاه منتقدان را نیز منعكس كند، یك حسن است، اما سوال اینجاست كه آیا اساسا این قانون دست و پای برنامه‌ساز رسانه را می‌بندند و باعث می‌شود كه برنامه‌ساز برای خودش خط قرمزهای دیگری را حس كند یا خیر ؟ یكی از تبعاتی كه شاید این قانون بعدها در پی داشته باشد، این است كه برنامه‌ساز قبل از این كه با خطر مواجه شود چون احساس خطر بیش از حد می‌كند خود را در خط قرمزی خودساخته قرار می‌دهد. بنابراین جرات لازم از برنامه‌ساز گرفته می‌شود ».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین