کد خبر: ۵۱۷۷۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸
هشدار چین، روسیه و ایران نسبت به اقدام نظامی احتمالی غرب علیه سوریه

اتحاد آمریکا، عربستان و فرانسه برای حمله به سوریه/ هشدار به بریتانیا/جنگ جهانی سوم در راه است؟

ترامپ گفته است که حداکثر ۴۸ ساعت طول می کشد درباره نوع پاسخ به دولت سوریه تصمیم‌گیری کند. این موضع پس از آن اتخاد شد که روز شنبه در شهر دوما در حومه دمشق شهروندان غیرنظامی در معرض گاز سمی قرار گرفتند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- نشریه «نیوزویک» اشاره می کند که علیرغم هشدارهای سه کشور چین، روسیه و ایران نسبت به اقدام نظامی نیوزویک: اتحاد آمریکا، عربستان و فرانسه برای حمله علیه سوریه/ هشدار گاردین به بریتانیا: با ترامپ در حمله به سوریه همراه نشوید، وضعیت بدتر خواهد شد / اکسپرس: حمله نظامی به سوریه جرقه جنگ جهانی سوم خواهد بود/ نشنال اینترست: امریکا چگونه می تواند به سوریه حمله کند؟احتمالی علیه سوریه اتحاد عربستان سعودی، فرانسه و امریکا برای این منظور درحال تکمیل است و به نظر می رسد سه کشور در حال آماده سازی خود به منظور تحرکات نظامی گسترده در سوریه هستند». 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ این نشریه می افزاید: «احتمال حمله نظامی این سه کشور در سوریه بسیار بالاست به خصوص آنکه اخیرا گفتند که بشار اسد مسئول حمله شیمیایی در داخل سوریه است و پس از آن نیز اسرائیل حمله هوایی در خاک سوریه انجام داد. ترامپ گفته است که حداکثر ۴۸ ساعت طول می کشد درباره نوع پاسخ به دولت سوریه تصمیم‌گیری کند. این موضع پس از آن اتخاد شد که روز شنبه در شهر دوما در حومه دمشق شهروندان غیرنظامی در معرض گاز سمی قرار گرفتند. کاح سفید اعلام کرد که ترامپ با رهبران فرانسه و بریتانیا در این باره باره صحبت کرده و قرار است متحدان امریکا در این زمینه و برداشتن گام‌های بعدی با واشنگتن همکاری کنند. 

نیوزویک: اتحاد آمریکا، عربستان و فرانسه برای حمله علیه سوریه/ هشدار گاردین به بریتانیا: با ترامپ در حمله به سوریه همراه نشوید، وضعیت بدتر خواهد شد / اکسپرس: حمله نظامی به سوریه جرقه جنگ جهانی سوم خواهد بود/ نشنال اینترست: امریکا چگونه می تواند به سوریه حمله کند؟

«جیمز متیس» وزیر دفاع امریکا نیز روز سه شنبه برنامه سفر خود را لغو کرد تا به مسئله سوریه و رایزنی با ترامپ بپردازد. پیش از این ترامپ گفته بود که نیروهای امریکایی از سوریه خارج می شوند چرا که جنگ علیه داعش به پایان رسیده است. با این حال، اکنون به نظر می رسد امریکا قصد مداخله نظامی در سوریه را دارد. در تماس تلفنی روز دوشنبه میان «امانوئل مکرون» رییس جمهوری فرانسه و ترامپ رییس جمهوری امریکا دو طرف خواستار پاسخ قوی جامعه بین المللی به حمله شیمیایی در دوما شدند. مکرون نیز اظهار داشت که در روزهای آینده در مورد اهداف بالقوه در داخل سوریه بحث و رایزنی را ادامه خواهد داد. «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی نیز درباره احتمال شرکت در ائتلاف برای حمله به سوریه با مکرون بحث کرده است. او خواستار جلوگیری از نفوذ رو به گسترش ایران در منطقه شده است. 

این نشریه در ادامه اشاره می کند که این ائتلاف در حالیست که روسیه و ایران به طور هماهنگ با یکدیگر اتهام وارد شده از سوی غرب علیه اسد درباره استفاده از سلاح شیمیایی را رد کرده‌اند و معارضان سوری را مسئول این اقدام می‌دانند. آن سه کشور اسرائیل را مسئول حملات اخیر در سوریه می‌دانند در حالی که تل آویو به طور رسمی مسئولیت حملات را برعهده نگرفته است. اسرائیل نیز مانند عربستان سعودی مخالف آشکار نفوذ ایران در منطقه به خصوص از طریق حزب الله لبنان است. چین نیز مانند روسیه و ایران حامی دولت سوریه است با این حال، حضور جدی در عرصه میدانی و زمینی نداشته است. چین و روسیه در سال های اخیر همکاری نظامی با دولت سوریه داشته‌اند و از حق وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای جلوگیری از صدور قطعنامه های ضد دولت سوریه استفاده کرده‌اند. اخیرا نیز چین و روسیه قطعنامه اقدام علیه دولت سوریه به اتهام استفاده از سلاح شیمیایی را وتو کردند. 

هشدار به دولت‎های غربی

روزنامه «گاردین» نیز در سرمقاله‌ای درباره بحران سوریه به دولت‌های غربی هشدار داده است به طور «کوروکورانه» از دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا و تصمیمات او دنباله روی نکنند. این روزنامه می نویسد: سوری‌ها از هفت سال جنگ داخلی و بیرحمی‌های گسترده خسته شده‌اند. یک حمله نظامی نه تنها اثر مثبتی نخواهد داشت که وضعیت را بدتر خواهد کرد. به نظر می رسد بریتانیا خواستار مداخله نظامی در خاورمیانه است. این کشور به تخریب لیبی و عراق کمک کرد؛ اشتباهاتی جبران‌ناپذیر که سبب ایجاد فاجعه در خاورمیانه شدند. تردیدی نیست که اسد باید برود. این بعد از خشونت بیرحمانه ویژگی‌های جنگی است که وارد هفتمین سال خود می‌شود. آن چه تغییر کرده تمرکز بر استفاده از سلاح شیمیایی است. اخیرا نیز گفته شد که روسیه از عوامل عصبی در کشتن جاسوس روس در بریتانیا استفاده کرده است. این اشتباه است که فکر کنیم این‌ها شواهدی کافی هستند تا بریتانیا به کارزار بمباران هوایی سوریه  به ترامپ بپیوندد. باید مراقب بود و با احتیاط رفتار کرد. رییس جمهوری امریکا به حقوق بشر در امور بین الملل توجهی ندارد. او از اسد در توئیت‌اش تحت عنوان «اسد حیوان» یاد کرده است به نظر می رسد این نتیجه پریشان خاطری او از حمله اف بی ای به دفتر وکیل او در پی رسوایی اخیر اوست! واقعیت آن است که تصمیمگیرندگان در بریتانیا باید بدانند که حملات موشکی ممکن است اثرات موضعی داشته باشند اما توازن قوا و معادلات بر روی زمین را تغییر نخواهند داد. سوریه اکنون میدان جنگ بین نیروهای مورد حمایت قدرت‌های خارجی است. نیروهای روسیه و جنگجویان تحت حمایت ایران همگی در سوریه حضور دارند. ترکیه نیز به سوریه وارد شده است و در مبارزه با گروه های کردی مورد حمایت امریکاست. تهدیدات خشونت‌آمیز منطقه‌ای نیز میان ایران و اسرائیل افزایش یافته است. بریتانیا باید به جای مقابله بدون فکر به تصمیمات عاقلانه و همزمان شجاعانه روی آورد. بریتانیا باید تمرکز خود را بر بازسازی سوریه در دوران پس از اسد قرار دهد. بریتانیا باید کمک های بشردوستانه به پناهجیوان سوری را گسترش دهد. برای حل مسئله سوریه باید استراتژی روشنی داشت. 

خطر بروز جنگ جهانی سوم

نشریه «اکسپرس» بریتانیا ضمن اشاره به خطر بروز جنگ جهانی سوم در صورت حمله گسترده نظامی غرب علیه سوریه به گفته‌های اخیر «نایجل فاراژ» رهبر حزب ملی گرای افراطی استقلال بریتانیا اشاره کرده است که گفته بود حتی اگر قطعنامه سازمان ملل نیز صادر شده بود بریتانیا باید متفکرانه تصمیم گیری می‌کرد و باید به منافع خود در بلند مدت فکر کند. 

نیوزویک: اتحاد آمریکا، عربستان و فرانسه برای حمله علیه سوریه/ هشدار گاردین به بریتانیا: با ترامپ در حمله به سوریه همراه نشوید، وضعیت بدتر خواهد شد / اکسپرس: حمله نظامی به سوریه جرقه جنگ جهانی سوم خواهد بود/ نشنال اینترست: امریکا چگونه می تواند به سوریه حمله کند؟

رهبر ملی گرایان افراطی بریتانیا در این‌باره به دولت بریتانیا هشدار داد که به تجربیات غلط قبلی حملات نظامی به خصوص در عراق و لیبی توجه داشته باشد. او گفت: «بریتانیا در مورد عراق و تغییر رژیم در آنجا نیز با امریکا همدستی کرده بود. آن حمله برای تغییر رژیم بود و نه برای تسلیحات کشتار جمعی. پس از آن به لیبی رفتیم در حالی که در مجلس عوام واقعا کمتر کسی خواستار آن جنگ بود. حمله به لیبی ایده‌ای بسیار بد بود. یکی از بدترین تصمیمات ما در سیاست خارجی بود و من خجالتی از گفتن آن ندارم. ما در لیبی سبب شدیم تا وضعیتی به مراتب بدتر از دوره قذافی حاکم شود. در عراق نیز صدها هزار نفر کشته شدند. ما مداخله می‌کنیم تا دیکتاتورهای ملی گرای عرب را از قدرت ساقط کنیم اما درباره پیامدهای بلندمدت آن هرگز فکر نمی‌کنیم. من نمی‌دانم اسد از سلاح شیمایی استفاده کرده است یا نه؛ نمی‌دانم او چرا باید از سلاح شیمایی استفاده کند وقتی که در جنگ در حال پیروزی است اما ممکن است کار او بوده باشد. پیش از هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه باید به عواقب آن فکر کنیم. به بی ثباتی پس از آن، هرج و مرج و ایجاد بسترها برای ظهور دوباره داعش.  

ترامپ چگونه می‎تواند به سوریه حمله کند؟

نشریه «نشنال اینترست» هم در گزارشی با مضمون «ترامپ چگونه می تواند به سوریه حمله کند؟»، می نویسد: «تحرکات اخیر نشان می دهد که ترامپ در حال آماده شدن برای اقدام نظامی علیه اسد است. امریکا به همراه فرانسه و بریتانیا در حال بررسی حمله نظامی علیه سوریه به تلافی حمله شیمیایی اخیر هستند. «نیکی هیلی» سفیر امریکا در سازمان ملل متحد مشخص نکرده که علیرغم وتوی قعطنامه اخیر ضد دولت سوریه توسط دولت روسیه، امریکا چگونه واکنشی از خود نشان خواهد داد. با این حال، لفاظی‌های ترامپ نشان می دهد که واشنگتن به شدت به دنبال گزینه نظامی است. علاوه بر آن، رییس جمهوری امریکا سفر خود به امریکای جنوبی را برای بررسی وضعیت سوریه لغو کرده است. علیرغم آن که امریکا به تنهایی می‌تواند حمله کند فرانسوی‌ها و  بریتانیایی‌ها نیز احتمالا به واشنگتن در کارزار حمله به سوریه می پیوندند. اگر تایید شود که حمله شیمیایی کار دولت سوریه بوده سه کشور هماهنگ باهم وارد عمل خواهند شد. همزمان با افزایش تنش در منطقه، نیروهای روسیه در هفته اخیر این سینگال را از امریکا دریافت کرده‌اند که با پهپادها مورد هدف قرار می‌گیرند. امریکا همچنین ناوشکن Arleigh Burke با موشک هدایت‌شونده را نیز به شرق مدیترانه منتقل کرده تا آماده حمله باشد. این ناوشکن به موشک‌های کروز توماهاک مجهز شده است. همچنین ناوشکن تهاجمی «هری ترومن» با ۶۵۰۰ نظامی امریکایی صبح ۱۱ اوریل حرکت کرد تا در خاورمیانه مستقر شود.  

نیوزویک: اتحاد آمریکا، عربستان و فرانسه برای حمله علیه سوریه/ هشدار گاردین به بریتانیا: با ترامپ در حمله به سوریه همراه نشوید، وضعیت بدتر خواهد شد / اکسپرس: حمله نظامی به سوریه جرقه جنگ جهانی سوم خواهد بود/ نشنال اینترست: امریکا چگونه می تواند به سوریه حمله کند؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
1
1
تا سه نشه بازی نشه !!!!!!!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین