کد خبر: ۵۱۸۵۵۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶
هدف امریکا کاستن از تولید نفت ایران است

خطر جنگ ایران و اسرائیل پس از حمله آمریکا به سوریه/جنگ اقتصادی امریکا علیه ایران تشدید می‌شود؟ جان بولتون و مایک پمپئو مشتاق آغاز جنگ با ایران هستند

این بار سوریه واقعا در حال انفجار است. امریکا، بریتانیا و فرانسه به ان کشور حمله کرده اند؛ آن هم به اتهام استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی. روسیه نیز متعهد به پاسخ متقابل به غرب شده است. این اما تنها یکی از خطرات جدی در سوریه است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- توماس فریدمن یادداشت‌نویس مشهور روزنامه «نیویورک تایمز» در یادداشت تازه خود اشاره می‌کند که خطر اصلی در خطر جنگ ایران و اسرائیل پس از حمله آمریکا به سوریه/جنگ اقتصادی امریکا علیه ایران تشدید می‌شود؟سوریه و جنگ واقعی بعدی رویارویی ایران و اسرائیل در آن کشور خواهد بود. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ او می‌نویسد: «این بار سوریه واقعا در حال انفجار است. امریکا، بریتانیا و فرانسه به ان کشور حمله کرده اند؛ آن هم به اتهام استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی. روسیه نیز متعهد به پاسخ متقابل به غرب شده است. این اما تنها یکی از خطرات جدی در سوریه است. خطرناک‌تر از آن رویارویی همزمان اسرائیل و ایران در سوریه است. در هفته‌های اخیر برای نخستین بار اسرائیل و ایران دیگر نه از طریق شبه نظامیان و گروه‌های وابسته که به طور مستقیم در سوریه رویاروی یکدیگر ایستاده‌اند. این مرحله آرام ممکن است به پایان برسد و وارد فاز جدی‌تری شویم. تهاجم نظامی اخیر غرب احتمال جنگ میان اسرائیل و ایران را به شکل نگران‌کننده‌تری افزایش می دهد؛ به خصوص با رویدادهای اخیر. پس از تلفات انسانی ایران در جریان حمله نظامی اسرائیل، «علی اکبر ولایتی» مشاور عالی رهبری در جریان بازدید از سوریه گفت که این جنایت بدون پاسخ نخواهد ماند. مقام های نظامی اسرائیل می گویند که احتمال اشتباه اسرائیل برای حمله در لبنان صفر است و اسرائیل نمی خواهد بهانه ای به دست حزب الله لبنان برای حمله موشکی آن گروه به درون خاک اسرائیل دهد. 

«توماس فریدمن» در ادامه می نویسد: ایران اما می گوید که به دلیل وضعیت منطقه‌ای و هرج و مرج ایجاد شده در سوریه حضور دارد. من نگرانی های امنیتی ایران در خلیج فارس را درک می کنم. آن کشور را تعدادی از قدرت های عرب سنی با رویکردی خصمانه و طرفدار امریکا احاطه کرده اند و می خواهند نفوذ ایران را در منطقه کاهش داده و نظام سیاسی آن کشور را تضعیف کنند. این از دید ایران یک تهدید است. نیروی قدس سپاه اکنون از طریق شبه نظامیان‌اش چهار پایتخت عربی یعنی دمشق، بیروت، بغداد و صنعا را تحت کنترل دارد. ایران در واقع امروز بر جهان عرب سیطره دارد. 

در ادامه این گزارش آمده است: ریال ایران به دلیل عدم اطمینان از وضعیت اقتصادی و سیاسی به طور ناگهانی ارزش خود را از دست داد. بسیاری از ایرانیان اقدام به خرید دلار برای جلوگیری از کاهش ارزش سرمایه‌شان کردند. ریال تنها در سال جاری یک سوم از ارزش خود را از دست داده است. 

تشدید جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران؟

سایت «اویل پرایس» نیز در مطلبی با اشاره به تشدید جنگ امریکا علیه ایران می‌نویسد که دولت آن کشور در حال ارزیابی شدت بخشیدن جنگی اقتصادی علیه ایران است. 

این سایت ارزیابی مسائل اقتصادی و انرژی می نویسد: «به تازگی به دلیل عدم اطمینان از چشم انداز اقتصادی ارزش ریال واحد پول ملی ایران کاهش یافته است. روحانی وعده های زیادی را درباره تاثیرات مثبت برجام برای اقتصاد ایران داده بود. با این حال، از دست رفتن ناگهانی ارزش ریال اقتصاد ایران را بیش از پیش تضعیف می کند. افزایش قیمت دلار به شش هزار تومان ایرانیان را وخشت زده کرد هر چند که چند روز پس از آن دولت نرخ دلار را ۴۲۰۰ تومان تعیین کرد. این حرکت غافلگیرانه باعث سردرگمی بیشتر شد. بانک مرکزی تلاش می کند تا فشارهای وارده ناشی از افزایش تقاضای شهروندان ایرانی برای خرید ارز خارجی را مهار و متوقف کند.

«ولی الله سیف» رییس بانک مرکزی می گوید که دشمنان خارجی در حال تلاش برای ایجاد بحران در ایران هستند و برخی از مقام های ایرانی انگشت اتهام را به سوی عربستان سعودی و امارات برای محدود کردن دسترسی ایران به دلار گرفته‌اند. همچنین، امریکا اعلام کرده که قصد وضع تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران برای محدود کردن دسترسی آن کشور به بانک های جهانی را دارد. ایران از فروش نفت پول قابل توجهی کسب می کند اما مشکل آوردن این پول به داخل ایران است. مشکل برای ایران دو چندان شده چرا که امریکا اکنون موضعی خصمانه‌تر علیه آن کشور اتخاذ کرده است. گروه‌هایی در داخل امریکا خواستار تشدید جنگ اقتصادی علیه ایران هستند. 

«جان بولتون» مشاور تازه امنیت ملی کاخ سفید و «مایک پمپئو» نامزد تصدی مقام وزارت خارجه تازه امریکا مشتاق آغاز جنگ با ایران هستند. ترامپ تا ۱۲ مه باید تصمیم بگیرد که آیا ایران را تحریم خواهد کرد یا خیر. تعداد کمی از تحلیلگران باور دارند که امریکا در برجام باقی خواهد ماند. وزیر خزانه داری امریکا نیز اخیرا گفت که تحریم‌های شدیدتری را علیه ایران وضع خواهد کرد.

«اویل پرایس» در ادامه می نویسد: پرسش برای بازار نفت این است که تحریم های امریکا تا چه میزان بر تولید نفت ایران تاثیرگذار خواهد بود. امریکا احتمالا پل‌های ارتباطی برای متحدان‌شان را می‌سوزاند تا انگیزه کمتری برای ماندن در توافق هسته‌ای داشته باشند. احتمالا ایران پس از تحریم های تازه ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز از تولید نفتی خود را از دست خواهد داد. این نتیجه ارزیابی مرکز سیاستگداری انرژی دانشگاه کلمبیا است. در همین حال منازعه در خارمیانه قیمت نفت را افزایش داده است. بازار نفت در ارتباط با تنش های ژئوپولیتیک است به ویژه اگر تنش در خاورمیانه نفت‌خیز باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ساناز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
10
2
ملت ایران رو دست کم نگیرید مگه میذارن ....
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
9
6
به حول وقوه الهی این مگس های عربی از بین می روند و اسلام اصیل ناب محمدی سراسر دنیا گسترش پیدا میکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
1
4
یا نفستان ازجای گرم درمی آید یاانسانهای خوش خیال و.............هستید.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین