کد خبر: ۵۱۳۵۸۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸
حمایت تهران از انصارالله یمن کار را برای سعودی‌ها دشوار کرده است

گاردین:یمن به ویتنام سعودی‎ها تبدیل شده/بریتانیا باید درباره اقدامات‌عربستان احساس‌شرمساری کند

ولیعهد عربستان سعودی روز جمعه در لندن بود. در جریان دیدار با نخست‌وزیر کشور توافق درباره کمک ۱۰۰ میلیون پوندی به عمل آمد. در ظاهر گفته شد که این کمک برای ارتقای زیرساخت‌ها در کشورهای فقیر است با این حال، منتقدان می‌گویند که هدف اصلی از کمک‌های مالی تامین مخارج عربستان سعودی برای جنگ در یمن است./دولت بریتانیا بیشتر متمرکز بر فروش جنگنده و تسلیحات به عربستان سعودی است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- روزنامه بریتانیایی «گاردین» همزمان با دیدار «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی با «ترزا می» نخست‌وزیر بریتانیا در لندن در مطلبی انتقادی نسبت به رویکرد لندن در قبال ریاض می‌نویسد که در مورد حملات عربستان سعودی علیه مردم یمن بریتانیا باید احساس شرمساری کند و به تعهد اخلاقی خود عمل نماید. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ این روزنامه افزوده است: «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی روز جمعه در لندن بود. در جریان دیدار با نخست‌وزیر کشور توافق درباره کمک ۱۰۰ میلیون پوندی به عمل آمد. در ظاهر گفته شد که این کمک برای ارتقای زیرساخت‌ها در کشورهای فقیر است با این حال، منتقدان می‌گویند که هدف اصلی از کمک‌های مالی تامین مخارج عربستان سعودی برای جنگ در یمن است. 

گاردین: یمن به ویتنام عربستان تبدیل شده/بریتانیا باید درباره اقدامات عربستان احساس شرمساری کند

موضوع دوم بر سر Systems BAE بود که شرکت چند ملیتی دفاعی، امنیتی و هوافضایی مستقر در بریتانیا است. عربستان سعودی قراردادی طولانی‌مدت را با آن شرکت برای خرید ۴۸ فروند جنگنده بسته بود که تحویل جنگنده‌ها با تاخیر مواجه شده است. ارتش عربستان سعودی در حال حاضر دارای ۷۲ فروند از جنگنده‌های سفارش داده شده است که از آن در جنگ یمن استفاده کرده است. کارزار مخالفت با تجارت تسلیحات می‌گوید که بریتانیا مجوز ۴.۶ میلیارد پوندی فروش تسلیحات به عربستان سعودی را از زمان آغاز بمباران یمن توسط ریاض در سال ۲۰۱۵ میلادی صادر کرده است. 

اگرچه «ترزا می» درباره جنگ یمن نگرانی‌های عمیق خود را مطرح کرده است با این حال، آن کشور در کنار ارائه کمک‌های بشردوستانه تسلیحات نیز به عربستان سعودی می‌فروشد. این موضوع سبب تعمیق بدترین بحران انسانی جهان در یمن شده است. سازمان ملل متحد می‌گوید ۸.۵ میلیون یمنی در معرض قحطی و گرسنگی کامل قرار دارند. نهادهای حقوق بشری شرایط در یمن را «فاجعه‌آمیز» توصیف کرده‌اند. نظام بهداشتی در یمن ویران شده و وبا در آن کشور همه‌گیر است. «مارتین گریفیتس» دیپلمات سابق بریتانیایی و نماینده ویژه جدید این کشور می‌گوید که برای برون رفت از بحران یمن باید به دنبال راه حل سیاسی بود و راه حل نظامی برای پایان دادن به این مسئله وجود ندارد». 

گاردین: یمن به ویتنام عربستان تبدیل شده/بریتانیا باید درباره اقدامات عربستان احساس شرمساری کند

«گاردین» در ادامه می‌نویسد: «محمد بن سلمان ۳۲ ساله به رهبر واقعی عربستان سعودی تبدیل شده است. او جمعه اصلاحات اجتماعی و فرهنگی را به جامعه عرضه کرده و به زنان اجازه رانندگی داده و ممنوعیت ۳۵ ساله سینما در آن کشور را لغو کرده است. به طور همزمان اما او قدرت خود را بدون هیچ گونه مزاحمتی تحکیم می‌کند. در عرصه بین‌المللی او علاوه بر ادامه جنگ علیه یمن محاصره اقتصادی و تجاری قطر را اجرایی کرده است. او در تمام این موارد وعده پیروزی سریع را داده بود اما اکنون به بن بست رسیده است. یمن اکنون به «ویتنام عربستان سعودی» تبدیل شده است این اصطلاحی است که ایران با غرور آن را مطرح می‌کند. حمایت تهران از انصارالله سبب شد تا کار برای عربستان سعودی در آن کشور دشوارتر شود». 

این روزنامه در پایان می‌نویسد: «تلاش عربستان سعودی برای پیدا کردن راه برون رفت از بن بست کنونی با متقاعد کردن انصارالله و علی عبدالله صالح رییس جمهوری سابق مدت کوتاهی انجام شد با این حال، علی عبدالله صالح توسط انصارلله کشته شد. یمن اکنون در هرج و مرج و بی‌نظمی به سر می‌برد و وضعیت آشفته‌ای دارد و فاقد دولتی متمرکز و قابل سازماندهی است. ارتش ملی یمن نیز یک گروه شکست‌خورده ضد انصارلله متشکل از ائتلاف اسلام گرایان سنی، تجزیه طلبان جنوب یمن و قبایل شمالی است. بسیاری از این جریانات با استفاه از منازعه و بحران ایجاد شده خود را از نظر سیاسی و منطقه‌ای مطرح کرده‌اند. اکنون وظیفه بریتانیا و قدرت‌های بین‌المللی است که ریاض را متقاعد به در پیش گرفتن واقع گرایی در مورد اهداف‌اش کنند. نفش بریتانیا در یمن شرم‌آور است این موضوع سبب می‌شود تا مسئولیت سنگین‌تری بر دوش دولت این کشور برای برقراری صلح در یمن باشد. با این حال، به نظر می‌رسد که اکنون دولت بریتانیا بیشتر متمرکز بر فروش جنگنده و تسلیحات به عربستان سعودی است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
1
1
تحول جدید در عربستان این است که سیاستمداران با کهنه فکرهایی مثل علمای وهابی خیال پرداز توجه نمی کنند .
در متون مقدس بیشترین کلمه تکرار شده کافر است .
اما دیپلماسی نوین سعودی ها این است در روابط دوستی و دیدگاه همه دنیا مومن و کافر وجود ندارد . بهتر منافع کشور حفظ و به ارمان ها نزدیک تر می شوند .
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
2
0
و یتنام اکنون بدل به متحد امریکا در شرق اسیا شده است . مزخرفات روزنامه چپ که از سیا ست و تاریخ هیچ نمی داند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
1
0
بن سلمان با اشخاص مستکبر مالی به همان اندازه ستیز می کند .
که معتقد است اشخاص مستکبر امور معنوی خسارات بیشتر دارند .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین