کد خبر: ۱۲۷۴۰۰
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۶
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام:

در فضای پس از انقلاب سخن از ایجاد دانشگاه غیردولتی ارتداد انقلابی محسوب می‌شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس سیاسی: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار اعضای هیأت امنای استانی منطقه 5 دانشگاه آزاد اسلامی شامل استان‌های لرستان، مرکزی و همدان با اشاره به نحوه شکل‌گیری این شجره‌ طیبه گفت: مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی از بدو تأسیس هیچ نفع مادی، شخصی و حتی حیثیتی در ایجاد این نهال نوپا نداشتند و تنها انگیزه‌ای که آنان را وادار به این کار کرد وجود نیاز واقعی در میان جوانان مستعد و خانواده‌های فداکار ایران اسلامی بود. 

به گزارش آفتاب، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به کمک‌های بی‌شائبه مادی و معنوی حضرت امام(ره) و تلاش‌های دلسوزانه مسئولان دانشگاه آزاد برای گسترش آموزش عالی غیردولتی در کشور، تأکید کرد: در فضایی که ادبیات چپ و مارکسیستی در میان نیروهای انقلاب نفوذ گسترده‌ای داشت و تنها دولتی شدن مؤسسات، سازمان‌ها و صنایع مورد پسند و حمایت قرار می‌گرفت، سخن از ایجاد دانشگاه غیردولتی نوعی اقدام غیرانقلابی محسوب می‌شد.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام سختی و مانع را یار دیرین و همیشگی دانشگاه آزاد اسلامی و اصولاً کارهای مهم و بزرگ خواند و گفت: مشکلات و موانع کنونی این مؤسسه عظیم در برابر سختی‌های سی سال گذشته به نسیمی می‌ماند که با هر وزش و حرکتش عظمت و بزرگی این یارگار امام عزیز را به رخ خواهد کشید. 

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تقدیر و تشکر مجدد از تمامی مسئولان، مؤسسان، اساتید و کسانی که به بارور شدن هر چه بیشتر این نهاد آموزش عالی یاری رساندند، تأکید کرد: تنها راه غلبه بر مشکلات و موانع پیش‌رو، افزایش امید و جدّ و جهد بی‌پایان برای اثبات توانمندی، کیفیت و کارآمدی دانشگاه آزاد اسلامی و در آستانه دهه چهارم عمر بزرگ‌ترین دانشگاه غیردولتی دنیاست. 

رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی دهه آینده را دهه ارتقای کیفیت و انجام کارهای بزرگ و مهم برای این مؤسسه معظم خواند و گفت: گسترش مقاطع تکمیلی، افزایش مقالات بین‌المللی، حرکت به سوی فناوری‌های نو و در نهایت تبدیل این فناوری‌ها و اختراعات به تولید و ثروت را از اهداف مهم دانشگاه آزاد اسلامی است. 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه واحدهای دانشگاه آزاد در سراسر کشور باید یار و یاور مبتکران و مخترعان و حتی سرمایه‌گذار اصلی تولید ثروت باشند، تصریح کرد: یک کارکرد مهم دیگر دانشگاه آزاد می‌بایست گسترش ارتباط با مراکز مهم علمی دنیا و جذب اساتید برجسته باشد که این امر مهم یاری و مساعدت بیش از پیش مسئولان و مجریان سیاست خارجی را طلب می‌کند. 

ایشان بیداری و خیرش ملت‌های اسلامی را پدیده‌ای مبارک خواند و توسعه و دانش و ابزار آگاهی را از عوامل مهم آن دانست، پدیده‌ای که سرانجام به استقلال و آزادی و جهان اسلام می‌رسد و حرکت وسیع مردم مظلوم فلسطین را در روز نکبت و حضور شجاعانه آنها در مرزهای لبنان و سوریه و کرانه باختری و غزه در کنار مرزهای اسرائیل گامی به پیش در جهاد مردم فلسطین معرفی کرد. 

ایشان جنایات اسرائیل در شهید کردن بیش از ده نفر و مجروح نمودن بیش از چهارصد نفر از مردم مظلوم و بی‌دفاع را نشان خشم و سردرگمی اسرائیل از نهضت‌های اسلامی منطقه خواند. 

در ابتدای این دیدار دکتر عبدالله جاسبی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دهه اول تا سوم دانشگاه آزاد را دهه تثبیت، توسعه و ارتقای کیفیت خواند و گفت: به امید خدا دهه چهارم عمر این دانشگاه دهه رقابت با دانشگاه‌های بزرگ دنیا خواهد بود. 

وی با ابراز خوشحالی از کامل شدن تشکیل هیأت‌های امنای استانی سراسر کشور تأکید کرد: شبکه علوم و تحقیقات نیز به سرعت در حال گسترش در مراکز استان‌ها و واحدهای مهم است و در آینده نزدیک تعداد آن به 35 تا 40 واحد خواهد رسید. 

دکتر جاسبی یکی از مصوبات جدید و مهم دانشگاه آزاد را ایجاد و گسترش «دوره‌های آموزش کوتاه‌مدت» برای بالا بردن توانمندی انسانی سازمان‌های دولتی و غیردولتی خواند و با تأکید بر اینکه آینده دانشگاه آزاد درخشان و امیدبخش است، گفت: مشکلات و موانع دانشگاه هر چه باشد در برابر ایمان و تلاش خستگی‌ناپذیر دوستداران و زحمت‌کشان این شجره طیبه بسیار ناچیز خواهد بود. 

همچنین دکتر میرزاده دبیر هیأت مؤسس دانشگاه آزاد با اشاره به اهداف بلندمدت این دانشگاه در برنامه‌های 5 ساله و در نهایت افق 1404 گفت: پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده که در افق 1404 تعداد کل دانشجویان این دانشگاه به 5 / 2 میلیون، اعضای هیأت علمی 105000، دانشجویان دکترا 100000، کارشناسی ارشد یک میلیون نفر، مقالات ISI و نمایه بین‌المللی 54000، میزان بودجه پژوهشی حداقل 10 درصد، مساحت کل ساختمان‌های ملکی 35 میلیون مترمربع، نرخ رشد متوسط سالانه 30 درصد در مقطع کارشناسی ارشد، 31 درصد برای دکترای تخصصی و 17 درصد برای هیأت علمی خواهد بود. 

دکتر علی‌محمد رنجبر رئیس منطقه 5 دانشگاه آزاد اسلامی هم گزارشی از وضعیت آماری این منطقه شامل استان‌های لرستان، مرکزی و همدان ارائه کرد و گفت: جمع کل دانشجویان 114817 نفر، اعضای هیأت علمی 2512، زیربنای آموزشی، خدماتی، اداری، مسکونی، فرهنگی و هنری 971890 مترمربع، مساحت کل زمین سایت‌ها 1835 هکتار و مجموع طرح‌های تحقیقاتی 948 عدد می‌باشد. 

در ادامه جلسه برخی از اعضای هیأت امنا و رؤسای مناطق دانشگاه آزاد مشکلات پیش‌رو و پیشنهادات خود را در محورهای زیر ارائه کردند: 

- تعدد در موازی کاری عناوین و مراکز فرهنگی و لزوم سازماندهی و تمرکز این واحدها 

- وجود تبعیض میان مراکز دولتی و غیردولتی در وزارت آموزش عالی برای تصویب رشته‌ها 

- عدم انگیزه و امکانات کافی برای جذب اساتید مجرب برای استان‌های محروم 

- وجود نگاه تبعیض‌آمیز میان استان‌های گوناگون 

- لزوم ترک ممنوعیت جذب هیأت علمی کارشناسی ارشد در مراکز استان‌ها 

- وجود استعداد بالای استان مرکزی برای ایجاد و جذب رشته‌های مختلف 
پزشکی و عدم ارائه آن از سوی آموزش عالی 

- لزوم پشتیبانی از «بنیادهای حمایت از علم» در حال شکل‌گیری در مناطق مختلف کشور 

- لزوم فعال کردن آموزش دوره‌های کوتاه مدت برای نهادها و سازمان‌های خصوصی و دولتی 

- حمایت از طرح آمایش آموزش عالی در سراسر کشور 

- لزوم استفاده از اساتید بازنشسته در طرح‌های پژوهشی دانشگاه و استفاده از اساتید جوان برای تدریس و آموزش
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین