کد خبر: ۱۰۵۷۱۱
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۵

نمایشنامه معروف «پارسیان» در ولز اجرا می‌شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نمایشنامه معروف «پارسیان» اثر آشیلوس تراژدی‌نویس یونانی این روزها با برداشتی کاملا جدید در تئاتر ملی ولز روی صحنه است.

تراژدی «پارسیان» یا «ایرانیان» اثر آشیلوس قدیمی‌ترین نمایشنامه باقیمانده در ادبیات غرب است. این نمایشنامه حدود سال 472 پیش از میلاد نوشته شد و تنها نمایشنامه یونان است که با موضوعی واقعی سر و کار دارد و نه داستانی خیالی.

داستان نمایشنامه «پارسیان» درمورد پیروزی ارتش آتن بر ایرانیان در نبرد سالامیس است. این نبرد هشت سال پیش از اولین اجرای این تراژدی صورت گرفت و آشیلوس شخصا ناظر آن بود. 2500 سال پیش، بعد از جنگ ماراتن که از سوی داریوش صورت گرفت، پسرش خشایار بار دیگر جنگی را شروع کرد که حدود 20 سال طول کشید و خشایار در آن شکست سختی ‌خورد.

زمانی که خبر این شکست به قصر داریوش که 10 سال پیش از ماجرا فوت کرده بود می‌رسد گروه همسرایان که اطرافیان دربار هستند درباره‌ کلیت جنگ صحبت می‌کنند که چگونه بوده، لشکر از کجا رفته، به کجا رسیده و تمام جزییات جنگ را با هم بررسی می‌کنند.

ملکه آتوسا، دختر کوروش، زن داریوش و مادر خشایار از پرسوناژهای نمایشنامه هستند و در کل درباره‌ جنگ و شکست در آن صحبت می‌شود.

در چنین شرایطی آدم انتظار دارد شاهد غلیان احساسات میهن‌پرستی در نمایشنامه باشد، اما آشیلوس با مهر و محبتی غریب بر زندگی پارسیان تمرکز کرده است. ایرانیانی که در خانه منتظر اخبار جنگ هستند و در انتها متوجه می‌شوند خشایارشاه جوان شکست تلخی خورده است.

این شاهکار ادبی تاکنون اجراهای زیادی داشته، اما مایک پیرسن کارگردان نمایش «پارسیان» که در تئاتر ملی ولز روی صحنه می‌رود دست به ابداعاتی زده است. 

داستان در دهکده نظامی سیلینی در رومانی می‌گذرد، شهری که شهروندان اجازه ورود به آن را ندارند. این شهر در جریان جنگ سرد بنا شده و تنها شامل یک کلیسا، چند خانه و میدانی کوچک است. از دوردست این شهر متروکه به نظر می‌رسد.

اما در خانه‌ها و خیابان‌های به ظاهر متروک تانک‌های آماده پارک شده بودند. از این شهر به عنوان محل آموزش سربازان استفاده می‌شد.

در اجرای جدید این نمایش تماشاگران در میدان متروک شهر می‌نشینند، جاییکه تنها صدای پرندگان به گوش می رسد. سپس دسته همسرایان ایرانی روی صحنه می‌آیند و از نبرد خبر می‌دهند.

صحنه بعدی، ساختمانی سه‌طبقه است که دیوار جلویی آن برداشته شده است. اینجا قصر ملکه آتوسا است، سیان توماس، نقش ملکه را با چاشنی مارگارت تاچر و اویتا پرون بازی می‌کند. خبرنگاری تلویزیونی با دوربین فیلمبرداری او را دنبال می‌کند. در ادامه روح داریوش، همسر ملکه احضار می‌شود و درنهایت خشایارشاه را در حال فرار به سمت خانه می‌بینیم.

بازی‌های قوی و حسی بازیگران به همراه هنرنمایی توماس که احساساتی چون از دست دادن عزیران و ناامیدی را القا می‌کند و نقش‌آفرینی پل ریس در نقش داریوش از نقاط قوت نمایش هستند.

برداشت جدید کتی اورایلی از این نمایشنامه معروف متناسب هدایت خلاقانه و قوی پیرسن است، نمایشی که بی‌زمان و مدرن است و قدرتی بکر دارد و سفری هیجان‌انگیز و مرموز برای بینندگانش محسوب می‌شود.

نمایش «پارسیان» یا «ایرانیان» نوشته‌ آشیلوس گرچه به ایرانیان مربوط است، اما در سال‌های گذشته بارها به زبان‌های اروپایی با هنرمندان غیرایرانی به صحنه رفته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین