کد خبر: ۵۱۳۵۹۳
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹
در گزارش تازه موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم مطرح شد

بزرگترین واردکنندگان و صادرکنندگان تسلیحات در جهان کدام کشورها هستند؟

در صدر فهرست هنوز هم آمریکا بزرگترین صادرکننده تسلیحات است. روسیه، فرانسه، آلمان و چین نیز در کنار امریکا پنج کشور بزرگ صادرکننده اسلحه هستند. هند همچنان اصلی‌ترین وارد کننده تسلیحات در جهان است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم واقع در کشور سوئد که سالانه گزاش‌هایی را درباره میزان خشونت در جهان و حجم مبادلات تسلیحاتی منتشر می‌کند، در گزارش تازه خود اشاره می‌کند که گسترش دامنه جنگ و درگیری در خاورمیانه سبب افزایش صادرات و واردات تسلیحات شده است و بازاری پرسود را برای شرکت های اسلحه سازی فراهم کرده است. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ این موسسه با اشاره به این که طی پنج سال گذشته جریان صادرات اسلحه به خاورمیانه گسترش چشمگیری داشته است، افزوده است این میزان در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ میلادی رشدی ۱۰۳ درصدی داشته است. در صدر فهرست هنوز هم آمریکا بزرگترین صادرکننده تسلیحات است و پس از آن کشورهای اروپایی از جمله آلمان بخش عمده تسلیحات جهان را تامین می‎کند. 

بزرگترین واردکنندگان و صادرکنندگان تسلیحات در جهان کدام کشورها هستند؟

در این گزارش آمده است که بیش از ۹۸ درصد از تسلیحات وارداتی عربستان سعودی از سوی امریکا و کشورهای اروپایی تامین می‌شود. این کشور که اکنون در جنگ یمن به سر می‌برد در فاصله سال‌های ذکر شده حجم واردات تسلیحات اش رشدی ۲۲۵ درصدی در مقایسه با فاصله سال های ۲۰۱۲-۲۰۰۸ میلادی داشته است. 

در این گزارش ذکر شده است که عربستان سعودی پس از هندوستان بزرگترین وارد کننده اسلحه در جهان است به خصوص آن که در هفته گذشته توافق میان عربستان سعودی و بریتانیا برای خرید ۴۸ فروند هواپیای نظامی فوق پیشرفته حاصل شد. فعالان حقوق بشر از این قرارداد انتقاد کرده و آن را موجب کشته شدن بیشتر غیر نظامیان در یمن می‌دانند. 

آمریکا طی پنج سال گذشته تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی حدود یک سوم از تسلیحات جهان را تامین کرده و بزرگترین صادرکننده تسلیحات در جهان بوده است. صادرات تسلیحات امریکا طبق این گزارش در بازه زمانی ۲۰۱۳-۲۰۱۷ میلادی رشدی ۲۵ درصدی داشته است. نصف مجموع صادرات تسلیحات امریکا به خاورمیانه بوده است. براساس این گزارش قراردادهای تسلیحاتی امضا شده در دوران زمامداری دولت اوباما؛ در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ میلادی به بالاترین سطح خود از اواخر دهه ۹۰ میلادی به این سو رسید. 

روسیه، فرانسه، آلمان و چین نیز در کنار امریکا پنج کشور بزرگ صادرکننده اسلحه هستند. آلمان چهارمین صادر کننده بزرگ اسلحه جهان است و در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ میلادی میزان صادرات تسلیحات آلمان کاهشی ۱۴ درصدی داشته است با این حال، میزان صادرات این تسلیحات از سوی آلمان به خاورمیانه رشدی ۱۰۹ درصد داشته است. اخیرا دولت آلمان این موضوع را مطرح کرد که صادرات تسلیحات به هر طرفی که در جنگ یمن نقش و مشارکت دارد را ممنوع می‌کند. هند همچنان اصلی‌ترین وارد کننده تسلیحات در جهان است. 

در گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم آمده است که هندوستان ۱۲ درصد از خرید تسلیحات جهان را به خود اختصاص داده است و بزرگترین واردکننده تسلیحات جهان است. روسیه تامین‌کننده اصلی تسلیحات هندوستان بوده و ۶۲ درصد از واردات تسلیحاتی هند از آن کشور بوده است. واردات تسلیحات هندوستان از امریکا نیز رشدی شش برابری داشته است. این موسسه تحقیقاتی اشاره می‌کند که تنش میان هند با محور پاکستان و چین سبب افزایش تقاضای رو به رشد هند برای خرید تسلیحات شده است. چین نیز به تدریج روابط خود را با پاکستان، میانمار و بنگلادش تقویت کرده و صادرات تسلیحاتی خود را به آن کشورها انجام می‌دهد. 

بزرگترین واردکنندگان و صادرکنندگان تسلیحات در جهان کدام کشورها هستند؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین