کد خبر: ۹۴۸۰۸
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۸:۱۳
آخرین واکنش‏ها به سخنان رئیس جمهوری؛

حیرت از تصمیم برای غنی سازی بیست درصدی

علیرغم اعلام نگرانی‏ها، هنوز واکنش‏های رسمی گسترده‏ای صورت نگرفته است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: همان گونه که انتظار می‏رفت، سخنان اخیر رئیس جمهوری کشورمان مبنی بر این که سازمان انرژی اتمی کشور، غنی سازی اورانیوم را تا حد غلظت 20 درصد شروع کند، واکنش‏های متفاوتی را برانگیخت. البته این موضوع در حالی است که هنوز موضع رسمی گروه مذاکره کننده با ایران، گروه 5+1، اعلام نشده است. 

دیروز نیز دکتر صالحی در گفت و گو با شبکه یک سیما، اعلام کرد که خبر غنی سازی 20 درصدی را امروز (دوشنبه) به طور رسمی به آژانس اعلام کرده و عملیات اجرایی غنی سازی را از روز سه شنبه آغاز می‏نماید. به گفته دکتر صالحی، محل این غنی سازی در نطنز است. 

کمی پس از بیانات رئیس جمهوری کشورمان، خبرگزاری رویترز درگزارش کاملی، اتفاقات افتاده در رابطه با پیشهاد مبادله اورانیوم و روند طی شده در این مسیر را از آغاز تا کنون مورد بررسی قرار داده و مواضع طرف ایرانی را متفاوت و بعضا حتی متناقض ارزیابی کرده است. این خبرگزاری پیش بینی کرده بود که این خبر عصبانیت قدرت‏های بین‏المللی را که به تازگی نسبت به ادامه مذاکرات برای مبادله اورانیوم با ایران ترغیب شده بوند، برانگیزد. 

وزیر خارجه امریکا نیز دیروز در مصاحبه‏ای، گرچه درباره بحث هسته‏ای ایران نکاتی را مبنی بر همراهی روس‏ها با امریکا در این پرونده بیان داشت اما از سخنان اخیر رئیس جمهوری کشورمان چیزی نگفت و در خصوص آن اظهار نظری نکرد. 

در عین حال دیروز رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان امریکا، دیروز در واکنش به تصمیم ایران گفت که ایران مناقشه اتمی را به یک بحران تبدیل کرده است. به گفته وی، "باید کاملا روشن باشد که تهران به راه حل دیپلماتیک علاقه ای ندارد مگر این‏که این راه حل بر اساس شرایط مورد نظرش باشد، شرایطی که در نهایت به توانایی بمب هسته ای منجر خواهد شد." 

همچنین رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، همان گونه که پیشتر نیز بر تحریم کشورمان تاکید می‏کرد، دیروز نیز بر این موضع خود پافشاری نمود و از تشدید تحریم‏ها سخن گفت. 

وزارت خارجه انگلیس نیز دیروز با صدور بیانیه ای، دستور اخیر رئیس جمهوری برای غنی‏سازی بیست درصدی اورانیوم را موجب نگرانی جدی دانسته است. سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا نیز گفت که تقویت غنی‏سازی اورانیوم نقض عمدی قطعنامه‏های شورای امنیت سازمان ملل متحد است و بریتانیا پس از مشورت با آژانس بین‏المللی انرژی اتمی و گروه 5+1، به آن واکنش مناسب نشان خواهد داد. 

هنوز کشورهای دیگر درگیر این پرونده به طور رسمی در خصوص تصمیم کشورمان اظهار نظری نکرده‏اند. برخی از تحلیلگران معتقدند که موضع چین در این خصوص بسیار مهم است چرا که پس از حمایت چین از مذاکرات، مشخض نیست این تصمیم کشورمان تا چه حد چینی‏ها را در مقابل موضع دیگران دجار ضعف و یا قوت خواهد ساخت. موضع چین در این تصمیم بسیار تعیین کننده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۸۸/۱۱/۱۹
0
0
خدا بخير گرداند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۸۸/۱۱/۱۹
0
0
ما را به خیر تو امید نیست.شر مرسان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۸۸/۱۱/۲۱
0
0
رئيس جمهور محبوب. ما پشتتيم برو جلو.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۸۸/۱۱/۲۲
0
0
يك طرفه قضاوت مي كنيد. اينطوري يقينمو بيشتر كرديد.
آفتابيها خداحافظ.

درود بر ايران - درود بر رهبر - درود بر 22 بهمن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۸۸/۱۱/۲۳
0
0
تا کور شود هر ان که نتواند دید ملعون مغرض!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین