کد خبر: ۱۵۰۹۵۴
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۶

گزارش رحیمی از عملكرد دولت در سال 90

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: 'محمدرضا رحیمی' این گزارش عملكرد را در دیدار دیروز سه شنبه رییس جمهور با اعضای هیات دولت، استانداران و مدیران اجرایی در محل مجلس قدیم مطرح كرد.

** آموزش و پرورش

معاون اول رییس جمهوری در بیان گزارش عملكرد دولت در حوزه آموزش و پرورش به رونمایی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش كه بر پایه نقشه جامع علمی و فرهنگ بومی و ملی كشور تدوین شده اشاره كرد و گفت: 135 میلیون جلد كتاب درسی و تالیف 90 عنوان كتاب درسی جدید از عملكرد این حوزه در سال 90 است.

وی از توسعه و گسترش عدالت آموزشی با بهره برداری از یكصد هزار مترمربع فضای آموزشی، پژوهشی و ورزشی به ویژه در مناطق محروم كشور به عنوان دیگر دستاورد این بخش نام برد و گفت: در سال 90› بانك اطلاعات مفاخر در كلیه استانها تشكیل و 10 هزار مدرسه قرآنی تشكیل و در پایان سال به 20 هزار مدرسه افزایش یافته است.

اعزام بیش از یك میلیون دانش آموز و حدود 200 هزار دانشجو به مناطق عملیاتی دفاع مقدس در قالب كاروان راهیان نور نیز در زمره برنامه های دولت در این زمینه بود.

** بهداشت، درمان و آموزش پزشكی

رحیمی با یادآوری كسب رتبه اول منطقه در بخش تولید داروهای بیولوژی و رتبه دوم در زمینه تولید دارو با فناوری نانو در سال 90، از افزایش 25 درصدی تولیدات علمی در دانشگاه های علوم پزشكی كشور و تولید 96 درصد از داروهای مورد نیاز كشور در داخل در این سال خبر داد.

به گفته وی، تحت پوشش قرار گرفتن 22 میلیون نفر از ساكنین روستاها و شهرها در نظام پزشك خانواده بخشی دیگر از كارنامه دولت در این حوزه است.

** ورزش و جوانان

معاون اول رییس جمهوری در بیان عملكرد دولت در حوزه ورزش و جوانان، كسب میانگین یك عنوان قهرمانی جهانی، آسیایی و بین المللی در عرصه های ورزشی در هر هفته از آغاز فعالیت دولت دهم به این سو را یادآور شد.

** وزارت ارتباطات و فناوری

افزایش 12 برابری ظرفیت زیرساخت ارتباطی كشور، راه اندازی اپراتور سوم تلفن همراه كشور، دفع انواع حملات سایبری به سیستم های ارتباطی و اطلاعاتی ایرانی و كسب جایگاه ششم دنیا در توانمندی مقابله با این گونه حملات از نكات برجسته در عملكرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود كه در گزارش معاون اول رییس جمهوری انعكاس یافت.

** هدفمندی یارانه ها

در این گزارش همچنین آمده است: تداوم طرح عظیم هدفمندسازی یارانه ها در كشور و آثار مثبت آن در زمینه كاهش مصرف برق، گاز، بنزین، گندم و ارد (صرفه جویی مستقیم 15 میلیارد دلار در زمینه انرژی در 11 ماهه اول سال) و همچنین بهبود توزیع درآمد، اصلاح الگوی مصرف و كاهش چشمگیر قاچاق آرد و بنزین و كاهش مصرف حاملهای انرژی از نكات برجسته در كارنامه دولت در حوزه هدفمندی یارانه ها است.

** وزارت اقتصاد و دارایی

معاون اول رییس جمهوری در جمع مدیران اجرایی همچنین نرخ رشد مالیات های مستقیم در سال 90 را برابر 31 درصد و نرخ رشد مالیات های غیرمستقیم (كالا و خدمات) در سال 90 را برابر 60 درصد عنوان كرد و یادآور شد كه سرمایه شركت های بورسی 2 برابر شده و حدود 2 هزار واحد شاخص های بورس افزایش داشته است.

** وزارت نفت

رحیمی در ادامه از افزایش توان تولید گاز كشور به مرز 695 میلیون مترمكعب در روز در سال 90 خبر داد و گفت: در این سال، صادرات بیش از 16 میلیون تن محصولات پتروشیمی به ارزش 12 میلیارد دلار در 11 ماهه اول سال، سرمایه گذاری 21 میلیارد دلاری در صنایع نفت و گاز كشور كه 1/2 میلیارد دلار آن از محل منابع خارجی تامین شده است و پیشرفت 55 درصدی ساخت فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی در كمتر از 20 ماه و شكستن ركورد جهانی ساخت پالایشگاه خشكی در كارنامه وزارت نفت ثبت شد.

** وزارت تجارت، صنایع و معادن

به گفته این مقام ارشد دولت، در كارنامه وزارت تجارت، صنایع و معادن نیز اقدامات مهمی از جمله تولید 5/1 میلیون دستگاه انواع خودرو در 11 ماه اول سال 90، رشد 29 درصدی ارزش صادرات غیرنفتی كشور و رسیدن آن به مرز 43 میلیارد دلار (آمار گمرك) ، صادرات حدود 3/9 میلیون تن سیمان و كلینكر در یازده ماهه اول سال 90 و افزایش 17 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل به چشم می خورد.

** وزارت جهاد كشاورزی

رحیمی در ادامه تولید 14 میلیون تن گندم و كسب رتبه نوزدهمین تولید كننده بزرگ گندم در جهان را از افتخارات به دست آمده در سال 90 خواند.

** وزارت نیرو

در گزارش معاون اول رییس جمهوری درباره عملكرد وزارت نیرو در سال 90 به افزایش ظرفیت تولید روزانه برق به میزان چهار هزار مگاوات در سال 90، صادرات 8 هزار گیگاوات ساعت برق به كشورهای همسایه و افزایش 29 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل و صادرات حدود سه میلیارد دلار خدمات فنی مهندسی و یك میلیارد دلار صادرات برق در سال 90 اشاره شده است.

** وزارت اطلاعات

رحیمی افزود: شناسایی بخش عمده ای شبكه های جاسوسی دشمن از نكات برجسته در اقدامات وزارت اطلاعات در سال گذشته بود.

** وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

معاون اول رییس جمهوری همچنین از بهره برداری از خط تولید موشك 'قادر' از نوع موشك های كروز دریایی، سامانه اژدر بومی 'والفجر' و موتور دریایی 'بنیان 1' به عنوان بخشی از دستاوردهای مهم صنعت دفاعی در سال گذشته یاد كرد و گفت: پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نوید علم و صنعت و آماده سازی ماهواره فجر برای پرتاب در آینده نزدیك از جمله نكات برجسته در كارنامه وزارت دفاع است.

انجام 350 پروژه تحقیقاتی در وزارت دفاع با همكاری دانشگاه ها و كسب حدود 233 فناوری جدید و پیشرفته در حوزه های موشكی، تسلیحات، مهمات هوایی، دریایی و ناوبری نیز در این گزارش مورد اشاره قرار گرفته است.

** محیط زیست

كاهش 33 درصدی صنایع آلاینده كشور با رفع بیش از هزار صنعت الاینده در سال 90 از جمله نكاتی بود كه در گزارش عملكرد سال گذشته دولت مورد توجه قرار گرفته است.

** وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

معاون اول رییس جمهوری در ارایه گزارشی از عملكرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به صعود یك پله ای رتبه تولید علمی در پایگاه ISI و كسب جایگاه 19 جهان و دستیابی به مقام نخست تولید مقالات علمی در منطقه اشاره كرد.

** انرژی اتمی

رحیمی گفت: بهره برداری از دستاوردهای جدید دانشمندان هسته ای كشور از جمله بارگذاری اولین مجتمع سوخت هسته ای 20 درصدی ساخت داخل در راكتور تهران و نسل جدید ماشین های سانتریفیوژ غنی سازی اورانیوم از دستاوردهای جدید در حوزه انرژی هسته ای است.

** صدا و سیما

گسترش پخش شبكه های تلویزیونی به صورت دیجیتال در سراسر كشور و افتتاح شبكه های جدید ای فیلم، مستند، شما و بازار نیز در این گزارش مورد اشاره قرار گرفته است.

** نیروی انتظامی

معاون اول رییس جمهوری در ادامه از كاهش 14 درصدی تلفات رانندگی در سال 90 نسبت به مدت مشابه سال قبل و افتتاح بزرگترین و مجهزترین مركز اطلاعات كنترل ترافیك خاورمیانه در تهران به عنوان نكات برجسته در كارنامه این نیرو در سال گذشته نام برد.

** منفرد

رحیمی با یادآوری اقدامات دولت در راستای ادغام و كاهش تعداد وزارتخانه ها براساس قانون برنامه پنجم توسعه جهت كوچك سازی بدنه دولت ، از افزایش موجودی صندوق توسعه ملی به حدود 28 میلیارد دلار خبر داد.

** آمارهای مهم اقتصادی كشور

معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود آمارهای مهم اقتصادی كشور را به شرح زیر اعلام كرد:

رشد تورم 5/21 درصد در سال 1390

رشد نقدینگی حدود 9/18 درصد در سال 1390(سال قبل از آن 9/24 درصد بوده است)

رشد اقتصادی حدود 1/6 درصد در سال 1389 (برای سال 1390 بالاتر از این رقم ولی هنوز دقیقا محاسبه نشده است)

تراز پرداخت ها: مثبت

** طرح های 'مهر ماندگار'

معاون اول رییس جمهوری تاكید كرد: 800 طرح و پروژه مهم با 150 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری كه 65 درصد پیشرفت فیزیكی دارند باید تا پایان دولت دهم به اتمام برسد.

وی خاطرنشان كرد: عمده اعتبارات این طرح ها مصوب شده و در صورت نیاز، اعتبارات از هر منبع ممكن تامین خواهد شد.

** خلاصه عملكرد دفتر و حوزه معاون اول رییس جمهور در سال 90

گزارشی از عملكرد دفتر و حوزه معاون اول رییس جمهوری پایان بخش این گزارش بود.

در این گزارش به طراحی تدابیر لازم و مقابله با تحریم های بی سابقه نظام سلطه از طریق مدیریت اقتصاد كشور توسط ستاد تدابیر ویژه اقتصادی و كمیته های مربوطه، برگزاری 239 جلسه و كارگروه اصلی در دفتر و 1526 جلسه كارشناسی در حوزه معاون اول (ستاد تدابیر ویژه اقتصادی، ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، ستاد هدفمندسازی یارانه ها، ستاد كنترل بازار، شورای عالی اشتغال، شورای عالی اداری، كارگروه نفت و ...) اشاره شده است.

به گزارش ایرنا، 454 ملاقات داخلی و خارجی، 26 سفر داخلی و خارجی، 439 نشست دو یا چند جانبه جهت هماهنگی با وزرا، دستگاه های دولتی و استانداران ، 96 سخنرانی در همایش ها و بازدیدها و نیز 19 هزار و 271 مكاتبه شامل مصوبات دولت، بخشنامه ها، پی نوشت های ابلاغی و پی گیری ها در این حوزه ثبت شده است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین