کد خبر: ۱۵۳۰۲۱
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۹
از نسخه فعلی «نارنجی‌پوش» راضی‌ترم

مهرجویی:حلول روح شکیبایی در حامد بهداد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «داریوش مهرجویی» کارگردان فیلم سینمایی «نارنجی‌پوش»در پاسخ به این سوال که در برخی رسانه‌ها مطرح شده که «نارنجی‌پوش» جوابیه‌ای به فیلم سینمایی «جدایی نادر....» است، آیا این موضوع را تایید می‌کنید، گفت: نه، چون ما سناریوی این فیلم را 4 سال پیش هم‌زمان با «طهران تهران» و حتی قبل از آن نوشته بودسم و می‌خواستسم این فیلم را بسازسم که به دلایلی ساخت آن به تعویق افتاد و نشد. بعد «آسمان محبوب» و «همدان» را ساختیم و بعد از آن «نارنجی‌پوش» ساخته شد.

مهرجویی تصریح کرد: من نه فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» را دیده بودم نه داستانش را می‌دانستم و اینکه می‌گویند «نارنجی‌پوش» جوابیه به «جدایی نادر از سیمین» است را قبول ندارم.

* تبلیغات و اسم برای هیچ فیلمی فایده‌ای ندارد

کارگردان «هامون» در ادامه در مورد دلایل استقبال از فیلم سینمایی «نارنجی‌پوش» به فارس، گفت: فیلم باید خودش جذاب باشد و آن کشش ذاتی را داشته باشد. تبلیغات و اسم برای فیلم فایده ندارد. مهم خود فیلم، ماهیت و پیام آن است.

* «نارنجی‌پوش» سفارشی نیست، من حس درونم خود را بیرون ریختم

کارگردان «سارا» در پاسخ به این سوال که آیا قبول دارید فیلم‌تان سفارشی است، خاطرنشان کرد: چه سفارشی. چه تبلیغی؟ چه سفارشی؟ من حس درونی خودم را بیرون می‌ریزم.

وی در ادامه افزود: ما این سناریو را نوشته بودیم، همه کار‌هایش را انجام داده بودیم، می‌خواستیم فیلمبرداری را آغاز کنیم که با دلهره به سراغ شهرداری رفتیم. برای اینکه این فیلم یک نقد دقیق از خود شهرداری و محیط زیست است. این کثافتی که الان همه جا را گرفته تقصیر کیست؟

مهرجویی تصریح کرد: ما دلهره این را داشتیم که اصلا شاید شهرداری این را قبول نکند، ولی خوشبختانه این‌ها یک کمی ذهن‌شان باز بود و حس کردند این قضیه مهم است و می‌تواند تولید آگاهی بکند و آمدند یک مقدار از نظر مالی به ما کمک کردند، همانقدر که بنیاد سینمایی فارابی و سرمایه‌گذارهای دیگر کمک کردند.

* دولت موظف است به فیلم‌ها کمک کند

کارگردان «پری» درباره ورود دستگاهای دیگر در تولید فیلم، بیان داشت: در حال حاضر محیط مغشوشی دامنگیر سینمای ما شده و با این تورم هیچ سرمایه‌گذار خصوصی بدون وام و کمک دولتی نمی‌آید ریسک کند و فیلم بسازد. به‌خصوص در این شرایط که شما می‌بینید فیلمنامه را چندین هیئت مختلف می‌خوانند و مجوز می‌دهند. بعد وقتی ساخته شد و آمد روی پرده یک دفعه مسئولیت و فیلم را با هم پایین می‌کشند. مثل اتفاقی که برای فیلم سینمایی «سنتوری» افتاد. فیلم را دو هزار نفر در هیئت مختلف دیدند، فیلم در جشنواره نشان داده شد. جوایزی هم دریافت کرد، محبوب‌ترین فیلم مردم شد. چهل تا کپی چاپ کردیم. تا می‌خواستند سردر و پوستر بزنند، شب اکران جناب وزیر می‌گوید این فیلم نباشد.

مهرجویی ادامه داد: 99 درصد کنترل سینما دست ‌دولت است. بنابراین دولت موظف است کمک کند. اما نه کمکی که فقط برای خودی‌ها باشد. آن فیلم‌ها مال خودمان است و کمک می‌کنیم و بهترین اکران را می‌دهیم، این که نمی‌شود.

* از نسخه فعلی «نارنجی‌پوش» راضی‌تر هستم

کارگردان «آسمان محبوب» در ادامه درباره دلیل حذف سکانس آخر فیلم (حضور شهردار تهران) به فارس، گفت: ببینید چون جشنواره همیشه دقیقه نودی است و ما این فیلم را سرتاسر ندیده بودیم، بعد که دیدیم تصوری که داشتیم این بود که بعدا این را با تروکاژ درمی‌آوریم و تمام آن دشت و تپه‌ها پر از «نارنجی‌پوش‌ها» می‌شود و جنگل را از بالا با هلی‌کوپتر نشان می‌دهیم و کنار رودخانه و همه جاهایی که «حامد آبان» می‌گفت به صورت رویایی این ساختار را در نظر داشتیم که نشان بدهیم ولی عمل نشد.

وی در ادامه افزود: چون نه هلی‌کوپتر داشتیم نه آنقدر سیاهی‌لشکر که آن‌ها را جنگل ‌و کنار دریا ببریم، بنابراین همان یک تکه را گذاشتیم که آن هم تازه آقای تروکاژیست ما قول داد که آن را بعداً درست می‌کند؛ اما هر کاری کرد، دیدیم نشد و یک کم اضافه کرد آن هم خراب شد و هر تصوری داشتیم از بین رفت.

مهرجویی ادامه داد: یک کم هم خوشبینانه می‌شد. اینکه شهردار خودش بیاید این کار‌ها را بکند، دیدیم خیلی زیاد است و نباشد بهتر است. از نسخه فعلی «نارنجی‌پوش» بیشتر راضی‌ام، اینکه دو نفر آشتی می‌کنند و کات می‌شود روی آشغال‌ها، یعنی اینکه داستان آشغال‌ها همچنان ادامه دارد‌...

* دیالوگ‌های حامد بهداد در سکانس دادگاه در فیلمنامه نبود

کارگردان «اجاره نشین‌ها» در ادامه در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود «حامد آبان» به «حمید هامون» شباهت دارد، اظهار داشت: این هم از آن حرف‌هاست. «حامد بهداد» عشق فیلم «هامون» بود و کاپشن هامون را هم پوشیده بود، در سکانس دادگاه «نارنجی‌پوش» یک دفعه روح مرحوم «خسرو شکیبایی» در بهداد حلول کرد و بلند شد گفت: این زن سهم منه، مال منه، در حالی که اصلا تو دیالوگ‌ها نبود، ما هم دیدیم این‌قدر دوست دارد، گفتیم تو فیلم باشد. حالا منتقد‌ها از این صدتا برداشت می‌کنند.

* 3 ماه است منتظر پروانه ساخت «بیا تا برویم» هستم

به گزارش فارس،«داریوش مهرجویی» در پایان گفت‌وگو با فارس در مورد کارهای آتی خود، بیان داشت: «بیا تا برویم» را می‌خواهم بسازیم، اگر به آن پروانه ساخت بدهند. این فیلم 3 ماه است که منتظر پروانه ساخت است. کارهای دیگری هم هست. ولی با این وضعیت موجود مانده‌ایم چه کار کنیم. چون به هیچ کسی پروانه ساخت نمی‌دهند و من نمی‌دانم چرا من را این‌قدر معطل یک پروانه ساخت کرده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین