کد خبر: ۳۲۸۸۵
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۸۴ - ۱۶:۲۳

درمان اختلالات ترس از پرواز با هواپيما در ایران

آفتاب‌‌نیوز : اختلالات اضطرابي ـ هراسي مسافران هواپيما كه شايع‌ترين آنها ترس از ارتفاع و ترس از پرواز (Aviaphobia) است از مهمترين مشكلاتي است كه تعداد زيادي از افراد در سراسر جهان از آن رنج مي‌برند.

البته ترس از پرواز با برخي خطوط هوايي شايد چندان هم نامعقول و غير طبيعي نباشد ولي اختلالات اضطرابي ـ هراسي مسافران مقوله‌اي است كه به عنوان يك بيماري در پيشرفته‌ترين كشورها و در پرواز با ايمني‌ترين خطوط هوايي هم مطرح مي‌باشد.

دكتر وحيد نوشادي، پژوهشگر پژوهشگاه هوافضا كه اجراي طرح سيمولاتور واقعيت مجازي (درمان اختلالات اضطرابي ـ هراسي مسافران) را بر عهده دارد، افزود: اختلالات ترس از پرواز و ارتفاع كه عمدتا منشاء فيزيولوژيك دارند، درجات مختلفي داشته و در موارد جدي باعث مي‌شوند كه فرد از پرواز با هواپيما خودداراي كند؛ طبق بررسي‌هاي انجام شده حدود 20 درصد مردم درجاتي از اين اختلالات را دارند كه شدت آن در 5 درصد افراد جدي است.

وي با اشاره به زيان‌هاي اقتصادي سنگين ناشي از اين مساله به شركت‌هاي هوايي بزرگ و سرمايه‌گذاري و حمايت شركت‌هاي هوايي بزرگ دنيا از تحقيقات در اين زمينه خاطر نشان كرد: تاكنون روش‌هاي درماني متعددي در اين زمينه مطرح شده كه موثرترين و جديدترين آنها استفاده از شبيه سازي‌هاي واقعيت مجازي است كه با استفاده از آنها مراحل مختلف پرواز شبيه سازي شده و به صورت مرحله به مرحله سخت تر مي‌شود تا به تدريج ترس و اضطراب بيمار برطرف شود.

دكتر نوشادي تصريح كرد: در اين روش درماني كه مستلزم مصرف هيچ گونه دارويي نيست، ابتدا مراحل ترس و اضطراب در بيمار شناسايي شده و سپس شرايط پرواز از جمله تمامي لرزش‌ها و تكان‌هاي هواپيما در مراحل مختلف حركت، بلند شدن از زمين، اوج گرفتن، تغيير ارتفاع، فرود و ... به صورتي كاملا مشابه شرايط واقعي و به وسيله صندلي مخصوص و لرزاننده‌هاي مختلف كه به بدن فرد وصل مي‌شود، شبيه سازي مي‌شود به اين ترتيب تماس حواسي مختلف فرد از جمله حس لمس عمقي در روند درمان وارد مي‌شوند.

اين پژوهشگر خاطر نشان كرد: طرح درمان اختلالات اضطرابي ــ هراسي مسافران با استفاده از شبيه‌سازي واقعيت مجازي براي نخستين بار در كشور و با همكاري مركز تحقيقات علوم رايانه‌ اي تولوز فرانسه در پژوهشگاه هوا فضا اجرا مي‌شود؛ در اين راستا تجهيزات اوليه تامين شده و در مرحله طراحي نرم افزار هستيم كه در صورت مساعدت مسوولان و فراهم شدن امكانات مورد نياز مي‌توان طي دو ماه آينده اين طرح را به اتمام رساند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین