کد خبر: ۳۹۹۹۰۴
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۵
چالش‌های پیش‌روی افزایش سرمایه‌گذاری‌های نفتی در ایران

نتیجه انتخابات 96 چه‌تاثیری بر بازار نفت خواهد گذاشت؟/خوش‌بینی و امید بازگشته است

ایران هم‌چنان خواستار افزایش تولید بیش‌تر نفت و رسیدن به سطح پیش از تحریم‌هاست اما به احتمال زیاد اعمال محدودیت‌هایی را در این زمینه خواهد پذیرفت. این خبرگزاری اشاره می‌کند که خوش‌بینی در میان تولید‌کنندگان اوپک دیده می‌شود و احتمال آن زیاد است که تولیدکنندگان نفتی خارج از اوپک نیز با تصمیمات اعضای آن نهاد همراهی کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- سایت «دیپلمات» که گزارش‌های مرتبط با مسائل آسیا را بازتاب می‌دهد در گزارش تحلیلی تازه‌ای به مخاطرات سیاسی داخلی بازار نفت خوش بینی رویترز نسبت به توافق اعضای اوپکایران برای سرمایه‌گذاران آسیایی پرداخته است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این سایت اشاره می‌کند که حتی با وجود مدل تازه قراردادی گاز و نفت ایران که به جای قرادادهای بیع متقابل ارائه شده است و سودهای خوبی برای بازیگران و سرمایه‌گذاران خارجی دارد بازهم پرسش‌های بسیاری بی‌پاسخ باقی مانده‌اند. 

این سایت می‌نویسد: «یکی از اصلی‌ترین پرسش‌ها آن است که نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در ماه مه سال ۲۰۱۷ چگونه خواهد بود. حسن‌روحانی رییس‌جمهوری ایران باید مردم آن کشور را متقاعد کند که کاهش تحریم‌ها روندی رو به رشد داشته و بر اقتصاد تاثیرگذار بوده است. با این حال، واقعیت آن است که محدودیت‌های بانکی هنوز علیه ایران حفظ شده‌اند. در صورتی که نامزد محافظه‌کاران و فردی بدبین به بهبود روابط ایران و غرب در انتخابات بعدی به پیروزی برسد، نخستین اقدام او برهم‌زدن سازوکار کنونی و جدید تنظیم‌شده برای قراردادهای نفتی است.»

این سایت در ادامه‌ اشاره می‌کند که علاوه بر آن برای سرمایه‌گذاران خارجی هنوز هم ساختار مالکیت و لزوم شریک‌شدن با شرکای داخلی که متهم به فساد هستند یکی از موانع عمده پیش‌روست. 

دیپلمات در ادامه اشاره می‌کند که شرکت‌های کره‌ای و ژاپنی حوزه پایین‌دست که از شرکت‌های اصلی آسیایی هستند برای جلب نظر مساعد امریکا و عدم مواجهه با تحریم‌های آن کشور علیه ایران، وارد رایزنی با مقام‌های امریکایی شده‌اند با این حال، از نظر تاریخی آنان نسبت به رقبای غربی خود حساسیت بیش‌تری نسبت به قیمت دارند و از همین‌روست که به‌طورهمزمان در حال استفاده از فرصت مذاکره و انعقاد قرارداد با عربستان سعودی، کویت و عراق نیز می‌باشند. اقدام ارامکو برای افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی خود در چین و ژاپن را نیز می‌تواند در این راستا قلمداد کرد. 

دیپلمات اما اشاره می‌کند که در طول سالیان اخیر شرکت‌هایی چون پتروناس مالزی و CNOOC چین در میدان‌های گازی ایران فعال بوده‌اند با این حال، اکنون در دوران پسا‌تحریم به نظر می‌رسد ایران علاقه بیش‌تری به جذب سرمایه‌گذاری غربی‌ها به خصوص اروپایی دارد. 

این سایت در بخش پایانی گزارش خود با طرح این پرش که رییس‌جمهوری بعدی امریکا چه نقشی  را می‌تواند در مدیریت رقابت و همکاری در صنعت نفت ایران داشته باشد، می‌‌نویسد: «امریکا باید توازن و تعادل را برقرار کند... کلینتون و  ترامپ هر کدام که رییس‌جمهوری بعدی باشند باید این اطمینان را کسب کنند که ایران بازیگری مسئول در اوپک خواهد بود و به بهبود روابط با سعودی‌ها خواهد پرداخت.»
 
در همین حال، خبرگزاری «رویترز» گزارشی را درباره چشم‌انداز تعیین قیمت نفت توسط اوپک منتشر کرده است. این خبرگزاری اشاره می‌کند که به گفته تحلیلگران،‌ ایران هم‌چنان خواستار افزایش تولید بیش‌تر نفت و رسیدن به سطح پیش از تحریم‌هاست اما به احتمال زیاد اعمال محدودیت‌هایی را در این زمینه خواهد پذیرفت. این خبرگزاری اشاره می‌کند که خوش‌بینی در میان تولید‌کنندگان اوپک دیده می‌شود و احتمال آن زیاد است که تولیدکنندگان نفتی خارج از اوپک نیز با تصمیمات اعضای آن نهاد همراهی کنند.

این خبرگزاری می‌نویسد: «اکنون خوش‌بینی و امید بازگشته است و بازارها نگران چالشی از سوی اعضای غیر عضو در اوپک نیستند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین