کد خبر: ۹۷۴۹۰
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۲

فیلم های جدید عباس کیارستمی، ژان لوک گدار، وودی آلن و اولیور استون در کن 2010

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب:  در حالی که اسامی فیلم‌های بخش رسمی این دوره جشنواره کن روز پنجشنبه اعلام می‌شود، تی‌یری فرمو مدیر عامل جشنواره کن و کمیته انتخاب او با سرعت در حال بررسی انبوه فیلم‌های متقاضی برای حضور در کن هستند. همه نشانه‌ها حاکی است فهرست شرکت‌کنندگان در بخش رسمی یکی از معتبرترین جشنواره‌های سینمایی دنیا تا آخرین لحظه نهایی نمی‌شود و حتی این احتمال وجود دارد که چند فیلم پس از اعلام فهرست به برنامه اضافه شود.

فرمو در این باره به ورایتی گفت: «سال بسیار سخت و پیچیده‌ای است.»

فیلمی که کمیته انتخاب درمورد حضور آن در جشنواره فرانسوی تردید بسیار دارد، «درخت زندگی» ساخته ترنس مالیک با بازی براد پیت و شان پن است. برگزارکنندگان جشنواره تمایل زیادی به حضور این فیلم در کن دارند.

با این اتفاق نه تنها بازیگران سرشناس فیلم روی فرش قرمز ظاهر می‌شوند، بلکه مالیک هم برای اولین بار از سال 1979، زمانی که با «روزهای بهشت» برنده جایزه بهترین کارگردان شد، به بخش مسابقه کن بازمی‌گردد، اما با توجه به اینکه همه می‌دانند مالیک وقت زیادی را در اتاق تدوین می‌گذراند، کمیته انتخاب تردید دارند فیلم جدید او به موقع آماده شود.

جای دیگر و در حوزه سینمای آمریکا چند فیلم هست که وضعیت مشخص‌تری دارند: حداقل سه فیلم «زندگی پس از مرگ» کلینت ایستوود، «قو سیاه» دارن آرونوفسکی و پروژه فعلا بی‌نام گاس ون سنت به جشنواره نمی‌رسند.

با این حال، جشنواره کن 63 به نظر توجه بیشتری به فیلم‌های آمریکایی - از آثار استودیویی گرفته تا فیلم‌های خاص - دارد. نمونه آن انتخاب فیلم حماسی «رابین هود» به کارگردانی ریدلی اسکات به عنوان فیلم افتتاحیه این دوره است.

وودی آلن که از مدت‌ها پیش قرار گذاشته فیلم‌هایش در هیچ جشنواره‌ای رقابت نکند، به احتمال زیاد با جدیدترین فیلم خود «با یک غریبه سبزه قدبلند آشنا می‌شوی» در بخش خارج از مسابقه کن حضور خواهد داشت.

آنتونیو باندراس، جاش برولین، آنتونی هاپکینز، نائومی واتس و فریدا پینتو بازیگران این فیلم هستند که داستان آن در لندن روی می‌دهد.

«وال استریت: پول هرگز نمی‌خوابد» تازه‌ترین ساخته الیور استون که دنباله‌ای بر فیلم موفق «وال استریت» است، به احتمال زیاد در جشنواره به نمایش درمی‌آید، اما بخش آن هنوز مشخص نیست.

مایکل داگلاس نقش گوردون جکو در فیلم اول را تکرار کرده و شایا لابوف، کری مالیگان و جاش برولین دیگر بازیگران این فیلم هستند.

تریلر سیاسی «بازی جوانمردانه» ساخته داگ لیمان با بازی نائومی واتس و شان پن، «سال دیگر» به کارگردانی مایک لی فیلمساز بریتانیایی با بازی جیم برودبنت و ایملدا استانتن و «تامارا درو» استفن فریرز دیگر فیلمساز بریتانیایی، از دیگر فیلم‌‌هایی هستند که احتمال حضور آنها در بخش رسمی کن هست.

یکی از آثار بخش نوعی نگاه احتمالا «سوسیالیسم» تازه‌ترین فیلم ژان-لوک گدار است که با سرمایه سوئیسی‌ها ساخته شده است. چهره قدیمی سینمای موج نو فرانسه آخرین بار با دو فیلم «در ستایش عشق» (2001) و Notre musique تولید سال 2004 در بخش خارج از مسابقه کن حضور داشت.

گدار «سوسیالیسم» را با شش فیلمساز دیگر ساخته است. انتظار می‌رود دو برنده قبلی کن هم امسال به ریورا بازگردند. عباس کیارستمی برنده جایزه نخل طلا با «کپی برابر اصل است»، اولین فیلم تولید‌شده او در خارج از ایران به کن می‌آید.

ژولیت بینوش که عکس او در پوستر رسمی این دوره جشنواره کن است، در فیلم جدید کیارستمی بازی می‌کند. این فیلم در توسکانی ایتالیا فیلمبرداری شده است. کریستی پویو فیلمساز رومانیایی هم Aurora را آماده نمایش دارد که دومین فیلم از مجموعه‌ای شامل شش فیلم است.

او این مجموعه را با «مرگ آقای لازارسکو» آغاز کرد که سال 2005 برنده جایزه بخش نوعی نگاه جشنواره کن شد.

حداقل دو فیلم آسیایی نیز بخت حضور در بخش مسابقه کن 2010 را دارند: «خشم» ساخته تاکشی کیتانو که اولین تریلر یاکوزایی فیلمساز ژاپنی پس از فیلم سال 2000 «برادر» است و «شاعری» به کارگردانی لی چانگ-دونگ فیلمساز کره‌ای.

به رسمی قدیمی، فیلم‌های فرانسوی در آخرین لحظه‌ها به بخش مسابقه اضافه می‌شوند. امسال «کارلوس شغال» ساخته اولیویه آسایاس که یک سریال کوتاه چهار ساعت و نیمی درباره رامیرز سانچز تروریست ونزوئلایی است و کمدی «صدای تکه‌های یخ» به کارگردانی برتران تاورنیه، شانس حضور در بخش مسابقه را دارند.

شصت و سومین جشنواره فیلم کن 12 تا 23 مه (22 اردیبهشت تا دوم خرداد) برگزار می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین