کد خبر: ۹۹۳۶۰
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۴

آیت‌الله مصباح یزدی: در طول تاریخ حکومت پیامبران، مسأله حکومت شورایی مطرح نبود

طرح شورای رهبری، طرحی شیطانی است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیت‌الله مصباح یزدی عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: تا زمانی که در راس نظام جمهوری اسلامی ایران ولایت فقیه قرار دارد، آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. 

وی دوشنبه شب در هفتمین نشست هم اندیشی پیرامون ولایت فقیه در مدرسه فیضیه قم خاطرنشان کرد: عده‌ای درباره ولایت فقیه مسأله شورای رهبری را مطرح کرده‌اند که این مسأله به عنوان یک شبهه مطرح است.

وی اظهارداشت: در طول تاریخ حکومت پیامبران و یکهزار و چهارصد ساله شیعه، مسأله حکومت شورایی مطرح نبود و هیچ پیامبری را نداشتیم که با مجموعه‌ای از پیامبران حکومت کرده باشد.

آیت‌الله مصباح یزدی گفت: چنین موردی را حتی در زمان ائمه اطهار(ع) و فقهای سنتی نیز نداشته‌ایم و در هیچ آثاری نیز چنین چیزی نیامده است.

وی افزود: ممکن است امروز برخی افکار غرب‌زده چیزهایی بنویسند، ولی سراغ نداریم که حتی کسی از فقهای ما احتمال این کار را داده باشد.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: نمی‌خواهم کسی را متهم کنم ولی انسان احتمال می‌دهد که در پشت مطرح کردن مسأله شورای رهبری، دست ناصالحی برای تضعیف حکومت و ولایت فقیه در کار می‌باشد.

مصباح یزدی خاطرنشان کرد: در صورت شورایی بودن رهبری، اگر قرار است یک تصمیم قاطع گرفته شود همه باید منتظر بمانند تا اعضای شورا از استانهای مختلف بیایند، اما اگر یکی از اعضای شورا مریض شده باشد و یا جلسه به حد نصاب نرسد، در این صورت تکلیف جامعه اسلامی چه خواهد شد.

وی اظهار داشت: این طرح ممکن است طرحی شیطانی باشد تا کسی که می‌داند رهبر نمی‌شود، فکر کند اگر شورایی باشد در آن شورا حضور پیدا خواهد کرد.

مصباح یزدی گفت: اگر شورای رهبری تشکیل شود در مورد مسائل مهم و اساسی جامعه چگونه تصمیم‌گیری می‌شود.

وی تصریح کرد: حاکمیت یک فرد پیوسته مورد قبول بوده است و در سیره عقلا و متشرعین، مردم در اجرای حکومت همیشه به فرد مراجعه می‌کرده‌اند نه به گروه.

وی گفت: مسأله حکومت تاخیربردار نیست و در بسیاری از مسائل، رهبری باید تصمیم قاطع و نهایی را بگیرد.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: در ۲۲ بهمن، امام راحل تصمیم گرفت که مردم به خیابان بیایند و احدی از سیاست‌مداران و روحانیون و کسانی که ما سراغ داریم با او موافق نبودند ولی اگر این کار صورت نمی‌گرفت انقلاب پیروز نمی‌شد.

وی یادآور شد: اگر در جنگ چند فرمانده داشته باشیم چگونه در مورد عملیات تصمیم‌گیری خواهد شد؟

وی اظهار داشت: تاکنون تنها یک حکومت شورایی در جهان آن هم در کشور شوروی تشکیل شد که هیأت رییسه داشت و در صدر هیأت رییسه نیز یک نفر وجود داشت که نظر او مطرح بود اما در اسلام مشورت داریم ولی مشورت با تصمیم‌گیری متفاوت است.

مصباح یزدی اضافه کرد: حکومت برای رفع اختلاف است نه برای ایجاد اختلاف و همه درحکم حکومتی باید اطاعت کنند و همانگونه که نقض حکم قاضی در صورت عدم مغایرت با شرع مقدس، جایز نیست حکم ولی فقیه حاکم نیز در مسائل حکومتی این‌گونه است.

وی افزود: بزرگان ما همیشه نظر کسی را که در مقام ریاست عامه فقها بود بر همه چیز ترجیح می‌دادند و در زمان امام راحل مراجع تقلید بزرگی بودند که وقتی مردم در مورد مسائل اجتماعی به آنها مراجعه می‌کردند آنها را به حضرت امام راحل ارجاع می‌دادند.

مصباح یزدی با اشاره به تشکیل مجلس خبرگان رهبری گفت: مجلس خبرگان رهبری برای تشخیص و انتخاب فرد اصلح از میان فقهایی است که مردم آنها را انتخاب کرده‌اند.

وی همچنین خواهان تاسیس رشته فلسفه سیاست در حوزه علمیه قم شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین