کد خبر: ۵۱۲۶۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۳
آمریکای لاتین در حال تبدیل شدن به صحنه رقابت قدرت‌های بزرگ جهانی

رقابت چین، آمریکا، روسیه و ایران در آمریکای لاتین؛ کدام بازیگر برنده خواهد بود؟

هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که پکن تمایلی به حضور نظامی در نیمکره غربی داشته باشد. البته فرماندهان نظامی آمریکایی می‌گویند که باید همواره مسائل را از نزدیک رصد کرد چرا که چین اقدامات جالبی به لحاظ جغرافیایی انحام می‌دهد و پایگاه‌هایی را در بخش‌هایی از جهان ایجاد کرده است که پیش از آن هرگز انتظار نمی‌رفت.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- پنتاگون ادعا می‌کند که آمریکای لاتین در حال تبدیل شدن به صحنه رقابت قدرت‌های بزرگ تجدیدنظرطلب زمانه رقابت چین، آمریکا، روسیه و ایران در آمریکای لاتین؛ کدام بازیگر برنده خواهد بود؟ماست: چین و روسیه به طور روزافزونی در آمریکای جنوبی در حال نفوذ در منطقه‌ای هستند که از زمان دکترین مونرو در سال ۱۸۲۳ میلادی به این سو بخشی از هژمونی منطقه‌ای واشنگتن و تحت تسلط آن کشور بود. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ «نشنال اینترست» در این‌باره می‌نویسد: «واقعیت آن است که کشورهایی که ذکر شدند به آزادی و ارزش‌هایی که جهان غرب و آمریکا به آن باور دارد اعتقادی ندارند. این موضوع سبب می‌شود تا امریکا با کمک متحدان‌اش تلاش کند تا تلاش‌های چین، ایران و روسیه را خنثی کند. این تلاش‌ها منافع ما را تهدید می‌کنند و باعث تضعیف همکاری‌های‌مان می‌شوند. البته مقام‌های نظامی مشخص نکرده‌اند که روسیه و ایران چگونه در تلاش هستند تا هژمونی بی‌قید و شرط آمریکا در امریکای لاتین را در معرض خطر قرار دهند. به طور تاریخی، هژمونی امریکا در امریکای لاتین در راستای حفاظت از منافع تجاری امریکا و امن نگهداشتن آن و جلوگیری از ورود قدرت‌های بزرگ دیگر به حیات خلوت امریکا بوده است. به نظر می‌رسد چیزی تغییر نکرده و واشنگتن قصد دارد در برخی از موارد به اجرای دکترین مونرو ادامه دهد. منافع چین در امریکای لاتین به نظر می‌رسد عمدتا تجاری است اما طبیعتا آمریکا را تحریک می‌کند چرا که هر جایی که پای پکن در نیمکره غربی باز شد هژمونی منطقه‌ای آمریکا تحت فشار قرار می‌گیرد. رقابت اقتصادی تنگاتنگ است. موضوع مهم برای امریکا سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی است که چین در پاناما انجام داده است». 

این نشریه در ادامه می‌افزاید: «نکته مهم دیگر برای آمریکا آن است که چین احتمالا در معاملات تجاری خود در امریکای لاتین شفافیت لازم را ندارد چرا که چین اصولا در مسائل مالی شفاف عمل نمی‌کند. در نتیجه، امریکا نگران معاملات بانکی چینی‌ها در آن منطقه است. 

در همین حال، هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که پکن تمایلی به حضور نظامی در نیمکره غربی داشته باشد. البته فرماندهان نظامی آمریکایی می‌گویند که باید همواره مسائل را از نزدیک رصد کرد چرا که چین اقدامات جالبی به لحاظ جغرافیایی انحام می‌دهد و پایگاه‌هایی را در بخش‌هایی از جهان ایجاد کرده است که پیش از آن هرگز انتظار نمی‌رفت. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
0
6
قدرت های بزرگ جهانی و امریکای لاتین و... این وسط ایران!!!!!!؟...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین