کد خبر: ۴۴۹۷۲
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۸۵ - ۲۱:۵۴

شکوه تخت جمشید در کانادا

آفتاب‌‌نیوز : فيلم شكوه تخت جمشيد، که روایتگر جلوه های با عظمت تخت جمشید است و بوسیله تجهیزات رایانه ای بازسازی شده است ، در تورنتو كانادا به نمايش عموم درآمد. 

فرزين رضائيان تهيه کننده و کارگردان ایرانی مقیم آمریکا برای تهيه اين فيلم از ياری بسياری از کارشناسان آمريکايی، بريتانيايی و فرانسوی بهره برده است و به مهمترين موزه های جهان مانند لوور، آرميتاژ، متروپوليتن نيويورک و مانند آنها برای تهيه عکس و فيلم مراجعه کرده است.

در بازسازي اين فيلم جمعي از استادان ايران شناسي دانشگاه هاي معتبر جهان هم چون پروفسور عباس عليزاده از دانشگاه شيكاگو، پروفسور ريچارد فري، از دانشگاه هاروارد ، پروفسور شاپور شهبازي از دانشگاه ايسترن اورگن و پروفسور رمي بوكارلت محقق مركز ملي علمي فرانسه نيز همكاري داشتند. 

شکوه تخت جمشيد اولين فيلم مستند ايرانی است که با اتکا به اين شيوه تازه ساخته شده است. در يک ارزيابی اجمالی بايد گفت که اين فيلم که با سرمايه خصوصی توليد شده است يک توليد ارزشمند و اثری پيشگام است. تقريبا نيمی از فيلم متکی به تصويرسازی ديجيتالی است و بيينده در برابر تصويرهايی که در آنها ويرانه های تخت جمشيد به کاخهای زيبا و غول پيکر تبديل می شوند احساس اعجاب می کند. 

در فيلم شكوه تخت جمشيد، بناهاي تخت جمشيد با استفاده از رايانه بازآفريني شده اند اين تصاوير همراه با موسيقي جادويي آن غرور را در دل هر ايراني زنده مي كند در كنار اين فيلم، كتاب شكوه تخت جمشيد نيز به دو زبان انگلیسی و فارسی منتشر شده است كه در آن به ميراث كهن تمدن ايران زمين اشاره شده است. 

شايان ذكر است، فيلم شكوه تخت جمشيد قرار است در جشنواره ميراث آسيايي كه در اتاوا برگزار مي شود به نمايش درآيد. 

این فیلم قبل از این هم در بخش چشم واقعیت یا سینمای مستند بیست و سومین جشنواره فیلم فجر شرکت کرده بود که نتوانست نظر هیئت داوران را به خود جلب کند .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین