کد خبر: ۵۰۸۸۳۶
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰
رئيس‌جمهور پيشنهاد انجام رفراندوم برای موضوع‌های مهم را داده بود

ائمه جمعه علیه رفراندوم/تندترین حملات به رئیس‌جمهور از تریبون نماز جمعه

رئيس‌جمهوري روز يکشنبه گذشته و در مراسم ٢٢ بهمن پيشنهاد انجام رفراندوم براي موضوع‌هاي مهم و خاص را اعلام کرد که با واکنش‌هاي مختلفي همراه بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
در يك‌هفته‌اي كه از طرح ايده همه‌پرسي از سوي حسن روحاني مي‌گذرد، يكي از تندترين واكنش‌ها را ائمه جمعه داشته‌اند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ آن هفته احمد خاتمي و اين هفته احمد علم‌الهدي. خطيب نماز جمعه مشهد مقدس با انتقاد از طرح موضوع همه‌پرسي با استناد به اصل ۵۹ قانوني اساسي، گفته است: در اين سيل چندميليوني که در حمايت از نظام برخاستند و در اين سيل جمعيت که عکس رهبري در دستشان است، اين حرف را مي‌زنيد، مي‌دانيد چه در ذهن‌ها تداعي مي‌شود؛ اينکه شما طرفدار مردم‌سالاري سکولار هستيد، نه مردم‌سالاري ديني... شما مي‌آييد در اين سيل جمعيت چندميليوني اصل ۵۹ را به رخ مردم مي‌کشيد؟ مردمي که عکس رهبري در دستشان است. توجه داشته باشيد اساس نظام را به‌خاطر خوشايند يک اقليت لاييک بي‌دين وابسته به غرب زير سؤال نبريد. اين سيل چندميليوني را که براي اسلام و دين آمدند، براي خوشايند يک اقليت لاييک بي‌دين ناديده نگيريد».        

احمد خاتمي هم هفته پيش گفته بود: «بنده به شبکه‌ دولتي ضداسلامي، ضدايراني و ضدانقلاب فراري که دلخوش به برخي اظهارنظرها شده‌اند مي‌گويم که آنها هرگز به آرزوي خود براي رفراندوم و همه‌پرسي عمومي نخواهند رسيد... اين جريان مي‌خواهد سفره اسلام و ولايت‌ فقيه را با رفراندوم جمع کند». ايشان به اصل ١٧٧ قانون اساسي اشاره کرد و افزود: رؤياي ضدانقلاب در اين زمينه هيچ‌گاه محقق نخواهد شد و اسلام و اهل‌بيت در اين کشور ماندني است.

اين در حالي است كه لعيا جنيدي، معاون حقوقي رئيس‌جمهوري همه اين اتهامات و واكنش‌ها را ناروا خوانده و با اشاره به اينكه قانون همه‌‌پرسي مصوب ١٣٦٨ مجلس شوراي اسلامي تصريح مي‌‌کند که رئيس‌جمهوري يا صد نفر از نمايندگان مجلس حق دارند براي برگزاري همه‌‌پرسي پيشنهاد دهند، گفته است: «رئيس‌جمهوري ابتدا حق همه احزاب و جناح‌ها و فراتر از آن حق همه باورمندان به قانون اساسي را براي مشارکت سياسي در اداره کشور به رسميت شناخت تا اميد جمعي و وحدت ملي را تقويت کند و سپس براي فرض اختلاف بين جناح‌ها يا بروز برخي معضلات جدي عمومي، يکي از ظرفيت‌هاي موجود در قانون اساسي يعني همه‌پرسي موضوع اصل ٥٩ اين قانون را در کنار ديگر راه‌حل‌ها و ظرفيت‌ها مورد تأکيد قرار داد. بنابراين، هرگونه سوءتعبير يا سوءبرداشت از سخنان وي که متکي بر نصوص قانون اساسي است، روا نخواهد بود».

او در تبيين سخنان رئيس‌جمهوري در مورد رجوع به همه‌پرسي، گفت: «يکي از مظاهر اعمال حاکميت در کشور قانون‌گذاري است. قانون، قاعده کلي، عام و لازم‌‌الاجرا درباره يکي از امور و شئون عمومي کشور است. برابر قانون اساسي جمهوري اسلامي، اعمال قوه مقننه از راه مجلس شوراي اسلامي است (اصل ٥٨)، ولي برابر اصل ٥٩ قانون اساسي در فصل پنجم اين قانون تحت عنوان حق حاکميت مردم و قواي ناشي از آن آمده است: «در مسائل بسيار مهم اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه‌‌پرسي و مراجعه مستقيم به آراي مردم صورت گيرد. درخواست مراجعه به آراي عمومي بايد به تصويب دوسوم مجموع نمايندگان مجلس برسد». همه‌‌پرسي مي‌تواند درباره تصويب يا بازنگري در قانون اساسي، پيوستن يا عدم پيوستن به يک معاهده يا سازمان بين‌المللي يا در مورد قانون‌گذاري عادي باشد.

به گزارش ايرنا، رئيس‌جمهوري روز يکشنبه گذشته و در مراسم ٢٢ بهمن پيشنهاد انجام رفراندوم براي موضوع‌هاي مهم و خاص را اعلام کرد که با واکنش‌هاي مختلفي همراه بوده است.

دو هفته ديگر خطبه مي‌خوانم!

خطباي جمعه در اين سال‌ها همواره متهم بوده‌‌اند كه عليه يك جريان و به نفع جرياني ديگر در خطبه‌ها موضع‌گيري كرده‌‌اند تا جايي كه اضافه‌شدن ابوترابي به خطباي جمعه تهران هم از سوي برخي اصلاح‌طلبان با استقبال روبه‌رو شد و از او به عنوان خطيب اعتدال ياد كردند. اين در حالي است كه خروجي سخنان ديروز او چندان نشاني از اين اعتدال نداشت. احمد خاتمي روز پنجشنبه با اشاره به همين موضوع گفته است: «شايعه کردند به دليل اينکه ائمه ‌جمعه جناحي صحبت مي‌کنند، نمازهاي جمعه خلوت شده است؛ اين تهمت است، ائمه جمعه ولايي صحبت مي‌کنند نه جناحي. والله زيرسؤال‌بردن نهاد نماز جمعه سرمايه‌سوزي است، بله، ممکن است برخي از نمازهاي جمعه خلوت‌تر هم شده باشد، اما اينکه بگوييم نماز جمعه خلوت شده باشد، چنين نيست، حداقل در نماز جمعه تهران که بنده خطيب آن هستم، مي‌بينم جمعيت عظيم حاضر مي‌شوند، نمازهاي جمعه ديگر هم همين‌طور است». آمدن ابوترابي اين شايعه را تقويت كرده بود كه او احتمالا قرار است جايگزين احمد خاتمي شود. خطيبي كه معمولا بيشترين و تندترين حملات را عليه دولت و اصلاحات دارد. 

اما او ديروز گفته است: «نقد کنيد، اما تحريف نکرده و دروغ نگوييد، آقاي ابوترابي همکار جديد ما شده است، ميدان باز است، هيچ کدام از ائمه جمعه موقت تهران عزل نشدند، آيت‌الله مهدوي‌کني چند خطبه خواند، اما همواره به ايشان امام جمعه موقت تهران مي‌گفتند، آيت‌الله جنتي ديگر خطبه نمي‌خواند، اما هنوز به ايشان امام جمعه موقت تهران مي‌گويند، هيچ امام جمعه‌اي در تاريخ انقلاب در تهران برکنار نشده است. بدخواهاني که خدا هدايتشان کند، در فضاي مجازي نوشتند خاتمي چون تندروي کرد، برکنار شده است، بي‌معرفت‌ها لااقل به فکر آبروي خود باشيد، من دو هفته ديگر خطبه مي‌خوانم». او ديروز موارد دیگری هم گفته، مثلا گفته است: «روزنامه‌اي که سابقه اهانت به پيامبران و اهل بيت را دارد، تيتر زد خاتمي گفته اغتشاشگران را بکشيد، من کِي گفتم اغتشاشگران را بکشيد. من بيش از ۲۰ سال است خارج فقه مي‌گويم و مي‌دانم چطور حرف بزنم، گفتم آن افرادي که غارت کردند و ليدرها که آدم کشتند را بکشيد، چرا تحريف مي‌کنيد، مرد باشيد و عين حرف را بزنيد».

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۰
كوروش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
2
32
درود بر رفراندم - درود بر روحانی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
0
23
نظر مردم خیلی، خیلی مهم است.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
1
22
درود بر روحانی حرف حساب میزند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
0
26
نظر مردم خیلی، خیلی مهم است.
رضا رزمنده دفاع مقدس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
0
22
به جای حمله به روحانی به جهت یادآور ی ظرفیت قانون حکم کنید رفراندومی برگزار گردد....
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
0
19
سلام
مخالفین محترم بفرمایید
پس اصل وجودی
اصل ۵۹ قانوني اساسي برای چیست ؟

رئیس جمهور محترم هم برای اقلیتی انرابیان نفرموده اند
کار عجیبی نیست
یکبار هم همه پرسی انجام شده ونخست وزیری ازقانون اساسی حذف گردیده است ان موقع هم کسی با اسلام وولایت فقیه مشکلی نداشت وبرگزار شد واز این حرفها نیود
اگاه باشید بدین طریق دلسوزی و بد دفاع کردن از اسلام وولایت فقیه ضربه بیشتری به ان میزندوخوشحالی دشمنان را فراهم میکند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
1
13
اگر صدا و سیمای خصوصی و غیر وابسته داشتیم ........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
1
17
بهترین دلیل ترسیدن از رفراندم اینست که آقایان بدانند طرفدار ندارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
0
7
حق مسلم ماست
ناشناس
|
United States of America
|
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
0
0
رفراندوم مساوی است با قانون اساسی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین