کد خبر: ۱۳۷۱۸۷
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۰ - ۲۰:۵۱
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

قاچاق دام زنده صنعت دامپروری را تهدید می‌کند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان این که یکی از علت‌های تفاوت محسوس قیمت گوشت در ایران با کشورهای همسایه، واقعی نبودن نرخ ارز در ایران است، گفت: نظام رایانه‌ای در ایران هدفمند نیست و به همین علت هزینه‌های تولید افزایش یافته است، که این موضوع تشدید واردات بی‌رویه و قاچاق دام زنده به کشور را به دنبال دارد.

عباس رجایی گفت: یکی از علت‌های تفاوت محسوس قیمت گوشت در ایران با کشورهای همسایه واقعی نبودن نرخ ارز در ایران است و همین موضوع سودجویان را به فکر قاچاق دام زنده از سایر کشورها به ایران می‌اندازد.

نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بروز خشکسالی در سال‌های اخیر موجب شده است تا به علت وجود مشکل در تأمین علوفه مورد نیاز دامداری‌ها، بخشی از دام مولد کشور روانه کشتارگاه‌ها شود و این موضوع به تشدید واردات و قاچاق دام زنده دامن زده است.

رجایی ادامه داد: نظام رایانه‌ای در ایران هدفمند نیست و به همین علت هزینه‌های تولید افزایش یافته است، که این موضوع تشدید واردات بی‌رویه و قاچاق دام زنده به کشور را به دنبال دارد.

وی با بیان این که باید بخش مشخصی از پروتئین مورد نیاز کشور از طریق واردات تأمین شود، تصریح کرد: این موضوع که واردات باید به چه شکلی انجام شود جای بحث دارد، زیرا عده‌ای معتقد هستند باید مرزها را بست و دام ذبح شده را بر اساس استانداردها و ضوابط وارد کشور کرد.

این نماینده مردم در مجلس هشتم افزود: عده‌ای نیز معتقدند با توجه به شرایط کشور و موقعیت همسایگان ایران، بهتر است دام زنده وارد شود تا اشتغال‌زایی جدید نیز ایجاد شود.

رجایی با تأکید بر این که هر دو شیوه واردات مزایا و معایبی دارد، گفت: با توجه به اینکه در سراسر دنیا و به ویژه در کشورهای همسایه ایران، واردات دام زنده این نگرانی را به وجود می‌آورد که از نظر انتقال بیماری‌ها آسیب‌پذیر شویم و زمانی که دام زنده به شکل قاچاق وارد کشور می‌شود از آنجا که کنترلی وجود ندارد بیماری‌های مختلف وارد شده و در سطح دامداری‌ها شیوع می‌یابد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس هشتم با بیان این که در طرح تحقیق و تفحص از علل واردات دام زنده مسائل مختلفی بررسی شده است، تصریح کرد: علت واردات دام زنده، علت قاچاق دام زنده، مسئولانی که قصور کرده‌اند و میزان نیاز واقعی به پروتئین دامی از مسائلی است که در تحقیق و تفحص از علل واردات دام زنده بررسی شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین