کد خبر: ۴۱۸۲۵۳
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۳

کانونی از بیماری آنفلوآنزا در کرمان نداشته‌ایم

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: تا به حال در استان کانونی از بیماری آنفلوآنزا نداشته ایم اما باید بتوانیم آمادگی مقابله با آن را داشته باشیم.
آفتاب‌‌نیوز :
 دکتر"رشیدی" عصر امروز چهارشنبه 15 دی ماه در نشست شورای سلامت که در محل استانداری کرمان برگزار شد اظهار کرد: در زمینه اصلاح وضعیت کشتارگاه ها کمک های خوبی از سوی بازرسی استانداری صورت گرفت و فقط کشتارگاه دام رفسنجان وضعیت بحرانی دارد که امیدواریم کمک شود.

وی سپس با اشاره به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان افزود: تا به حال در استان کانونی از بیماری را نداشته ایم اما این پدیده بالقوه یکی از مخاطراتی است که امنیت غذایی استان را تهدید می کند و غرض این است که بتوانیم آمادگی مقابله با آن را داشته باشیم.

رشیدی بیان کرد: در حال حاضر در زمینه مصرف تخم مرغ و مرغ هیچ مشکلی نداریم و مردم از لحاظ مصرف فرآورده های طیور به هیچ وجه نگران نباشند، ضمن اینکه تاکنون کانونی از بیماری در استان مشاهده نشده است اما تاکید بر بحث مراقبت و پیشگیری همچنان وجود دارد.

دکتر  صدیقه کاظم نیا، معاون سلامت دامپزشکی استان کرمان گفت: آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی و سرعت انتشار آن بالا است و از طریق پرندگان مهاجر انتقال می یابد، در ایران چندین سال است که آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را شاهد هستیم که قابل انتقال به انسان می باشد و امسال هم برخی استان ها را درگیر کرده است.

کاظم نیا گفت: ویروس در گردش سال جاری با سال های قبل متفاوت و در حال حاضر در ایران تائید شده است، بنابراین باید با مشارکت محیط زیست تالاب ها تحت پایش و مراقبت باشند، همچنین اقدامی که ما در استان در صورت تائید بیماری باید انجام دهیم معدوم کردن کل طیور آن محدوده است.

معاون سلامت دامپزشکی استان کرمان ادامه داد: همچنین در صورت مشاهده بیماری ستاد هماهنگی استانی آنفلوآنزا جهت آمادگی تشکیل می شود و در زمان مشاهده بیماری لازم است اقدامات کنترل و امنیت زیستی انجام و ستاد پیشگیری آنفلوآنزا تحت نظارت استانداری تشکیل شود.

به گزارش ایسنا،کاظم نیا خاطرنشان کرد: به علاوه در زمان مشاهده بیماری در سطح استان باید اطلاع رسانی و آموزش و آمادگی، ممنوعیت فعالیت بازارچه های عرضه پرنده زنده، جلوگیری از خروج هرگونه خودروی حامل کود و پرندگان روستایی، کشتار مرغ تولیدی استان، تفکیک و عدم ارتباط با محدوده های آلوده و...  انجام شود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین