کد خبر: ۹۵۸۳۵
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۶

تنظیم پیش‌نویس قطعنامه چهارم تحریم‌ها

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دیپلمات‌های فعال در شورای امنیت سازمان ملل می‌گویند، ایالات متحده پیش‌نویس دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران را ارایه کرده که بر نظام بانکداری، حمل و نقل و بخش‌های بیمه اقتصادی متمرکز شده و منتظر چین و روسیه است تا واکنش خود در همراهی با این تحریم‌ها را نشان دهند.

تحریم‌های پیشنهادی جدید، سه دور تحریم‌های پیشین را که از سال 2006 به بعد برای توقف برنامه هسته‌ای ایران وضع شده بود، تقویت می‌کند.

به ادعای دیپلمات‌های غربی در شورای امنیت، تحریم‌های جدید، نوعی از ممنوعیت را برای برخی ارتباط‌های مالی مشخص مطرح کرده که افزون بر تحریم‌های پیشین سازمان ملل است و از اعضا می‌خواهد «با دقت و هشیاری و آگاهی کامل» در برخی معاملات اسلحه، ارتباطات و انتقال و بانکداری با ایران رفتار کنند و تمرکز آن روی برخی از نهادهای ایرانی است که بخش اعظم اقتصاد ایران را در دست دارند. 

گفته می‌شود در این پیش نویس، سخنی از تحریم، صنایع نفتی ایران به میان نیامده است.

در همین باره، «هرالد تریبون» در مطلبی نوشت: در این دور جدید از تحریم‌ها، تلاش شد تحریم‌های پیشین گسترده‌تر شود و از این روی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی به دیگر فهرست بانک‌هایی مانند بانک ملی و بانک صادرات که پیشتر تحریم شده بودند، اضافه شد. در این تحریم‌ها، تعداد بیشتری به اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با برنامه اتمی جمهوری اسلامی، اضافه شده است.

در این گزارش افزوده شده است، فهرست یاد شده که در شش صفحه تنظیم شده، اشخاص حقیقی و حقوقی را که در برنامه اتمی، موشکی و راه‌های تأمین مالی آن نقش دارند، تحریم کرده و همچنین ممنوعیت معاملات اسلحه و سلاح با ایران را در بر می‌گیرد.

در همین حال، گفته می‌شود، به جز ایالات متحده کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه نیز در تدوین این بیانیه نقش جدی داشته‌اند؛ اما چین موضعگیری نکرده و روسیه در واکنشی غیر رسمی، این قطعنامه را خیلی سختگیرانه دانسته است.

اما به نقل از «ریانووستی»، «ویتالی چورکین»، سفیر روسیه در سازمان ملل،در ساعات پایانی روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «ما راه گفت‌وگوها را باز نگه داشته‌ایم؛ اما ایران آن پاسخی که ما انتظار داشتیم، نداده است.»
وی همچنین گفت، از گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگران است، چرا که این گزارش می‌گوید ممکن است برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی صلح‌آمیز نباشد.
وی در ادامه گفت، هنوز دستوری از مسکو برای انجام مذاکرات درباره تحریم‌های جدید، دریافت نکرده است.

بر پایه گزارش‌های منتشره، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، قرار است روزهای دوازدهم و سیزدهم آوریل ـ حدود چهل روز دیگر ـ اجلاسی در موضوع اتمی در واشنگتن برگزار کند و دیپلمات‌ها احتمال می‌دهند که اگر تا پیش از آن بر سر تحریم‌های جدید ایران توافقی نشده باشد، سران کشورها تلاش خواهند کرد در جریان آن اجلاس، اختلاف‌ها را حل کرده و به موضعی نهایی برسند. کشورهای غربی خواهان نهایی شدن این قطعنامه تا پیش از پایان ماه می (اردیبهشت ماه سال آینده) هستند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین