کد خبر: ۵۱۲۱۳۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴
خوشحالی راست‌های افراطی اروپایی و پوپولیست‌های آمریکایی از نتیجه انتخابات ایتالیا

خبری بد برای اروپا؛ بازگشت پوپولیست‎ها/اتحادیه اروپا عصر وحشتناکی را خواهد داشت

نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که اساسا هراس درباره سرنوشت یورو و ترس از بی‌ثباتی در سومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو یعنی ایتالیا پس از انتخابات اخیر رو به افزایش است. به نظر می‌رسد بی‌ثباتی سیاسی در ایتالیا پیامدهای گسترده‌ای برای اروپا خواهد داشت.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- شبکه خبری «سی ان ان» با اشاره به این که اعلام نتایج شمارش اولیه آرای انتخابات پارلمانی ایتالیا نشان می‌دهد که برنده قاطعی در این انتخابات وجود ندارد، می‌نویسد آن چه قطعی است قدرت گیری احزاب پوپولیست در جریان برگزاری این انتخابات و پس از آن است. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ پیش‌بینی می‌شود که جنبش ضد سیستم «پنج ستاره» بیشترین آرا را به عنوانی یک حزب واحد از آن خود کند با این حال، به نظر می‌رسد که یک دولت راست میانه اکثر کرسی‌ها در سنای آن کشور را حفظ کند. 

خبری بد برای اروپا؛ بازگشت پوپولیست‎ها/اتحادیه اروپا عصر وحشتناکی را خواهد داشت

براساس گزارش شبکه خبری دولتی «رای» ایتالیا، جنبش پنج ستاره به رهبری «لوئیجی دی مایو» ۳۱ ساله بیش از ۳۲ درصد آرا را کسب کرده که البته هنوز کمتر از ۴۰ درصد مورد نیاز برای تشکیل یک دولت است. براساس آرای اولیه به نظر می‌رسد که پیروزی از آن ائتلاف راست به رهبری «سیلویو برلوسکونی» نخست وزیر سابق باشد که بیشترین سهم از آرا یعنی ۳۵.۵ درصد را از آن خود کرده است. این ائتلاف شامل حزب «فورزا ایتالیا» به رهبری برلوسکونی و گروه‌های نئوفاشیستی چون برادران ایتالیا و «متئو سارینی» رهبر ملی گرایان افراطی ایتالیا و رهبر لیگ شمال است که سهم بالایی از آرا را از آن خود کرده اند. با این حال، آنان نیز ۴ درصد تا ۴۰ درصد مورد نیاز آرا برای تشکیل دولت را کم دارند. حزب «فورزا ایتالیا» به رهبری برلوسکونی قصد داشت تا ۱۴ درصد رای لیگ شمال حزب راست افراطی را با شعارهای بیگانه هراسانه و ضدمهاجرتی از آن خود کند. اکنون برلوسکونی مولتی میلیونر واجد شرایط نخست وزیرشدن نیست چرا که به اتهام تقلب مالیاتی محکوم شده است. 

سی ان ان اشاره می کند که ضربه اساسی در این انتخابات بر «متئو رنزی» رهبر چپ‌های میانه وارد شد که ائتلافی شامل حزب دموکرات و احزاب لیبرال و اروپایی‌تر بود که تنها ۲۳ درصد آرا را کسب کرده‌اند. 

انتظار می‌رود رهبران احزاب سیاسی ایتالیا منتظر مشخص شدن بیشتر نتایج شمارش آراء خواهند بود با این حال، «متئو سالوینی» در اولین پیام خود در توئیتر گفته است: «اولین واژه من این است: از شما متشکرم». 

 این شبکه خبری در ادامه می‌نویسد نتایج انتخابات ایتالیا خبری بد برای اتحادیه اروپا و در کلیت آن برای اتحادیه اروپا است. این شبکه خبری می‌نویسد: «نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که اساسا هراس درباره سرنوشت یورو و ترس از بی‌ثباتی در سومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو یعنی ایتالیا پس از انتخابات اخیر رو به افزایش است. به نظر می‌رسد بی‌ثباتی سیاسی در ایتالیا پیامدهای گسترده‌ای برای اروپا خواهد داشت. جنبش پنح ستاره و حزب لیگ شمال هر دو از احزاب ضد اتحادیه اروپا هستند. یکی از مسائل اصلی در انتخابات موضوع مهاجران آمده به ایتالیا از افریقا و آسیا خواهد بود. «استیو بنون» استراتژیست ملی گرای سابق دولت ترامپ اما از نتیجه انتخابات خرسند است. او در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی «کوریه ره دلاسرا» گفته است که اتحاد میان جنبش پنج ستاره که پوپولیست است و حزب ضد مهاجرت لیگ شمال «رویای نهایی» بود. او گفت این انتخابات برای جنبش جهانی پوپولیستی بسیار مهم است و موضوع بر سر اعاده حاکمیت ایتالیایی‌‎ها است که مخالف مهاجرت هستند. «مارین لوپن» رهبر حزب راست افراطی جبهه ملی فرانسه نیز در توئیت تازه خود خود با ابراز خرسندی از نتایج انتخابات ایتالیا علیه اتحادیه اروپا این گونه نوشت:«اتحادیه اروپا امروز عصر وحشتناکی را خواهد داشت». 

روزنامه بریتانیایی «ایندیپندنت» در گزارشی می‌نویسد اگر برلوسکونی برنده انتخابات ایتالیا باشد روسیه متحدی اساسی در اتحادیه اروپا پیدا خواهد کرد. این روزنامه می‌نویسد: «این نخست وزیر سابق ۸۱ ساله دوباره سودای بازگشت به قدرت را دارد. اما اهمیت حضور او تنها دامن زد به بی‌ثباتی ذاتی سیاست ایتالیا نیست. پیامدهای این انتخابات مربوط به فراتر از مرزهای ایتالیا است. پس از برگزیت و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، ایتالیا سومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپاست که با معضلاتی مواجه است؛ با بیکاری ۳۷ درصدی جوانان و انزجار عمومی نسبت به یورو و جنبه‌های دیگر اتحادیه اروپا. همچنین، احساس نارضایتی از پذیرش مهاجران و پناهجویان نیز در میان رای دهندگان ایتالیایی دیده می‌شود. این‌ها همگی آن چیزهایی هستند که پوتین سال‌ها آرزویش را داشت. شواهدی از مداخله روسیه در انتخابات آمریکا نیز وجود داشت. همچنین شواهدی از دخالت در انتخابات فرانسه، آلمان و هلند و همه‌پرسی ماندن یا نماندن در اتحادیه اروپا در بریتانیا و در رویارویی کاتالان‌ها با دولت مرکزی اسپانیا بر سر موضوع استقلال کاتالونیا. در ایتالیا نیز احساس مشابهی وجود دارد. 

خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه در استانه انتخابات ایتالیا شروع به انتشار اخباری این‌چنینی کرده است: در سال ۲۰۶۵ میلادی مهاجران بیش از ۴۰ درصد از کل جمعیت ایتالیا را تشکیل می‌دهند. مسکو به دنبال موفقیت احزاب پوپولیست است و می‌خواهد متحدی در قلب اتحادیه اروپا داشته باشد. در این میان روسیه علاقه خاصی به برلوسکونی دارد. برلوسکونی پنهان نکرده که پوتین را دوست دارد و او را تحسین می‌کند. برلوسکونی مخالف تحریم روسیه از سوی اتحادیه اروپاست. او متهم به کسب سود از معاملات تجاری با مسکو شد است. در اسناد «ویکی لیکس» در سال ۲۰۱۰ میلادی اشاره شده بود که او قراردادی شخصی با روسیه در حوزه انرژی منعقد کرده بود. البته برلوسکونی این موضوع را رد کرده است. «متئو سالوینی» رهبر حزب لیک شمال از احزاب ضد مهاجران و شریک ائتلاف تحت رهبری برلوسکونی نیز به مسکو علاقه دارد. البته او انکار کرده که سود مالی‌ای از کرملین برده است. او گفته که پوتین را تحسین می‌کند چرا که به ارزش‌های کشور و مرزهایش باور دارد و برای مردم و کشورش کار می‌کند. او گفته که بدین خاطر به او اعتقاد دارد نه به خاطر پول. رهبران جنبش پنح ستاره نیز حامی سیاست پوتین در قبال سوریه بوده‌اند. «مانلیو دی استفانو» سخنگوی امور خارجی آن حزب اقدامات روسیه در حلب را آزاد ساختن آن شهر قلمداد کرده بود و خواستار پایان دادن به تحریم روسیه از سوی اروپایی‌ها شده بود».  

روزنامه «نیویورک‌تایمز» نیز در گزارشی اشاره می‌کند که انتخابات اخیر در ایتالیا فرصتی خوب را برای احزاب چپ و راست افراطی و پوپولیست فراهم کرده است. این روزنامه می‌نویسد: «این انتخابات برای نخستین بار در پنج سال گذشته قدرت پوپولیست‌ها را در قاره اروپا نشان می‌دهد و این که تا چه اندازه ممکن است آنان به جریان اصلی در سیاست اروپا تبدیل شوند؛ چیزی که تا پیش از این غیرقابل تصور بود. پس از آن که «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «امانوئل مکرون» رییس جمهوری فرانسه در قدرت قرار گرفتند به نظر می‌رسید که نفوذ پوپولیست‌ها و جریان‌های افراطی در اروپا کاهش یافته است و اروپایی‌ها نیروهایی که ارزش‌ها و وحدت اتحادیه اروپا را تهدید می‌کنند رد کرده‌اند. با این حال، نتایج انتخابات اخیر ایتالیا حکایت از موضوع دیگری دارد. نتایج این انتخابات به نفع پوپولیست‌هاست. اتحادیه اروپا ناراحت است. روسیه و چین که به دنبال تضعیف بلوک اروپایی و ایجاد اختلاف در صفوف آن هستند از این موضوع استقبال می‌کنند. نیروهای راست افراطی و پوپولیست‌ها بیش از ۵۰ درصد از آرای رای دهندگان در ایتالیا را بدست آورده‌اند». 

یک چیز مشخص است؛ هیچ دولتی بدون حضور جنبش پنج ستاره نمی‌تواند تشکیل شود. انتخابات اخیر پیروزی‌ای برای آن حزب بود که کمتر از یک دهه سابقه دارد و آرزو داشت تا در دولت قرار گیرد و در حدود یک سوم آرا را از آن خود کرده است. تحلیلگران ایتالیایی معتقدند آن حزب خود را در موقعیتی محوری در سیاست ایتالیا قرار خواهد داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
خانی
|
United States of America
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
0
2
گزارش مفیدی بود. من درباره مسائل سیاسی ایتالیا چیزی نمی دانستم اگاهم کرد. متشکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
2
0
وای وای دل مان را کباب کردی آفتاب جان بفرمایید کاری بکنند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین