کد خبر: ۴۹۳۲۰
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۴
واکنش به اظهارات دبیرکل مؤتلفه

چرا اصلاح طلبان از شورای نگهبان تشکر نمی کنند؟

آفتاب‌‌نیوز :   گروه های جناح راست اما به ظاهر چندان از رد صلاحیت های انجام گرفته توسط شورای نگهبان ناراضی نیستند چه آنکه «محمد نبی حبیبی» دبیر کل حزب مؤتلفه اخیرا در گفت‌وگو با ایسنا گفته است: «گروه های سیاسی و احزاب اصلاح طلب حتی یک بار هم به دلیل تأیید صلاحیت ها در انتخابات مجلس ششم از شورای نگهبان تقدیر نکردند.اما،‌هرگاه کاندیدایشان ردصلاحیت می شود، این شورا را جناحی می دانند.»
«علی مزروعی»، عضو شورای مرکزی حزب مشارکت که خود از رد صلاحیت شدگان انتخابات مجلس هفتم است در پاسخ به سخنان حبیبی،‌ می گوید: «اگر مؤتلفه خود را گروه سیاسی بداند، بارها به دلیل این کار تقدیر و تشکر کرده پس حتما خودشان را گروه نمی دانند که می گویند گروه های سیاسی تقدیر و تشکر نکرده اند.»
مزروعی البته در مورد شورای نگهبان هم سخن گفت. او گفت:‌ «حتی اگر شورای نگهبان کاری هم کرده باشد،‌ نیازی به تقدیر و تشکر ندارد چرا که جزو وظایف ذاتی شورای نگهبان است و مگر کسی اگر وظیفه اش را انجام داد، باید از او تشکر کرد؟»
باوجود اظهارات مزروعی برخی احزاب اصلاح طلب با محافظه کاری در مورد عملکرد شورای نگهبان سخن می گویند و بیشتر می کوشند اظهار امیدواری کنند که رد صلاحیتی اتفاق نیفتد.
«محمود زمانی قمی» رئیس دفتر انتخابات حزب اعتماد ملی از این دسته است که به خبرنگار آفتاب گفت: «خیلی ضرورتی نمی بینم در این زمینه حرف بزنم.»
زمانی قمی البته با کمی محافظه کاری افزود: «در مورد رد صلاحیت ها،‌نه نگرانم و نه رد صلاحیت ها را تأیید می کنم.»
دکتر «حبیب الله پیمان» هم شورای نگهبان را از نگاهی دیگر می نگرد: «به دو شکل می توان به شورای نگهبان نگریست ،اول آنکه شورای نگهبان خود را ناظر بر اجرای قانون اساسی بداند و دوم آنکه خود را مرجع تشخیص صلاحیت‌ها بداند.» کم نیستند کشورهایی که نهاد یا سازمانی در آنها برای نظارت بر حسن اجرای قانون اساسی وجود دارد اما کارکرد دوم شورای نگهبان یعنی مرجع تشخیص صلاحیت کاندیداها در کمتر کشورهای دنیا اتفاق می افتد و ایران از آن جمله است.
پیمان در ادامه تأکید می کند: «مرجع تأیید صلاحیت افراد دادگاه های ذی صلاح دادگستری هستند و امروز شورای نگهبان جای آنها را گرفته است.»
«سهیلا جلودارزاده» عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار و نماینده مجلس ششم هم در پاسخ به سوال ما آهی از حسرت می کشد و می گوید: «من چه بگویم؟ هر حرفی که باید زده می شد،‌بارها زده شده است.» 

تا انتخابات خبرگان و سپس شوراها چند ماهی بیشتر نمانده است. اصلاح طلبان همچنان از چگونگی عملکرد شورای نگهبان در انتخابات پیش رو نگرانند. آنها خود را آماده مشارکت حداکثری در انتخابات کرده اند. آیا می توانند؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین