کد خبر: ۹۶۰۲۳
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۹:۵۵

آلیا: جایزه صلح را باید به زنانی بدهند که بدون شوهر بچه‌هایشان را بزرگ می‌کنند

هر جا متوجه شدیم حقوق بشر رعایت نمی‌شود برخورد کردیم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: فاطمه آلیا با بیان این‌که ما هیچ وقت ادعا نمی‌کنیم موفق شدیم همه موازین حقوق بشر را رعایت کنیم، تصریح کرد: ادعا می‌کنیم هر جا متوجه شدیم حقوق بشر رعایت نمی‌شود خودمان ورود پیدا کردیم و برخورد کردیم و هر جا خلا قانونی داشتیم تلاش کردیم آن را برطرف کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در مراسم ارایه گزارش دستاوردهای هیات ایرانی در نشست حقوق بشر که در دانشگاه الزهرا برگزار شد، با ارایه تاریخچه‌ای از شکل گیری شورای حقوق بشر گفت: در ابتدا کمیسیون حقوق بشر وجود داشت که بعد تبدیل به شورای حقوق بشر شد و جزو فعالیت‌های اصلی سازمان ملل قرار گرفت. قرار شد این شورا جهان شمولی داشته باشد و همه کشورها وضعیت حقوق بشریشان را به آن ارایه دهند و هر سال سه بار و هر بار 16 کشور وضعیت حقوق بشری خود را به آنجا ارایه کنند و این گزارش در شورای حقوق بشر بررسی شود.

وی در ادامه با اشاره به این‌که رییس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است، افزود: در ایران یک نهاد ملی به نام ستاد عالی حقوق بشر داریم که ریاست آن با آقای لاریجانی است. امسال نوبت upr ایران بود. ستاد جلسات منظمی داشت و با کمک برخی وزارت خانه‌ها و تمامی دستگاه‌هایی که به نوعی فعالیت آنها جنبه حقوقی پیدا می‌کرد گزارش حقوق بشر ایران را آماده کردیم و به upr فرستادیم.

آلیا با بیان این‌که در 15 فوریه رییس هیات گزارش کلی را ارایه کرد، افزود: خانم مباشری رییس دانشگاه الزهرا درباره حقوق زنان صحبت کرد و بنده به ارایه مصوبات مجلس در این زمینه پرداختم و به طور کلی ساختار حقوق بشری مجلس را ارایه کردیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به این‌که 17 فوریه نوبت کشورهای دیگر بود که در مورد گزارش ایران صحبت کنند، اظهار کرد: قانون آنجا به این شکل بود که از ساعت دو نیمه شب برای صحبت‌های فردا ثبت نام می‌کردند اما باند سیاسی مخالف جمهوری اسلامی به یکدیگر اطلاع دادند و از ساعت هفت شب شروع به ثبت نام کردند و کشورهای موافق جمهوری اسلامی ایران متوجه شدند خود را رساندند و ثبت نام کردند که 47 کشور ثبت نام کردند.

آلیا با بیان این‌که گزارش جمهوری اسلامی ایران علی رغم تلاش‌هایی که شده بود در روز نهایی به تصویب رسید، گفت: بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم فضایی به وجود آمد و متوجه شدیم بحث‌هایی که در کشور ما به وجود آمد فقط به انتخابات مربوط نمی‌شد.در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مباحثی مطرح و معلوم شد که تلاش‌هایی از هشت سال پیش انجام شده بود و بحث کل نظام بود و بحث قانون اساسی و ولایت فقیه نیز جزو قضیه بودند.

وی با اشاره به حواشی ارایه گزارش ایران به upr عنوان کرد: در خارج کشور سلطنت طلبان و اپوزیسیون مجتمع شده بودند و از سه ماه قبل برنامه ریزی می‌کردند.

وی افزود: مخالفان ما مانند منافقان و مشاور رئیس گروه تروریست منافقان در اجلاس سعی کردند در پوشش خبرنگار جلسه را بر هم بزنند که پلیس متوجه شد.

آلیا با اشاره به برپایی چادری از سوی مخالفان در بیرون از اجلاس گفت: برخی فعالان زن و فمنیست‌ها که پس از ماجراهای اخیر از کشور فرار کردند سعی کردند خودشان را برسانند اما به اهدافشان نرسیدند.

وی با بیان این‌که ما گزارش را برای این‌که خوشایند دیگران باشد تهیه نکردیم، اظهار کرد: ما سعی کردیم در گزارش هر عاملی در کشورمان بوده مطرح کنیم. ما در کشور سازمان حقوق شهروندی در ستاد حقوق بشر داریم و سعی کردیم با تخلفات به صورت قانونی برخورد شود.

آلیا در پایان تاکید کرد: تلاش می‌کنیم انقلابی که خودمان به دست آوردیم و افتخارآمیزترین دموکراسی در خاورمیانه است از آن مراقبت کنیم. ما مسلمان هستیم و ادعا داریم اسلام با هر نوع تبعیض ناروا مخالف است. ان شاء الله خودمان اینها را رفع می‌کنیم و می‌توانیم قوانین مترقی مان را به دنیا ارایه کنیم.

به گزارش ایسنا، فاطمه آلیا در پاسخ به سوالی درباره نحوه شکل‌گیری 8 مارس به عنوان روز جهانی زن با اشاره به تاریخچه تلاش‌ها و فعالیت زنان که منجر به شکل‌گیری این مناسبت شده است، گفت: بعد از 130 الی 140 سال، هنوز زنان این روز را گرامی می‌دارند اما در عین حال روز به روز بیشتر استثمار می‌شوند.

وی افزود: در نگاه ما اولویت اول خانواده است چون خانواده سلول جامعه است اما زن رسالت اجتماعی نیز دارد و قطعا انتظار این است که قوانینی مناسب در این زمینه تصویب شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به سوالی درباره قانون کار نیمه وقت زنان عنوان کرد: ما قانون کار نیمه وقت زنان را تصویب کردیم اما مورد استقبال واقع نشد. شورای اجتماعی ـ فرهنگی زنان نیز پیشنهادی آماده کرده که در آن کار شناور و منعطف برای زنان در نظر گرفته است.

آلیا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا زمانی که زنان به مقام‌های بالا می‌رسند، هم‌جنسان خود را تحویل نمی‌گیرند، گفت: این یک بحث فرهنگی است. درست است که در جایی خانم‌ها همکاری می‌کنند اصطکاک وجود دارد اما در مورد آقایان هم این مشکلات زیاد است و من فکر می‌کنم به دلیل پیشینه تاریخی و فرهنگی و فرصت اندکی که به زنان داده شده است این وضعیت به وجود آمده است.

وی درباره تدابیری که برای حل مشکلات زنان، کودکان و معلولان در مجلس اندیشیده شده است اظهار کرد: در زمینه قوانین کودکان و زنان مجموعه‌ای فراهم شده است که در قالب یک کتاب می‌توان آن را ارائه کرد. همچنین در مورد معلولان در گزارش تفصیلی که به UPR ارائه کردیم، در مورد آن صحبت شده است. همچنین مجلس ایران اولین مجلسی است که فراکسیون حمایت از حقوق معلولان دارد.

آلیا با تاکید بر اینکه نمی‌توان برای حقوق بشر همه کشورها نسخه واحد ارائه کرد، گفت: کشورهایی که از سال‌ها پیش به کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض ملحق شده‌اند آیا پیشرفتی داشته‌اند؟ چرا آمریکا ملحق نشده است؟

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا کاهش ساعت کار زنان به معنای خانه‌نشینی آنها نیست؟ گفت: در این زمینه درخواست‌های زیادی هم از طرف خانم‌ها وجود داشته است. در واقع کاهش ساعت داوطلبانه است. ضمن اینکه خانه‌داری کم‌ارزش نیست.

وی در پاسخ به سوالی درباره قوانینی مانند سنگسار عنوان کرد: معمولا شرایط سنگسار فراهم نمی‌شود.

آلیا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا نام برنده جایزه نوبل را که خانم شیرین عبادی است عنوان نکردید، گفت: به نظر من فعالان حقوق بشر باید اول نتایج تلاش‌شان در کشور خودشان مشخص شود. شیرین عبادی برای زنانی که هر روز به مجلس مراجعه می‌کنند و شیمیایی شده‌اند چه کرده؟ جز اینکه وکالت چند بهایی را بر عهده گرفته است.

وی افزود: جایزه صلح نوبل را باید به زنی بدهند که با وجود از دست دادن همسرش فرزندانش را تربیت می‌کند و به مدارج دانشگاهی می‌رساند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین