کد خبر: ۱۴۴۰۱۹
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۹

اعتراف به عقب‌ماندگی برنامه اشتغال‌زایی صنعتی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اعلام عقب ماندگی وزارت صنعت، معدن و تجارت از برنامه اشتغالزایی صنعتی در سال جاری مهمترین خبر صنعتی هفته جاری را رقم زد. 

محمدرضا فاطمی امین - معاون برنامه‌ریزی، توسعه و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، اذعان کرد که وزارتخانه متبوعش از برنامه خود در زمینه اشتغال‌زایی صنعتی طی سال جاری عقب مانده است.

به گفته او در 9 ماهه سال جاری تعداد فرصت‌های شغلی ایجاد شده در بخش صنعت و معدن براساس پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده حدود 71 هزار نفر بوده است. این در حالی است که دولت برای سال جاری ایجاد 320 هزار فرصت شغلی را در بخش صنعت و معدن هدف‌گذاری کرده است.

طی این هفته التهاب در بازار سکه و ارز به اوج خود رسید که این موضوع با واکنش صاحبان صنایع نیز مواجه شد. از جمله حسین ساسانی، دبیرکل کنفدراسیون صنعت با اشاره به عواقب منفی تصمیم‌گیری‌های خلق‌الساعه مسئولان روی فضای اقتصادی کشور تاکید کرد که ادامه روند نوسانات شدید نرخ ارز در بازار در نهایت منجر به کاهش تولید در واحدهای صنعتی می‌شود.

از سوی دیگر محسن شرکا، دبیرکل خانه صنعت و معدن ایران تصمیم اخیر شورای پول و اعتبار درباره افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی را تصمیم درستی در راستای کنترل نرخ ارز دانست و در عین حال اوضاع نرخ ارز در بازار کشور را فاجعه بار خواند.

در همین حال این هفته گزارشی درباره نابسامانی در تولید و بازار کاغذ روزنامه در یکی از روزنامه‌های اقتصادی کشور منتشر شد. به نوشته روزنامه ابرار اقتصادی دلال بازی در بازار کاغذ روزنامه باعث افزایش چشمگیر قیمت این ماده موردنیاز روزنامه‌های کثیرالانتشار در بازار شده است. این در حالی است که شرکت کاغذ و چوب مازندران به عنوان تنها تولیدکننده کاغذ روزنامه در کشور التهاب در بازار این محصول را رد کرد.

در این هفته، محسن صالحی‌نیا رسما به عنوان معاونت امور اقتصادی و صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب شد. در همین حال فعالان صنایع غذایی کشور نیز برخی گزارش‌ها درباره احتمال ایجاد قطحی غذایی در کشور به دلیل نوسان نرخ ارز را تکذیب کردند.

از سوی دیگر انجمن جهانی فولاد این هفته در تازه‌ترین گزارش خود ایران را شانزدهمین فولادساز بزرگ جهان در سال 2011 معرفی کرد.

* * ماشین‌آلات معدنی از شمول قوانین خودرویی خارج می‌شود

اعلام خارج شدن ماشین‌آلات معدنی از شمول قوانین خودرویی از مهمترین اخبار معدنی این هفته بود.

در این هفته نایب رئیس خانه معدن اظهار کرد که به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت ماشین‌آلات معدنی به عنوان ماشین‌آلات خط تولید محسوب شده و از شمول قوانین خودرویی خارج خواهند شد.

به گفته محمدرضا بهرامی، تاکنون قوانین خودرو بر ماشین‌آلات مورد استفاده در بخش معدن حاکم بود که این موضوع تامین ماشین‌آلات مورد نیاز معادن را با دشواری‌هایی روبه‌رو کرده بود اما با مذاکرات صورت گرفته با وزارت صنعت، معدن و تجارت مقرر شد این وزارتخانه پیشنهاد قرار گرفتن ماشین‌آلات معدنی در شمول قوانین ماشین‌آلات خط تولید را به دولت ارائه کند.

اما در خبر دیگری در این هفته یک کارشناس بخش معدن از احتمال افزایش قیمت جهانی مس به حدود 10 هزار دلار در هر تن خبر داد. غلامرضا نقی‌پور اظهار کرده که در سال جاری میلادی تقاضا برای فلز مس در جهان افزایش خواهد یافت. با توجه به حجم تقاضای فعلی، رشد تقاضا در آینده و محدودیت عرضه مس در جهان پیش‌بینی می‌شود که قیمت این فلز به حدود 10 هزار دلار در هر تن افزایش یابد.

به گزارش ایسنا،‌ در این هفته همچنین مدیرعامل ایرالکو از رشد 12 درصدی تولید آلومینیوم در سه واحد تولید آلومینیوم ایران طی 9 ماهه امسال خبر داد.

به گفته مسیح تفرشی، ایرالکو به همراه سایر تولیدکنندگان آلومینیوم در کشور (هرمزال و المهدی) در 9 ماه امسال رشد 12 درصدی تولید آلومینیوم را ثبت کرده و این تولیدکنندگان توانستند در بین محصولات معدنی و صنایع معدنی بیشترین رشد تولید را از آن خود کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین