کد خبر: ۴۵۵۶۱۳
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰

دمنوش هایی برای تقویت بدن هنگام روزه داری

بسیاری از ما سعی می‌کنیم پس از افطار تشنگی خود را با نوشیدن آب خنک، چای، نوشیدنی‌های گازدار یا آبمیوه‌های مصنوعی رفع کنیم.میزان: اما آیا این مواد برای جبران کم‌آبی بدن که در این ایام از اهمیت بالایی برخوردار است مناسبند؟
آفتاب‌‌نیوز : بسیاری از ما سعی می‌کنیم پس از افطار تشنگی خود را با نوشیدن آب خنک، چای، نوشیدنی‌های گازدار یا آبمیوه‌های مصنوعی رفع کنیم.میزان: اما آیا این مواد برای جبران کم‌آبی بدن که در این ایام از اهمیت بالایی برخوردار است مناسبند؟

مطمئنا آبمیوه‌های موجود در بازار به‌دلیل مواد قندی، فشار خون را افزایش داده و شما را برای مدتی سر حال نگه می‌دارند اما گزینه مناسبی برای رفع تشنگی نیستند از طرفی نوشابه‌های گازدار نیز می‌توانند در فاصله سحر تا افطار باعث بروز مشکلات معده شوند.

حتی بهتر است در این روزها چای را به‌صورت کم‌رنگ‌ بنوشید، زیرا برگ چای به‌دلیل خاصیت مدر بودن باعث از دست رفتن آب بدن می‌شود. ما پیشنهاد می‌کنیم اگر عرقیات گیاهی یا دمنوش‌ها تا به حال در سفره شما جایی نداشته در این‌ماه آنها را به‌عنوان نوشیدنی‌های مناسب این ایام امتحان کنید.

اما کدام گیاهان دمنوش و عرقیات مفیدتری برای این زمان هستند؟

عرق کاسنی و شا‌تره

عرق کاسنی یکی از بهترین عرقیات برای کاهش دمای بدن است، علاوه بر آن می‌تواند باعث مقاومت بدن در برابر گرما باشد. با نوشیدن این عرق عملکرد معده و اندام گوارشی نیز بهتر می‌شود. می‌توانید یک یا 2 استکان از آن را در فاصله افطار تا سحر بنوشید.

اما توجه کنید اگر فشار خون‌تان پایین است آن را با شکر یا گلاب مخلوط کرده و سپس استفاده کنید. عرق شا‌تره نیز در رفع تشنگی بسیار مؤثر است و برای جلوگیری از احساس خشکی در دهان و گلو توصیه می‌شود. ممکن است طعم این عرق گیاهی را نپسندید، در این صورت می‌توانید آن را با خاکشیر و عسل مخلوط کرده و میل کنید. همچنین می‌توانید از مخلوط عرق کاسنی و شا‌تره 2 تا 3 استکان در این فاصله استفاده کنید.
برای خریدن این عرقیات می‌توانید به عطاری‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی معتبر مراجعه کنید. درنظر داشته باشید که حتما از برند شناخته شده‌ای خرید کنید تا محصول موردنظرتان صددرصد خالص و منطبق بر استانداردها باشد.

پیشنهاد: برای آنکه هم از خواص این عرقیات بهره ببرید و هم یک نوشیدنی با طعم خوب و هزینه کم میل کنید می‌توانید کاسنی و شا‌تره را با سکنجبین و خیار مخلوط کرده و این شربت را بنوشید.

چای سبز

این دمنوش در طب سنتی چین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و از آن به‌عنوان تب‌بر و برای رفع گرمازدگی استفاده می‌شود. علاوه بر آن این دمنوش گیاهی از عطش می‌کاهد و باعث تولید عرق بیشتر در بدن و خنک شدن آن می‌شود. در ایام ‌ماه‌رمضان به‌دلیل خالی بودن معده ممکن است دچار بوی بد دهان شوید. چای سبز برای از بین‌بردن باکتر‌ی‌های دهان مفید بوده و باعث خوشبو شدن آن ‌می‌شود. توجه کنید که اگر فشار خون پایینی دارید بهتر است این چای را همراه با عسل بنوشید.

پیشنهاد: چای سبز به‌صورت طعم‌دار نیز در بازار موجود است، اگر از افت ناگهانی فشار خون رنج می‌برید یا طعم چای سبز را دوست ندارید می‌توانید انواع طعم‌دار آن را مثل چای سبز دارچینی یا زعفرانی و... بخرید.

دمنوش نعناع

این دمنوش برای بهبود اختلال سیستم گوارشی و نفخ بسیار مؤثر است، به همین دلیل مصرف آن در‌ماه رمضان که معده برای مدت طولانی خالی است توصیه می‌شود. علاوه بر آن از بوی بد دهان جلوگیری می‌کند. همچنین برای کاهش دمای بدن نیز استفاده می‌شود. می‌توانید این دمنوش را با استفاده از برگ‌های تازه نعناع آماده کنید. چند برگ نعناع را در آب‌جوش انداخته و حدود ۵ تا ۸ دقیقه درپوشی روی فنجان بگذارید تا دم بکشد. اگر برگ‌های تازه نعناع در دسترس شما نیست می‌توانید از بسته‌بندی‌های آماده این دمنوش که به‌صورت غیرکیسه‌ای و کیسه‌ای در بازار عرضه می‌شود استفاده کنید.

پیشنهاد: پس از حاضر کردن این دمنوش می‌توانید برای مدتی آن را در یخچال گذاشته تا سرد شود و سپس با اضافه کردن تکه‌های لیموی تازه و کمی شکر یا عسل به‌صورت یک نوشیدنی خنک نیز آن را میل کنید.

دمنوش بابونه

این گیاه در طب سنتی ایران طبعی گرم و خشک دارد اما برای فصل تابستان توصیه می‌شود. بابونه یک گیاه با خاصیت ضد‌التهابی است به همین دلیل برای جلوگیری از گر گرفتگی و عطش در روزهای‌ماه رمضان می‌توانید از آن استفاده کنید. علاوه بر آن به‌تسکین ورم معده کمک کرده و عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد. این دمنوش را می‌توانید پس از افطار و نزدیک به زمان خواب‌تان مصرف کنید، زیرا آرام‌کننده اعصاب و خواب‌آور است.

پیشنهاد: اگر می‌خواهید این دمنوش را به‌صورت سرد مصرف کنید بهتر است هنگام تهیه آن چند چوب دارچین نیز در آب انداخته و پس از خنک شدن کمی عسل و آبلیمو به آن اضافه کنید.

عرق بیدمشک

میوه یکی از چیزهایی است که معمولا بعد از افطار می‌خوریم، با توجه به آنکه میوه‌های این فصل اکثرا طبع سرد دارند، ممکن است کمی ما را دچار معده‌درد یا اختلالاتی در ناحیه شکم کنند؛ برای رفع این مسئله می‌توانید عرق بید‌مشک را استفاده کنید. این عرق همچنین خاصیت تب‌بر دارد و می‌تواند باعث کاهش گرما در بدن شود، علاوه بر آن، به‌عنوان یک آرام‌بخش خوب نیز می‌توان روی آن حساب کرد. اما توجه کنید که قند خون را به‌شدت کاهش می‌دهد. می‌توانید یک استکان از آن را به هر شربتی که می‌خواهید اضافه کرده و سپس میل کنید.

پیشنهاد: می‌توانید این عرق را با مقداری آب، تخم شربتی و گلاب مخلوط کرده و سپس بنوشید. تخم شربتی با ذخیره آب درون خود می‌تواند به کمتر تشنه شدن شما کم کند.

عرق بهارنارنج

اگر در طول روز در معرض گرما بوده‌ و کلافه شده‌اید، خوردن این عرق بعد از افطار می‌تواند شما را سرحال کند. عرق بهارنارنج نشاط‌آور بوده و اضطراب را از بین می‌برد. همچنین سردرد‌های ناشی از گرمازدگی را بهبود می‌بخشد و برای ناراحتی‌های گوارشی مفید است. توجه کنید که به‌دلیل طعم و عطر خوب این عرق می‌توانید آن را با شربت‌ها یا عرقیات دیگر مخلوط کرده و میل کنید.

پیشنهاد: اگر دو قاشق غذا‌خوری عرق بهار نارنج را با نصف لیوان آب و کمی خاکشیر مخلوط کنید، یک نوشیدنی عالی برای رفع عطش خواهید داشت. خاکشیر نیز مانند تخم شربتی آب را درون خود نگه داشته و تشنگی را کاهش می‌دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین