کد خبر: ۴۹۵۰۹۱
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵
اخبار ضد و نقیض از احتمال افزایش قیمت بنزین، گاز، آب، برق و ...

۳ سناریو برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی/ قیمت بنزین ۱۴۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان؟+توضیح وزیر نفت

یک مقام مسئول در سازمان برنامه و بودجه کشور از وجود سه سناریو دولت برای افزایش نرخ حامل‌های انرژی خبر داد. با این حال، سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش گفت: کمیسیون تلفیق مجلس باید لایحه بودجه را مورد بررسی قراردهد، هنوز این کار صورت نگرفته و مشخص نیست این اعداد و ارقام از کجا آمده است.
آفتاب‌‌نیوز :
دولت در لایحه بودجه سال 97 کشور با پیش‌بینی درآمد 17 هزار و 400 میلیارد تومانی تبصره ۱۸ لایحه بودجه از محل تفاوت نرخ حاملها به استقبال افزایش قیمت حامل‌های انرژی رفته است.

به گزارش آفتاب‌نیوز، طبق تبصره 18 بودجه لایحه بودجه صد درصد مابه‌التفاوت قیمت حامل‌های انرژی در سال نسبت به ابتدای سال 96 به حساب خاصی نزد خزانه واریز خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری، افزایش قیمت حامل‌های انرژی را رد نکرد، اما گفت: هم‌اکنون نیز دولت برنامه مشخصی برای افزایش نرخ حامل‌ها در سال‌ جاری ندارد.  دولت مجوز افزایش قیمت حامل‌ها را طبق بودجه دارد و می‌تواند تا سقف 48 هزار میلیارد تومان کسب درآمد کند.

اکنون برخی رسانه‌ها از میزان افزایش قیمت حامل‌ها و نیز زمان اجرای آن خبر می‌دهند.

۳ سناریو برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی/ قیمت بنزین ۱۴۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان؟

یک مقام مسئول در سازمان برنامه و بودجه نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، ضمن تأیید افزایش نرخ حامل‌های انرژی، به سناریوی‌های احتمالی اشاره کرده و گفت: در حال حاضر 3 سناریو با ارقام متفاوت مطرح است که در تعامل با مجلس قیمت و زمان اجرا نهایی می‌شود.  هر کدام از این سناریوها رویکرد مقاومتی بنا به ملاحظات بخش‌های مختلف اقتصادی دارد.

این مقام مسئول افزود: نرخ پیشنهاد‌ی بنزین از 1400 تا 1700 تومان مطرح است، زیرا دولت 2 هدف را دنبال می‌کند، اول آنکه بتواند مصرف را کنترل کند و در نهایت از درآمد آن برای تولید اشتغال بهره ببرد. دولت سقف درآمدی برای حامل‌ها را 17 هزار و 400 میلیارد تومان پیش‌بینی کرده و حتی این احتمال وجود دارد که در مجلس افزایش یا کاهش یابد.

این مسئول در سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به افزایش قیمت گازوئیل تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت راه و شهرسازی روی افزایش این حامل حساسیت دارند، زیرا در قیمت تولیدات کشاورزی اثر خواهد داشت، بنابراین احتیاط لازم در ارائه سناریوها وجود دارد.

وی بابیان اینکه در رسانه‌ها زمان اجرای افزایش حامل‌های انرژی از دی‌ماه مطرح می‌شود، بیان داشت: هنوز زمان قطعی نشده و در تعاملات و بررسی‌ها اعلام خواهد داشت.

هنوز عدد و رقمی برای قیمت جدید بنزین نداده‌ایم/ زمان اجرا مشخص نیست

زیبا اسماعیلی، سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش نیز با اشاره به اعداد و ارقامی که در خصوص حامل های انرژی در رسانه های مختلف اعلام می شود گفت: کمیسیون تلفیق مجلس باید لایحه بودجه را مورد بررسی قراردهد، هنوز این کار صورت نگرفته و مشخص نیست این اعداد و ارقام از کجا آمده است. شرکت ملی پالایش و پخش گرچه مجری قانون است اما تاکنون هیچ سناریو و عدد و رقمی را بابت قیمت حامل های انرژی ارائه نکرده است بنابراین نه قیمت های جدید و نه زمان اجرا مشخص نیست.

در حال حاضر گانه زنی از نرخ حامل‌های انرژی منتشر شده است:

۳ سناریو برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی/ قیمت بنزین ۱۴۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان؟

هشدار یک نماینده؛ گرانی بنزین خط قرمز مجلس

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اشاره به افزایش احتمالی ۲۰ درصدی نرخ حامل‌های انرژی در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۷ دولت گفت: مجلس با افزایش نرخ حامل‌های انرژی مخالف است و افزایش قیمت بنزین خط قرمز نمایندگان مردم است.

رحیم زارع گفت:‌ افزایش قیمت بنزین خط قرمز نمایندگان مردم است چون متناسب با افزایش چند برابری سالهای گذشته آن خدماتی به مردم ارائه نشده است، بر همین اساس این بخشهای لایحه با یکسری اصلاحات در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس مواجه خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی با اشاره به اینکه رقم کلی بودجه پیشنهادی هزار و 194 هزار میلیارد تومان است گفت: از این میزان 368 هزار میلیارد تومان منابع عمومی بودجه، 56 هزار میلیارد تومان درآمدهای اختصاصی و 813 هزار میلیارد تومان بودجه شرکتهای دولتی تعیین و طبقه بندی شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره میزان تطبیق پذیری لایحه بودجه با سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی نیز گفت: در دو فصل اشتغال و حمایت از تولید 58 هزار میلیارد تومان از محل منابع بودجه ،بانکها و صندوق توسعه ملی تخصیص داده شده که این بخشها منطبق با سیاست اقتصاد مقاومتی است. در جاهایی از لایحه هم برخلاف سیاستهای اقتصاد مقاومتی عمل شده مانند استفاده 12 درصدی از سهم صندوق توسعه ملی ازجانب دولت که چنین موضوعی به اذن مقام معظم رهبری و مجلس را نیاز دارد.

به نوشته خبرگزاری تسنیم، سخنگوی کمیسیون اقتصاد مجلس گفت: در مجموع حدود 50 درصد بودجه متناسب با سیاستهای اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم است و برای یکسال می تواند لایحه خوبی محسوب شود که اگر دولت طبق روال بودجه عمل کند بخش زیادی از اهداف برنامه ششم تحقق خواهد یافت.

 ۹ حامل انرژی گران می‌شود؟

حمیدرضا حاجی‌بابایی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز با اشاره به لایحه بودجه سال 97 کل کشور اظهار داشت: با توجه به عملکرد بودجه سال 96 و عدم تحقق بخش زیادی از درآمدهای امسال که همراه با افزایش تنخواه 36 هزار میلیارد تومانی بوده است، باید در لایحه سال آینده نگاه واقع‌بینانه‌تری به درآمدها وجود داشته باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مورد تبصره 18 لایحه مبنی بر اینکه صد درصد مابه‌التفاوت منابع حاصل از قیمت حامل‌های انرژی در سال 97 نسبت به ابتدای سال 96 به حساب خاصی نزد خزانه واریز شود، اظهار داشت: به نظر می‌رسد دولت به دنبال افزایش نرخ حامل‌های انرژی بوده و با این تبصره به دنبال مجوز قانونی برای انجام این کار است.تصویب این تبصره به معنای چک سفید امضای مجلس به دولت خواهد بود و عملاً دست دولت را برای هرگونه افزایش حامل‌های انرژی باز می‌گذارد.

حاجی‌بابایی با اشاره به ماده 39 قانون برنامه ششم تصریح کرد: طبق این قانون دولت مجوز افزایش حامل‌های انرژی را دارد و می‌تواند آن را در بودجه‌های سالانه لحاظ کند، به همین منظور نیز دولت چنین پیشنهاد‌ی آورده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان افزایش حامل‌های انرژی در سال جاری نیز وجود دارد، گفت: تبصره 14 قانون بودجه سال 96 نیز این امکان را برای دولت فراهم می‌کند، درعین‌حال عبارات استفاده‌ شده در تبصره 18 لایحه سناریوی افزایش این حامل‌ها در سال جاری را نیز قوت می‌بخشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: قانون هدفمندی یارانه‌ها 9 حامل انرژی مانند بنزین، آب، گاز، نفت و گاز، نفت کوره، خوراک پتروشیمی، نفت سفید، CNG و برق با تصویب این مجوز افزایش خواهند یافت و آن‌طور که پیش‌بینی شده، در مسیر تولید و اشتغال به خدمت گرفته خواهد شد. قرار بود، دولت طی سال‌های گذشته (پنج سال ۸۹ تا انتهای ۹۴) هدفمندی را اجرا کند و اکنون با توجه به کاهش درآمدها، چاره‌ای جز افزایش قیمت‌ها وجود ندارد.

واکنش وزیر نفت 

بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز در خصوص انتشار اخباری مبنی بر افزایش قیمت بنزین، گفت: هر وقت لازم شد دولت موضوع افزایش قیمت بنزین را عنوان می کند.

وزیر نفت با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین در بودجه سال 97 دیده شده است، به خبرگزاری خانه ملت گفت: اینکه چه زمانی و چگونه افزایش قیمت بنزین اعمال شود، هنوز مشخص نیست. بحث مبلغ قیمت بنزین هنوز باز است و این تصمیم در مجلس جای بحث دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۹
مهدی
|
-
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
0
6
فقط یک کلام...واقعا .....
مهران
|
Kuwait
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
0
9
به خدا به پیر به پیغمبر به هرکه میپرستید بسه دیگه...مردم دیگه طاقت گرانی ندارن...از اون بالا زلزله از طزف سیل...چرا کجای کار اشتباه بوده......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
0
7
گران شود......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
دقیقا موافقم ......
دانیال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
0
2
شما یه مورد، فقط یه مورد واسه من مثال بزنید که گفته باشن بنزین گرون نمیشه و واقعاگرون نشده باشه
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
0
2
به خدا دیگه نمیکشیم به پیغمبر قسم نداریم دستمون خالیه گرون نکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
0
2
کافی است صد تومان گران شود بهانه همه بازار برای دوبرابر شدن به ویژه کرایه ها
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
0
2
مردم مردند از گرانی مگر چه به ما اضافه شده که می خواهند بنزین را پنجاه درصدگران کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
0
0
واقعا متاسفم به این دولت تدبیر و امید تور . رکود. بیکاری. ...و حالا گرانی انرژی دیگر مردم توان ندارن فکر باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
0
1
تورا خدابه مردم رحمت کنید
گمنام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
0
0
سلام
علی برکت الله
با روحانی تا 1400
ابوالفضل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
1
0
اینم از تدبیرهای بی نظیری که در دولت برای بیچاره شدن هر چه بیشتر مردم انجام میشه .
حالا باید اونایی که رای دادن جوابگو باشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
0
0
پولها برای اشتغال و..... استفاده نمیشه میره ............. . نمیشه خیلی از واقعیت ها گفت امیدوارم زنده باشم و روزهای خوبه این سرزمین دوباره ببینم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
0
2
آخه مگه حقوق بگیرها تو ایران معادل حقوق بگیرهای کشورهای دیگه حقوق می گیرند که دائم سطح قیمت بنزین و دارو رو با این کشورها مقایسه می کنند. نمیشه قیمت کالاها برمبنای نرخ آزاد جهانی باشه و دستمزد ما کمتر از یک بیستم اونها. واقعا فهمیدن مردم رگ ندارن دارن هر کاری خواستن می کنن. سوبسید شیر رو سال 1390 برداشتند و قیمتش دو برابر شد برید ببینید الان پوکی استخوان و مشکلات اسکلتی چطور به جان مردم بینوا افتاده. الانم بنزین و سوخت و دارو گرون میشه حالا چه پیامدهایی برای مردم ضعیف داره خدا میدونه و کارشناسان کار که شکر خدا همشون هم مهاجرت کردند و کسی ازشون باقی نمونده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
0
2
دولت حداقل سهمیه بنزین و کارت سوخت را دوباره بدهد اضافه بر آن را گران کند. هم یارانه را میخواهد قطع کند هم دوباره گرانی روی گرانی...
ناشناس
|
Canada
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
0
0
والا خیلی بایدچیزباشن که بدتر از انچه میکنند را نکنند هر کار دلشون خواسته تا حالا کردند هر کاری کی به کیه؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
0
0
اگه راست میگین حقوقها روهم ۵۰درصد افزایش بدین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
0
0
گاز سی ان جی 600 چرا تو جدول زده 300 ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
0
0
به قشر ضعیف رحم کنید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین