کد خبر: ۹۶۵۴۰
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۱
با انتشار نامه‌ای مطرح شد

درخواست مازیار میری برای آزادی جعفر پناهی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مازیار میری با انتشار نامه‌ایی خواستار آزادی جعفر پناهی کارگردان کشورمان شد. به گزارش خبرآنلاین، در ابتدای این نامه آمده است: «این روزها که به طور تصادفی در شهر ونیز ایتالیا هستم و به طور تصادف و همزمان جعفر پناهی در زندان!!!»

در ادامه آمده: «از زندان قدیمی و معروف شهر واقع در میدان سان‌مارکو دیدن کردم. در طول بازدید از این موزه‌ای که بر حسب آمار روزانه بیش از 200 هزار نفر از آن بازدید می​کنند، راهنمای ما مدام از نماد صلح و آرامش و دوستی برایمان گفت و وعده داد که در پایین​ترین طبقه تصویری را خواهیم دید که زمان قدیم برای زندانیان پنجره​ای رو به شهر اختصاص داده ​بودند که مدام در طول دوران محکومیت نماد شهر ونیز، یعنی شیر بالدار را که همان نماد صلح و عدالت است را در طول محکومیت جلوی نگاه داشته باشند و با باور این تصویر آزادی، دوران زندان را سپری کنند و باز چه تصادفی که صاحب شیر طلای شهر ونیز یعنی همان نماد صلح و عدالت و آرامش خود را در حبس می​بیند و ​بی‌پنجره​ای به سوی شهر!!!»

متن نامه میری چنین پایان یافته: «پناهی با باور مفهوم این شیر بالدار آن را به خیابان​های باغ ​فردوس برد و آن را تحویل موزه سینما داد تا شاید همگان به آن باور برسیم. کاش باورش کنیم که باور صلح دارد و باورش کنیم زیرا اینجا هر ایرانی با دیدن شیر بالدار یعنی همان نماد صلح و آرامش بی​اختیار به برنده​اش یعنی جعفر پناهی افتخار می​کند. با افتخاراتمان اینگونه رفتار نکنیم.» 

جعفر پناهی، که سال 2006 برنده جایزه خرس نقره ای جشنواره فیلم برلین شده است، دوشنبه شب (دهم اسفندماه) به همراه دختر، همسر و شماری از حاضران در خانه‌اش از جمله محمد رسول‌اف، فیلمساز، بازداشت شده است که اکثر افراد بازداشت شده همراه او آزاد شدند.
 
دادستان تهران گفته بود که بازداشت وی «به خاطر هنرمند بودنش نیست و جنبه سیاسی ندارد». 

عباس جعفری دولت‌آبادی به خبرگزاری‌ها گفته بور: «پناهی در مظان ارتکاب به برخی جرائم است که جرائم ارتکابی وی گزارش شده بود.»

جعفر پناهی فیلمساز ۴۹ ساله و خالق آثاری چون «بادکنک سفید»، «آینه»، «دایره»، «طلای سرخ» و «آفساید» است که تاکنون از جشنواره‌های معتبری چون کن، ونیز و برلین جوایز معتبری دریافت کرده.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین