کد خبر: ۵۱۷۵۲۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴
سیف گفته عوامل موثر در نرخ ارز اقتصادی نیست/ تلاش دشمنان برای بروز التهاب در اقتصاد کشور

تنش در مجلس درباره ارز/سیف: نرخ 4200 دلار ثابت نخواهد ماند/ به رهبری پیشنهاد کردیم یورو جایگزین دلار شود+فیلم

نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس و در اعتراض به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در مقابل هیأت رئیسه تجمع کردند. رئیس کل بانک مرکزی گفت که پیشسنهاد جایگزینی یورو با دلار را با رهبری مطرح کردم و ایشان نیز استقبال کردند. به گزارش ایسنا، ولی الله سیف در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس و در جریان بررسی وضعیت بازار ارز گفت: من پیشنهادی را با حضرت آقا مطرح کردم که یورو در مبادلات ارزی جایگزین دلار شود چرا که دلار نقشی در مبادلات خارجی ما ندارد و ایشان هم از این موضوع استقبال کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
رییس مجلس گفت: اگر نمایندگان در صندلی های خود نمی‌نشینند و نظم را رعایت نمی‌کنند، دیگر درباره ارز صحبت نخواهیم کرد.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ جلسه علنی امروز مجلس دقایقی پیش به ریاست علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی آغازشد.

رییس مجلس در ابتدای جلسه علنی امروز خانه ملت گفت: بررسی وضعیت بازار ارز در دستور کار جلسه علنی امروز نمایندگان قرار دارد.

وی در ادامه از رییس کل بانک مرکزی خواست ضمن ارائه توضیحاتی درباره علت نوسانات اخیر بازار ارز، راهکارهای دولت را در این زمینه اعلام کند.



لاریجانی خطاب به نمایندگان گفت: وقتی جلسه را غیر علنی می کنیم، می‌گویید چرا علنی نشد، علنی می‌کنیم میگویید چرا غیر علنی نشد؟!

وی گفت: اگر نمایندگان در صندلی های خود نمی‌نشینند و نظم را رعایت نمی‌کنند، دیگر درباره ارز صحبت نخواهیم کرد.

لاریجانی ادامه داد: برخی از آقایان نمی‌خواهند درباره ارز در مجلس صحبت شود، اگر بی‌نظمی شود بحث را منتفی می‌کنیم و دستور بعدی را بررسی می‌کنیم.

پیش از این قرار بود نشست امروز مجلس با حضور وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی برای بررسی بازار ارز به صورت غیرعلنی برگزار شود.

مخالفت نمایندگان با غیرعلنی شدن جلسه مجلس برای بررسی وضعیت ارز

خبرگزاری ایسنا نیز در همین باره نوشته است: درحالی که جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی وضعیت بازار ارز به صورت علنی از دقایقی پیش آغاز شده بود، همهمه و بی نظمی در جلسه علنی باعث شد رئیس مجلس نحوه برگزاری جلسه را به رای نمایندگان بگذارد.

برهمین اساس اکثریت ۲۵۴ نماینده حاضر در یک رای‌گیری استمزاجی با برگزاری جلسه به شکل علنی موافقت کردند.

پیش از این و در حالی که ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی سخنانش را در جلسه علنی آغاز کرده بود، همهمه نمایندگان و بی نظمی جلسه علنی مانع ادامه صحبت وی شده بود.

در حال حاضر وی ادامه گزارش خود را به نمایندگان ارائه می کند.

سیف: به رهبری پیشنهاد کردیم یورو جایگزین دلار شود/امارات وعربستان نیز در نوسانات بی‌تقصیرنیستند

رئیس کل بانک مرکزی گفت که پیشنهاد جایگزینی یورو با دلار را با رهبری مطرح کردم و ایشان نیز استقبال کردند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ولی الله سیف در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس و در جریان بررسی وضعیت بازار ارز گفت: من پیشنهادی را با حضرت آقا مطرح کردم که یورو در مبادلات ارزی جایگزین دلار شود چرا که دلار نقشی در مبادلات خارجی ما ندارد و ایشان هم از این موضوع استقبال کردند.

وی با بیان اینکه «نرخ ۴۲۰۰ تومان برای دلار برای مسافران، بیماران و دانشجویان قابل دریافت است» گفت: با این تفسیر دیگر نرخ مبادله‌ای نداریم و توزیع دلار هم از طریق صرافی‌ها انجام خواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی همچنین بر لزوم تعیین ضوابط سختگیرانه‌تر برای دریافت مجوز صرافی‌ها نیز تاکید کرد و گفت: دیشب در جلسه‌ای طولانی در ستاد اقتصادی دولت که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، تصمیماتی گرفته شد که کلیات آن اعلام شد و جزییات آن  امروز بازتر می شود. بر این اساس مبنای ارزش گذاری دلار همان ۴۲۰۰ تومان خواهد بود.

وی ثبات بازار، کنترل تورم و روند کاهنده آن را از دستاوردهای مهم دولت‌های یازدهم و دوازدهم عنوان و خاطرنشان کرد: دو سال است که نرخ تورم تک رقمی مانده و رشد اقتصادی هم در دوسال اخیر وضع مثبتی داشته است. ما حجم بالای نقدینگی در کشور را داریم که اثر آن تا این لحظه در بازارها کنترل شده بود اما عوامل غیر اقتصادی انتظارات و عدم اطمینان نسبت به آینده به طرق مختلف به مشکلات دامن زد.

سیف ادامه داد: دشمنان ما هم بیکار ننشسته اند و با التهاب آفرینی بین‌المللی تلاش می کنند اقتصاد ما را دچار التهاب و عدم تعادل کنند. در واقع التهابات بین‌المللی و برخی محدودیت‌ها در این شرایط بی تاثیر نیست. وگرنه ما منابع ارزی کافی داریم اما بزرگترین عاملی که اجازه نداد پیش بینی ما در دو ماهه آخر سال گذشته محقق شود، تشدید این التهابات بود.

رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: یکی از مشکلات ما این است که مسافران مسئله اسکناس دارند و امکان استفاده از کارتهای بین‌المللی را ندارند. بنابراین اسکناس لازم برای سفرهای آنها باید تامین شود.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در خرداد ۹۲ که انتخابات انجام شد، نرخ ارز ۳ هزار و ۷۰۰ الی ۸۰۰ تومان بود؛ به محض اعلام نتایج انتخابات بدون اینکه هنوز دولت جدید شروع به کار کند ظرف ۲ تا ۳ ماه قیمت‌ها روند نزولی پیدا کرده و در مرداد ماه به زیر۳ هزار تومان رسید. در پروسه زمانی که دلار روند نزولی داشت هیچ اقدام خاصی در اقتصاد انجام نشده بود، تنها یک امید مثبت و یک انتظار باعث شد که یک شرایط خیلی طبیعی در اقتصاد کشور ایجاد شود، همان طور که همین عامل مثبت اثر داشته عوامل منفی نیز باعث بروز انتظارات منفی، عدم اطمینان به آینده می‌تواند بازار را دچار التهاب کرده و مشکلاتی را ایجاد کند.

وی افزود: دشمنان ما در تلاش هستند تا از هر فرصتی در جهت التهاب آفرینی در اقتصاد ما استفاده کنند، البته اقدامات دشمن جای تعجب ندارد اما در داخل باید روش‌هایی را در پیش بگیریم که خود ما التهاب‌های مصنوعی ایجاد نکنیم. در هر کشوری با هر میزان از اقتدار و ذخایر، انتظار منفی به وجود بیاید و بحث انتقال سرمایه و نگرانی نسبت به آینده به وجود آید به هیچ وجه نمی‌توان در مقابل آن ایستاد. اما چرا ما خود به التهاب‌آفرینی دست می‌زنیم؟ تقاضای ما از شما این است که کمک کرده زیرا همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم و باید در جهت بهبود شرایط حرکت کنیم.

سیف با اشاره به نشست کمیسیون اقتصادی مجلس با تیم اقتصادی دولت برای بررسی وضعیت بازار ارز گفت: از روز گذشته اول وقت به دلیل استمرار نشست‌ها در هیئت دولت درگیر مباحث ارزی بوده‌ایم و در دولت در حال جمع‌بندی مباحث هستیم. جلسات فشرده‌ای برای ساماندهی بازار ارز در هیئت دولت در حال برگزاری است، حتی معاون اول رئیس جمهور و خود رئیس جمهور نیز در نشست‌ها شرکت می‌کنند.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد:‌ من طرح کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با ساماندهی بازار ارز را مطالعه کرده‌ام و مواد مثبتی از آن استخراج کردم و خوشبختانه برخی از مواد موجود در این طرح از سوی بانک مرکزی از قبل اجرایی شده است اما در خصوص برخی از بندها نیز به آقای پورابراهیمی عرض کردم که با صحبت می‌توانیم در خصوص این بندها به توافق برسیم. ما در شرایط عادی نیستیم و دشمنان ما توطئه‌های خود را ادامه می‌دهند، تصمیم ما این است که همه امکانات در خدمت تأمین نیازهای واقعی اقتصاد کشور قرار بگیرد البته در یک فضای شفاف و یک افقی که اشراف کامل بانک مرکزی بر همه ابعاد داشته و مانور تصمیم‌گیری داشته باشد.

وی از ایجاد سامانه‌ای برای بهبود وضعیت بازار مسکن خبر داد و افزود: در این سامانه کلیه ارزهای ورودی کشور ناشی از فروش نفت، درآمدهای غیرنفتی و هرگونه درآمد ارزی که کشور دارد در این سامانه ورود پیدا کرده و همه مصارف ارزی کشور نیز در آن سامانه پاسخ داده می‌شود. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که خوشبختانه کشور در یک وضعیت تعادل قرار دارد و این اقدامات و التهاب آفرینی‌هایی که دشمنان ما در فضای مجازی انجام می‌دهد نباید ما را نگران کند. متأسفانه ما فضایی را به آنها داده‌ایم و اجازه هم داده‌ایم که بی‌انضباط هر کاری دلشان می‌خواهد بکنند.

سیف همچنین اضافه کرد: اقداماتی که در بین‌التعطیلین در اوایل فروردین رخ داد یک عامل و علامت بسیار مشخص اثبات کننده این دیدگاه است، اصلا بازار در سنوات گذشته در تعطیلات تا ۱۵ فروردین هیچ تحرکی نداشته، اتفاقاتی که رخ داد متأسفانه در فضاهای تلگرامی و مجازی بوده و با اعلام قیمت‌ها التهاب ایجاد کرد. در این روزها طبق پیش‌بینی احساس می‌کردیم که این اقدامات ایجاد شود تیم ما بسیج شده و آماده بود، از ابتدای روز ۵ فروردین تیم ما در بازار حضور داشته و به عرضه ارز اقدام کرده است در حالی که در سنوات گذشته چنین موضوعی وجود نداشت. اعلام قیمت‌های غلط از سوی برخی در حتی یک درصد و دو درصد ارز مبادله شده نیست، ۳۰۰ هزار یا ۲۰۰ هزار آن هم فقط کاغذی و لفظی بوده و معامله اصیلی اتفاق نمی‌افتد.

وی گفت: ما نباید اجازه دهیم که اقتصاد ما این منابع عظیم ارزی کشور که صرف واردات کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه کارخانجات می‌شود تحت تأثیر این علامت بسیار غلط اقتصادی قرار بگیرد، باید تصمیم گرفته شده و التهابات پایان یابد، ما سال گذشته بسته‌ای را که اجرا کردیم برخی تصمیمات اقتصاددانان بوده و اجزای آن را تأیید می کردند. تنها موردی که در خصوص بسته اجرایی دولت، دوستان انتقاد داشتند در رابطه با بحث سپرده‌گیری بوده است، اکنون نیز برخی‌ها معتقدند هیچ وقت به نظر نمی‌رسد که این اقدامات به مصلحت باشد که جاذبه برای سایر بازارها ایجاد شود.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه خاطرنشان کرد: باید در این فضا تصمیم بگیریم که تسلط خود را بر شرایط ارز کشور محرز کرده و وضعیت را به دست بگیریم و در نتیجه متناسب با فضایی که برای ما پیش می‌آید از حیث گشایش‌ها و یا محدودیت‌هایی که پیش رو داریم بتوانیم انعطاف‌پذیر بوده و با سرعت واکنش نشان دهیم. همه توان ما در خدمت ساماندهی این بازار بوده تا بتوانیم این تسلط را بر بازار حاکم کنیم از این رو مسلماً نیاز به کمک و حمایت مجلس داریم. اینکه دشمن بر روی کشور ما ذره‌بین قرار داده است، نباید اجازه التهاب آفرینی به دشمنان داده شود و باید بتوانیم با هماهنگی و همفکری شرایط را به سمت بهبود هدایت کنیم.

سیف تصریح کرد: بر اساس بررسی‌هایی که انجام شده تعادل لازم در منابع و مصارف ارزی کشور وجود دارد، در این فضا نباید نرخ ارز این نوسانات را داشته باشد از این رو جای پاهایی دیده می‌شود که حتی کشورهای اطراف ما از جمله امارات و عربستان نیز در نوسانات بی‌تقصیر نیستند. متأسفانه بازار دوبی به گونه‌ای شده که هر روز علیه اقتصاد ما تلاش می‌کند، ما باید آرامش خود را حفظ کرده و اجازه ندهیم که دشمنان بر برهم زدن اقتصاد ما امید ببندند. در این مدت که بین منابع و مصارف تعادل وجود دارد و  ۴ هزار و ۲۰۰ تومان مبنای بسیار منطقی برای این کار است و با شاخص‌های اقتصادی تطبیق دارد قرار نیست این رقم ثابت بماند تا باز اشتباهات گذشته تکرار شود.

وی افزود: قرار است نرخ ارز متناسب با متغیرهای اقتصادی حرکت کند از این رو ممکن است در طول سال ۵ الی۶ درصد نیز نوسان داشته باشد که این اشکالی نداشته و در همه دنیا نیز این وضعیت را دارد. آنچه که اهمیت دارد این است که ما اکنون در رابطه با نوع تخصیص ارز و تأمین ارز برای ورود کالاهای اساسی اولویت‌گذاری کرده و طبقه‌بندی در راستای کالاهای صادراتی نیز صورت بگیرد. باید متناسب با توان ارزی کشور نسبت به واردات کالاهای اساسی اقدام کنیم در غیر این صورت باید تدابیر ویژه صورت گیرد. متأسفانه اقلامی به صورت قاچاق وارد کشور می شود که حیف منابع ارزی کشور است که سهم این نوع واردات شود از این رو باید تشدید نظارت‌ها صورت گیرد تا منابع بی‌حساب و کتاب از کشور خارج نشود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
0
4
این تنش برای مردمه یا اینکه چرا بانک مرکزی قبل از تک نرخی کردن به اینها رانت اطلاعاتی نداده که نقد بشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
0
2
دلار دستوری پایین امده چون هیچ جا هم دلار نمی فروشندولی تمامی ارزهای دیگر منجمله پول ملی سوریه و افغان افزایش قیمتشان را حفظ کرده اند سکه هم همانقدر است. کاهش ارزش کلی با باتوم درست نمی شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
1
0
همینقدر که یک اقدامی انجام شد باز خیلی جای امیدواری است. به نظر آزادسازی سود سپرده بانکی می تواند حداقل در یک بازه 6 ماهه آرامش را به بازارهای مالی و سرمایه ای کشور بازگرداند.
ناشناس
|
Poland
|
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
0
0
برخی مجلسی ها از این عصبانی هستند که چرا دولت پیش دستی کرده و در این کودتای ارزی از حریف خود برده است. و مجلس نتوانسته علی رغم شانتاژ خبری رسانه میلی نقش سوپر من را بازی کند!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین