کد خبر: ۵۱۷۷۴۲
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰
ایجاد مشکل برای اقتصاد ایران، روسیه و ترکیه همزمان با همکاری بیشتر آنان در قبال سوریه

توطئه غرب برای کاهش ارزش پول ملی ایران، ترکیه و روسیه/آسیا تایمز: بخاطر بحران سوریه است

ارزش ریال ایران، روبل روسیه و لیر ترکیه به طور همزمان کاهش یافت و به درجات مختلف اما در یک زمان در بازارهای مختلف در معرض خطر قرار گرفته است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- قدرت‌های غربی یک هفته پس از نشست استانبول و دیدار روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه درباره بحران سوریه خشمگین‌تر از گذشته هستند و اقتصاد این کشورها را هدف قرار داده‌اند. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ نشریه «آسیا تایمز» با اشاره به این که برنامه‌ای پشت پرده از سوی غرب برای آسیب زدن به اقتصاد اتحاد ایران، روسیه و ترکیه وجود دارد، می‌نویسد: ارزش ریال ایران، روبل روسیه و لیر ترکیه به طور همزمان کاهش یافت و به درجات مختلف اما در یک زمان در بازارهای مختلف در معرض خطر قرار گرفته است. به نظر می‌رسد این موضوع مرتبط با تحریم‌های هماهنگ کشورهای غربی باشد برای مثال، تحریم‌های آنان به منظور جلوگیری از دسترسی روسیه به مبادلات خارجی در قبال ایجاد موانع در مسیر شرکت‌هایی چون «روسال» غول عظمی الومینیوم روسیه. از همین روست که خبرگزاری «رویترز» گزارش داده که روسیه قصد دارد دلار را از معاملات خود حذف کند. این موضوع باعث کاهش ارزش روبل روسیه شده است. دولت‌های غربی با تحریم‌های وضع کرده خود درصدد هستند تا مسیر دسترسی روسال و شرکت‌های مشابه روس به مبادلات خارجی را مسدود کنند. این هفته ممکن است روسال به میزان ۱۳ میلیون دلار به دلیل تحریم‌ها و موانع دسترسی به آن به سیستم مالی جهانی ضرر کند. ارزش روبل روسیه در نتیجه در این موضوع کاهش یافته است و ارزش هر دلار در برابر روبل از ۵۳ به ۶۳ در آن کشور رسیده است. 

توطئه غرب برای کاهش ارزش پول ملی ایران، ترکیه و روسیه/آسیا تایمز: بخاطر بحران سوریه است

 این نشریه در ادامه می نویسد: قیمت دلار نیز در بازار ایران از ۳۵ هزار ریال در پایان سال ۲۰۱۶ میلادی ناگهان به ۶۰ هزار ریال افزایش یافت. دولت ایران اعلام کرده است که این میزان باید تک نرخی شده و در سطح ۴۲ هزار ریال حفظ شود. با این حال، واقعیت آن است که فروش ارز خارجی در ایران متوقف شده است؛ به خصوص فروش دلار. در مدت کوتاهی در روزهای اخیر ارزش لیر ترکیه در برابر نیز کاهش یافت و به حدود ۴.۱۰ رسیده است. ترکیه به دلیل حباب اعتباری داخلی شدید با نرخ تورم ۱۰ درصدی مواجه است و کسری بودجه شش درصدی تولید ناخالص ملی مواجه بوده است و بیش از ۲۲۰ میلیارد دلار بدهی ارزی خارجی دارد. 

این نشریه در پایان می‌نویسد: آیا این‌ها همگی تصادفی هستند که این سه کشور که رهبران‌شان هفته گذشته در استانبول با یکدیگر ملاقات کردند تا درباره پایان بحران در سوریه تصمیم گیری کنند به طور همزمان با این وضعیت مواجه شده‌اند؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین