کد خبر: ۱۴۸۷۴۷
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۰ - ۲۰:۳۳
کاهش 10 درصدی ظرفيت توليد اغلب واحدهای صنعتی

واحدهای بزرگ فولادی به اغما رفته‌اند

بسياری از واحدها در شرف تعطيلی قرار گرفته‌اند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیرعامل فولاد البرز اعلام کرد: نوسانات نرخ ارز، هزینه واردات شمش فولادی برای تولیدکنندگان را به میزان قابل توجهی افزایش داده، این در حالی است که بیش از ۹۰ درصد شمش مورد نیاز واحدهای تولیدی از طریق واردات تامین می‌شود.

حسن مصیب‌زاده ضمن تاکید بر اینکه تولیدکنندگان به واسطه شرایط ایجاد شده در اقتصاد کشور با مشکلات زیادی روبرو شده‌اند که فعالیت آن‌ها را تحت الشعاع قرار داده است، به ایلنا گفت: در حال حاضر به دلیل مشکلات ایجاد شده در مسیر گشایش اعتبار برای خرید مواد اولیه، تامین شمش فولادی به یکی از مهم‌ترین چالش‌های این صنعت تبدیل شده است. از سوی دیگر عدم دسترسی به ارز نیز به نوبه خود بر مشکلات فعالان افزوده است.

وی در خصوص افزایش قیمت تامین شمش به واسطه نوسانات نرخ ارز، عنوان کرد: در حال حاضر قیمت شمش برای تولیدکنندگان خارجی بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان تمام می‌شود، این در حالی است که به دلیل شرایط شکل گرفته در بازار ارز، تولیدکنندگان ما قیمتی در حدود ۱۱۵۰ تومان می‌توانند شمش مورد نیاز خود را تامین کنند.

مصیب‌زاده که هزینه‌های تمام شده تولید در ایران را بالا‌تر از عرف جهانی می‌داند، تصریح کرد: باتوجه به مشکلات موجود در تامین شمش و بالا بودن هزینه تمام شده، تولیدکنندگان مجبور به فروش محصولات خود با نرخ‌های پایین در بورس هستند و در صورت تغییر در میزان عرضه و قیمت خود با برخوردهای تعزیراتی روبرو می‌شوند.

به گفته وی؛ با وجود این مسائل، امروز تمام تولیدکنندگان بخش خصوصی فولاد با معوقات بانکی روبرو هستند، از سوی دیگر عدم نقدینگی، فعالیت واحدهای صنعتی را تحت الشعاع قرار داده است.

مدیرعامل فولاد البرز ضمن تاکید بر اینکه اغلب تولیدکنندگان بزرگ فولادی بخش خصوصی به حالت اغما فرو رفته‌اند، افزود: هم اکنون ظرفیت تولید اغلب واحدهای صنعتی به حدود ۱۰ درصد کاهش یافته، ‌ این در حالی است که بسیاری از واحد‌ها در شرف تعطیلی قرار داشته و برخی کارخانجات کوچک‌تر و متوسط نیز فعالیت خود را متوقف کرده‌اند.

وی با تاکید بر لزوم بازبینی در وضعیت سیاست‌های حمایتی در قبال صنعتگران، متذکر شد: در حال حاضر هیچ حمایتی از سوی دولت در قبال تولیدکنندگان صورت نمی‌گیرد، متاسفانه تمام حمایت‌ها تنها در قالب وعده و شعار باقی می‌ماند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین