کد خبر: ۴۹۴۹۱۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱
افزایش تعرفه کاغذ و قیمت حامل‌های انرژی نداریم

رشد ۶.۷ درصدی درآمد مالیاتی در بودجه ۹۷/ بنزین گران می‌شود؟ حذف ۳۰ میلیون یارانه‌بگیر قطعی است؟/توضیحات سخنگوی دولت

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: درآمدهای مالیاتی دولت در لایحه بودجه سال آینده با 6.7 درصد رشد 172 هزار و 800 میلیارد تومان پیش بینی شده است که از طریق مودیان جدید مالیاتی محقق می شود.
آفتاب‌‌نیوز :
«محمدباقر نوبخت» روز دوشنبه در نشست خبری که به منظور تشریح ابعاد لایحه بودجه 1397 کل کشور در محل سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، افزود: درآمدهای دولت از منابعی مانند مالیات و گمرک تامین می شود که در لایحه بودجه سال آینده، رقم درآمدهای دولت 193 هزار و 400 میلیارد تومان است که با توجه به اینکه در قاون بودجه امسال این رقم 99 هزار میلیارد تومان بود، 11 درصد درآمدهای دولت رشد یافته است.

به گزارش آفتاب‌نیوز، وی اظهار داشت: در لایحه بودجه 97، معادل 172 هزار و 800 میلیارد تومان درآمد مالیاتی و حقوق گمرکی پیش بینی شده است که نسبت به قانون بودجه امسال تنها 6.7 درصد رشد دارد.

رشد ۶.۷ درصدی درآمد مالیاتی در بودجه ۹۷/ بنزین گران می‌شود؟ حذف ۳۰ میلیون یارانه‌بگیر قطعی است؟/توضیحات سخنگوی دولت

نوبخت با پیش بینی اینکه افزایش درآمد مالیاتی از محله شناسایی لایه هایی که از پرداخت مالیات معافند، پیگیری می شود، افزود: یکی از منابع درآمدهای دولت درآمدهای مالیاتی است و با توجه به اینکه 39 هزار و 500 میلیارد تومان از اقتصاد کشور از پرداخت مالیات معاف هستند، باید در این بخش بازبینی و بازنگری انجام شود.

وی افزایش درآمد مالیاتی از طریق افزایش نرخ های مالیاتی را رد و تاکید کرد که این افزایش از محل شناسایی مودیان جدید مالیاتی و نیز کسانی خواهد بود که مالیات پرداخت نمی کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: درآمدهای دولت از محل حقوق گمرکی در قانون بودجه امسال 17 هزار و 300 میلیارد تومان بوده که این رقم در لایحه بودجه سال آینده به 23 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

نوبخت با بیان اینکه این لایحه در بازه زمانی 6 ماهه تدوین و با بیش از 6 هزار سند و در 14جلد دیروز به مجلس سورای اسلامی ارایه شد، گفت: افزود: سه جلد گزارش درباره عملکرد بودجه 95 است که با جزییات آن برای آگاهی نمایندگان مجلس آماده شد؛ 2 جلد دیگر دیگر این لایحه مربوط به تنظیم گزارش برنامه سال 97 ، مبانی نظری و عملی آن و انطباق با برنامه ششم توسعه است و یک جلد نیز به برنامه ریزی براساس عملکرد دستگاه ها اختصاص دارد.

نوبخت افزود: یکی از جلدهای این لایحه به چگونگی استفاده از منابع محدود برای طرح های عمرانی می پردازد؛ در این شیوه 76 هزار پروژه نیمه تمام موجود در سه گروه «طرح هایی که می توان واگذار کرد»، «طرح هایی که می توان با مشارکت انجام داد» و «طرح هایی که نمی توان واگذار کرد» تقسیم بندی شده اند.

** ایجاد اشتغال گسترده و کاهش فقر مطلق برنامه های جدید سال ۱۳۹۷ است

رییس سازمان برنامه و بودجه در ادامه این نشست گفت: در لایحه بودجه پیشنهادی سال ۱۳۹۷ دو برنامه ایجاد اشتغال گسترده و کاهش فقر مطلق که در گذشته نبود، اضافه شده است.

محمدباقر نوبخت تاکید کرد: در تک تک سال های برنامه ششم توسعه باید ۹۵۵هزار فرصت شغلی ایجاد شود که سال آینده از طریق ایجاد اشتغال فراگیر، روستایی و عشایری و حمایتی دنبال می شود.

به گفته وی، فقر مطلق نیز با شناسایی افراد نیازمند که بخشی هم اکنون تحت پوشش نهادهای حمایتی هستتد و بالا بردن یارانه پرداختی به انها کاهش می یابد.

وی تصریح کرد: افراد نیازمند دیگری که اکنون تحت پوشش نیستند، درصورتی که خود را معرفی کنند و بررسی ها نیز ادعای آنها را تایید کند، مپرد حمایت قرار می گیرند.

**کاهش نرخ بیکاری در سال ۱۳۹۷

به گفته رییس سازمان برنامه و بودجه، بودجه پیشنهادی سال آینده بیکاری را به حدود ۱۱ درصد کاهش و نرخ رشد اقتصادی را به بیش از 5.5 درصد افزایش می دهد و نرخ تورم نیز به ۹ درصد کاهش می یابد. 

نوبخت شفاف سازی و صرفه جویی را دو هدف لایحه بودجه سال آینده برشمرد و گفت: شفافیت و صرفه جویی نیازمند اصلاح ساختاری بودجه بود که این کار با تغییر نظام بودجه ریزی از هزینه ای به بودجه ریزی بر مبنای عملکرد، افزایش شفافیت و انظباط بودجه ای و تمرکز زدایی پیگیری می شود.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۷ از حدود یک هزار ردیف ملی دستگاه ها، ۳۴۰ ردیف انتخاب شد که بودجه آنها بر اساس قیمت تمام شده محاسبه و منظور شد.

به گفته وی، ۱۰۰ درصد بودجه های استانی نیز بر مبنای عملکرد منظور شده و ۳۳۷ ردیف متفرقه بودجه نیز در بودجه پیشنهادی سال ۱۳۹۷ به ۱۳۸ ردیف کاهش یافته است.

معاون رییس جمهوری و سخنگوی دولت اظهار کرد: علاوه بر این ، ۴۵ ردیف بودجه ای حذف، منتقل یا ادغام شد و بخشی از مصارف بودجه های اختصاصی دستگاه ها به بخش سرمایه ای هدایت شد.

به گفته نوبخت، سهم استانها در اعتبارات هزینه ای از 4.3 درصد در سال ۱۳۹۶ به 24.3 درصد در سال ۱۳۹۷ و سهم آنها در اعتبارات سرمایه ای به بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است.

** اوراق خزانه در تاریخ سررسید بازخرید می شود

معاون رئیس جمهوری همچنین گفت: در لایحه بودجه پیشنهادی دولت، به خزانه اجازه داده شده است به محض سررسید این اوراق، آنها را باز خرید کند و حتی یک روز نیز این کار به تاخیر نیفتد.

** افزایش قیمت حامل های انرژی نداریم

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره افزایش حامل های انرژی در لایحه بودجه ۹۷ نیز گفت: مجلس شورای اسلامی اجازه افزایش درآمد از محل حامل های انرژی تا سقف ۴۸ هزارتومان را داده است اما دولت در لایحه خود این افزایش را تا سقف ۳۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: این اعدادی که پیش بینی شده نیز قطعی نیست و گمانه زنی است و افزایش حامل های انرژی نخواهیم داشت و طبق مصوبه مجلس عمل می کنیم.

وی همچنیم در رابطه با افزایش قیمت بنزین در ماه های پایانی سال گفت: برای افزایش قیمت بنزین اکنون برنامه مشخصی نداریم و هرگونه تصمیمی اطلاع رسانی و اعلام می شود.

** یارانه هیچ نیازمندی در سال ۹۷ قطع نمی شود

نوبخت در ادامه نشست خبری درباره حذف ۳۰ میلیون یارانه بگیر در سال آینده گفت: یارانه هیچ فرد نیازمندی در سال ۱۳۹۷ قطع نمی شود.

وی اضافه کرد: ما ۲ راه برای پرداخت هدفمندی یارانه داریم؛ یکی افرادی که نیازمند نیستند را شناسایی کنیم و دیگر شناسایی نیازمندان از طریق نهادهای حمایتی است؛ همچنین باید نیازمندانی را که تحت پوشش نهادها نیستند، شناسایی کنیم. 

وی اظهار داشت: تعریف «نیازمند» با مجلس است و این اعداد و ارقامی که درباره حذف یارانه بگیران مطرح می شود، گمانه زنی است و تصمیم نهایی با مجلس خواهد بود.

** بودجه صدا و سیما فراتر از برنامه ششم است

نوبخت گفت: سازمان صدا و سیما که در ابتدا برای قرارگیری در فهرست دستگاههایی که بودجه آنها بر مبنای عملکرد محاسبه می شود اعلام امادگی کرده بود، درخواست کرد از این فهرست خارج شود زیرا جزو شرکت های زیانده است و از دولت کمک مالی می گیرد. 

سخنگوی دولت ادامه داد: بودجه پیشنهادی دولت برای صدا و سیما ۲۶ هزار و ۳۹۰ میلیارد ریال است که از 0.7درصد کل بودجه عمومی دولت که باید بر اساس ماده ۹۳ قانون برنامه ششم به این سازمان تعلق گیرد، نیز فراتر است.

نوبخت در پاسخ به سوالی که چرا سازمان صدا و سیما از اعتبارات صندوق توسعه ملی استفاده می کند در حالی که باید این اعتبارات صرف پروژه هایی شوند که نسل های آینده از منافع آن منتفع شوند، گفت: مجلس شورای اسلامی این سازمان را در فهرست اعتبار گیرندگان از صندوق توسعه ملی قرار داده است و جزو موارد پیشنهادی دولت نیست. 

وی از جمله موارد پیشنهادی دولت برای استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی را طرح های آبیاری تحت فشار، کم فشار و سامانه های نوین آبیاری، طرح های آبرسانی روستایی و توسعه شبکه های آن، مقابله با ریزگردها در کشور و رفع مشکلات برق خوزستان و توسعه سواحل مکران عنوان کرد. 

به گفته رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، ساماندهی حمل و نقل عمومی، حمل و نقل ریلی، بهبود محیط زیست، آبخیزداری و ساماندهی پسماندهای کشور، کمک به ساماندهی بافت های فرسوده و بازسازی مناطق آسیب دیده از زلزله و کمک به تسویه بدهی پاداش پایان خدمت بازنشستگان آموزش و پرورش از دیگر موارد پیشنهادی دولت برای استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی در سال 1397 هستند. 

**هدف دولت ثبات قیمت ارز است 

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه نشست درباره تعیین قیمت 3500 تومانی دلار در لایحه بودجه 97 در حالی که نرخ مبادله ای آن 3540 تومان است، گفت: دولت قیمت های ارز در بازار را به رسمیت نمی شناسد و تعیین نرخ 3500 تومانی در بودجه بر مبنای دلار دولتی است و معتقدیم که صرافان و بازاریان هستند که باید خود را با قیمت های واقعی منطبق کنند. 

وی با اشاره به اینکه قیمت دلار سال گذشته افزایش داشت و تا چهارهزار تومان نیز رسید، گفت: با وجود این افزایش در نهایت شاهد آن بودیم که این روند متوقف شد؛ ما به بانک مرکزی اعتماد داریم و نرخی را که بانک مرکزی اعلام کرده را به عنوان نرخ ارز در بودجه پیشنهادی 97 تعیین کردیم. 

نوبخت با تاکید بر اینکه ثبات قیمت ارز و برابری آن و آرامش بازار مورد توجه دولت است، گفت: رییس جمهوری همواره مخالف تضعیف ارزش ریال در برابر سایر پول ها بوده و معتقد است تضعیف پول ملی به صلاح کشور نیست. 

وی با بیان اینکه افزایش نامعقول قیمت ارزی سود ندارد، افزود: شاید افزایش نرخ ارز به نفع صادرکنندگان باشد و پول بیشتری به دست آورند اما راه های دیگری برای تقویت صادرات وجود دارد که باید از آنها بهره ببریم و اجازه ندهیم افزایش نرخ دلار به سایر اقشار جامعه و اقتصاد لطمه ای وارد کند. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: یکسان سازی نرخ ارز همچنان از سیاست‌های اصلی دولت به شمار می رود ولی زمانی اجرایی می‌شود که زمینه‌های لازم و شرایط مناسب برای پایداری آن وجود داشته باشد.

** اعتبارات بخش گردشگری چهار برابر افزایش یافته است 

نوبخت در رابطه با افزایش عوارض خروج از کشور و اختصاص آن به توسعه زیرساخت های گردشگری نیز گفت: عمده سفرهایی که انجام می شود سیاحتی و در برخی موارد زیارتی است؛ بنابراین افراد توانایی پرداخت آن را دارند. 

وی گفت: درست است که عوارض خروج از کشور سه برابر شده اما مهم این است که درآمد حاصل از این بخش به صنعت گردشگری اختصاص یافته و سهم آن در بودجه پیشنهادی امسال به چهار برابر افزایش یافته است؛ بنابراین این افزایش عوارض موجب افزایش میزان مشارکت مسافران خارجی در توسعه کشور خواهد بود. 

به گزارش ایرنا در لایحه بودجه پیشنهادی دولت مقرر شده که عوارض خروج هر نفر از کشور به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یابد؛ افراد برای بار دوم باید ۵۰ درصد و برای بار سوم و بیشتر در هنگام خروج از کشور تا ۱۰۰ درصد عوارض پرداخت کنند.

** کاغذ افزایش تعرفه ندارد 

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه در رابطه با گرانی کاغذ در روزهای اخیر گفت: هیچ افزایش تعرفه ای برای واردات کاغذ نداریم و اکنون برای آن یارانه نیز پرداخت می کنیم. 

وی در ادامه از ارائه لایحه ای از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی برای اصلاح تعرفه ها و تغییر آن به منظور کنترل واردات خبر داد و گفت: در نظر داریم لایحه ای به مجلس ارائه کنیم تا بتوانیم در بخش هایی تعرفه را افزایش دهیم تا براین اساس به رقابت پذیری کالاهای داخلی نیز کمک کنیم و در این زمینه تمامی کالاهای لازم را شناسایی کردیم که این امر می تواند در جهت کمک به تولید داخل انجام شود. 

** همه دستگاه‌ها باید افزایش حقوق را داشته باشند 

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره تغییر نکردن معافیت مالیاتی حقوق بگیران در لایحه بودجه سال 1397 نیز گفت: در لایحه بودجه سال 96 سف معافیت 15 میلیون ریال در ماه را پیشنهاد دادیم که مجلس آن را به 20 میلیون ریال افزایش داد و بنابراین در لایحه بودجه 97 این سقف ثابت ماند.

وی اضافه کرد: همچنین امسال افزایش حقوق 10 درصدی را پیش بینی کردیم و همه دستگاه ها موظفند این افزایش را اعمال کنند البته هیچ کدام از این اعداد و ارقامی که در لایحه بودجه عنوان شده قطعی نیست و نظر نهایی برعهده مجلس است.

رییس جمهوری روز یکشنبه با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه 1397 را تقدیم کرد.سقف بودجه مورد نظر دولت برای سال آتی 11 میلیون و 949 هزار و 354 میلیارد و 674 میلیون ریال است.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
0
0
مردم از بیکاری و بی پولی می نالند اینها میخواهند گرفتاری مردم را بیشتر کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
0
0
آب و برق و گاز و نان را چند مرحله گران کردید و پولش را به ملت ندادید حالا یارانه های انصافتان مرده؟!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین