کد خبر: ۵۱۸۹۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲
عکس روحانی، پوتین و اردوغان در کنار یکدیگر، بیننده را به یاد عکس چرچیل، استالین و روزولت می‌اندازد

رویای بربادرفته آمریکا/نیوزویک: روسیه، ایران و ترکیه در حال تشکیل خاورمیانه‌ای جدید/برنامه ترامپ چیست؟/خروج آمریکا از برجام می‌تواند اقدامی احمقانه و پرتبعات در منطقه باشد

روحانی در نشست سوچی گفته بود روسیه، ایران و ترکیه در حال ایجاد «خاورمیانه‌ای حدید» هستند. اکنون رویای واشنگتن برای خاورمیانه‌، تبدیل به یک کابوس شده و مسکو، تهران و آنکارا قدرت‌شان را افزایش می‌دهند/ ایران به مدد توافق هسته‌ای، پیشروی منطقه‌ای خود را گسترش داده است/ جنگ متوقف نمی‌شود مگر آن که ایالات متحده بتواند استراتژی منسجمی را دنبال کند و با روسیه و ایران اجماع نظر پیدا کند و طرفین به نقاط اشتراک با یکدیگر برسند
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- نشریه «نیوزویک» در گزارشی تحت عنوان «روسیه، ایران و ترکیه در حال تشکیل خاورمیانه‌ای جدید هستند» با اشاره نیوزویک: روسیه، ایران و ترکیه در حال تشکیل خاورمیانه‌ای جدید/امریکا در حال از دست دادن نقش سابق خود است/رویای واشنگتن برای خاورمیانه‌، تبدیل به یک کابوسبه این که همزمان با تصمیم ترامپ برای ترک سوریه از سوی نیروهای آمریکایی، روسای‌جمهوری روسیه، ایران و ترکیه قصد دارند جلسات دیگری را تشکیل دهند، می‌نویسد آنان قدرت و نفوذ بیشتری در منطقه کسب می‌کنند؛ آن هم با هزینه کاهش نفش امریکا و متحدان‌اش در منطقه. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ این نشریه می‌نویسد: نظم خاورمیانه در معرض خطر قرار دارد. گاهی اوقات عکس‌ها خود گویا هستند و با ما صحبت می‌کنند. دو عکس از قدرتمندترین افراد در قرن بیستم و بیست و یکم را می‌توان کنار یکدیگر گذاشت تا فهمید که امریکا در حال از دست دادن نقش سابق خود است. در اولین عکس روزولت، چرچیل و استالین رییس جمهوری امریکا، نخست وزیر بریتانیا و رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق در کنار یکدیگر در کنفرانس یالیا پس از پایان جنگ دیده می‌شوند. روزولت در آن زمان شکاف میان چرچیل و استالین را پر کرد و رهبری امریکا را در جهان تایید کرد. در تصویر دوم «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه، نشست اخیر را با حضور ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه و حسن روحانی رییس جمهوری ایران برگزار کرده است. روحانی در نشست سوچی گفته بود روسیه، ایران و ترکیه در حال ایجاد «خاورمیانه‌ای حدید» هستند. اکنون رویای واشنگتن برای خاورمیانه‌، تبدیل به یک کابوس شده و مسکو، تهران و آنکارا قدرت‌شان را افزایش می دهند. روسیه به کارگزار بزرگ قدرت در منطقه تبدیل شده است و پایگاه نیروی دریایی خود را در بندر مدیترانه‌ای طرطوس در سوریه حفظ کرده است و پایگاه هوایی در خمیمیم را تقویت کرده است و بدین ترتیب کرملین دارای بیشترین جای پای نظامی در منطقه است. 

نیوزویک: روسیه، ایران و ترکیه در حال تشکیل خاورمیانه‌ای جدید/امریکا در حال از دست دادن نقش سابق خود است/رویای واشنگتن برای خاورمیانه‌، تبدیل به یک کابوس

نیوزویک: روسیه، ایران و ترکیه در حال تشکیل خاورمیانه‌ای جدید/امریکا در حال از دست دادن نقش سابق خود است/رویای واشنگتن برای خاورمیانه‌، تبدیل به یک کابوس

«نیوزویک» می افزاید: واشنگتن باید با پشتیبانی متحدان عرب و کردها ائتلاف گسترده‌ای را شکل دهد. سر روسیه شلوغ است. پوتین در حال حاضر در تلاش است تا مصر را نیز علاوه بر ترکیه و سوریه به خود نزدیک کند و تسلیحات نظامی در اختیار آن کشور قرار دهد و سامانه موشکی اس-۴۰۰ را برای ترکیه نصب کند. در پاسخ به همکاری نظامی با مصر، قاهره نیز اجازه فرود هواپیماهای روسیه در پایگاه های نظامی مصر را خواهد داد. ایران نیز به مدد توافق هسته‌ای، پیشروی منطقه‌ای خود را گسترش داده است. 

نشریه «نیوزویک» در گزارش دیگری با اشاره به این که بعید است که جنگ از طریق حمله اخیر امریکا، بریتانیا و فرانسه علیه تاسیسات سوریه در آن کشور متوقف شود، می‌نویسد: جنگ متوقف نمی شود مگر آن که ایالات متحده بتواند استراتژی منسجمی را دنبال کند و در برخی از زمینه ها با روسیه و ایران اجماع نظر پیدا کند و طرفین به نقاط اشتراک با یکدیگر برسند. امریکا احتمالا از موقعیت سابق خود برای کارگزاری  و از قدرت و نفوذی که در منطقه داشت محروم شده است؛ چرا که در تلاش است تا با موقعیت نظامی موفق روسیه در سوریه مقابله کند و رویکرد انزواگرایانه‌ای را به جای رویکرد دیپلماتیک در پیش گرفته است به خصوص در مورد نفوذ رو به رشد ایران در سوریه. 

«هارلان اولمان» مشاور ارشد در شورای آتلانتیک اندیشکده ای مستقر در واشنگتن به «نیوزویک» می گوید: ترامپ اگر خوب بازی کند می‌تواند انتظار تسریع روند گفت و گوها را داشت. مشکل دولت ترامپ مانند دولت اوباما این است که هیچ استراتژی مشخصی ندارد. 

این نشریه در ادامه می نویسد: اوباما برنامه مخفیانه سیا برای کمک به شورشیان سوری را مدت کوتاهی پس از پایان دادن به استقرار نیروهای امریکایی در عراق در اواخر سال ۲۰۱۱میلادی پی گرفت. شورشیان توانستند شهرهای کلیدی را از آن خود کنند با این حال، با سیاست اوباما در عراق فرصتی تازه فراهم شد تا داعشی ها از عراق وارد کشور همسایه یعنی سوریه شوند. همچنین، اوباما پاسخ نظامی به استفاده از سلاح شیمیایی در سال ۲۰۱۳ میلادی در سوریه نداد پس از آن که در کسب حمایت کنگره در این باره ناکام ماند. او در عوض ائتلافی بین المللی را برای بمباران مواضع داعش در سال های بعد تشکیل داد. ترامپ اما وعده همکاری با روسیه را برای پایان دادن به کار داعش در سوریه داده بود. با این حال، افشای پرونده هایی درباره همکاری ترامپ و کرملین در جریان انتخابات ریاست جمهوری نخستین رسوایی داخلی در کاخ سفید بود که مانع از اتحاد بین امریکا و روسیه می شد. سیاست ترامپ تغییر کرد. او دستور شلیک ۵۹ موشک توماهاک را علیه پایگاه هوایی سوریه در اوریل ۲۰۱۷ میلاید صادر کرد. اخیرا نیز او به همراه برتیانیا و فرانسه ۱۰۰ موشک را به سوی سوریه شلیک کرد. با این حال، واقعیت آن است که اتحاد میان ایران و روسیه موفق بوده و سبب شده تا دولت اسد کنترل بخش مهمی از خاک سوریه را بازپس گیرد. 

نیوزویک: روسیه، ایران و ترکیه در حال تشکیل خاورمیانه‌ای جدید/امریکا در حال از دست دادن نقش سابق خود است/رویای واشنگتن برای خاورمیانه‌، تبدیل به یک کابوس

اولمن می گوید اگرچه حملات اخیر غرب علیه سوریه توجهات بین المللی را به سوی خود معطوف ساخته است با این حال، ارزش استراتژی کمی داشته است و دشوار است که نفعی برای ترامپ داشته باشد. او می گوید: ترامپ با بحران های بیشتری بیش از هر رییس جمهوری دیگری در طول تاریخ امریکا مواجه است. 

این نشریه در ادامه می افزاید: از اتهامات ستاره فیلم های مستهجن علیه او، تا موضوع رابطه‌اش با روس‌ها و سایر مسائل. «اولمن» معتقد است که کاخ سفید باید راهی برای مصالحه دادن میان ترکیه و کردها بیابد؛ دو متحد خاورمیانه‌ای امریکا که اکنون خود را از ایالات متحده جدا کرده‌اند. او همچنین می گوید خروج امریکا از برجام می تواند اقدامی احمقانه و پرتبعات در منطقه از سوی ترامپ باشد. 

«نیوزویک» اشاره می کند که ترامپ ممکن است گزینه های خود در منطقه را با نزدیکی به عربستان سعودی و اسرائیل برای مقابله با ایران محدود کند اما واقعیت آن است که روسیه ارتباطات منظمی با تمام بازیگران درگیر در منطقه دارد. تحریم های غرب، علیه نخبگان مسکو فشار وارد کرده و مانع از پیشرفت اقتصادی مدنظر روحانی در ایران شده اما این تحریم‌ها به اندازه‌ای نبوده‌اند که سیستم سیاسی در دو کشور را تغییر دهند. 

«کمال الام» یکی از پژوهشگران در موسسه خدمات  سلطنتی بریتانیا معتقد است که ترامپ اتفاقا سیاست خارجی مسنجمی برای سوریه دارد و اولویت خود را شکست دادن داعش و جلوگیری از گسترش آن گروه در خاورمیانه قرار داده است تا با روسیه وارد چالش نشود. این دیدگاهی است که جیمز متیس وزیر دفاع نیز در مورد آن با ترامپ اشتراک نظر دارد. او می گوید ترامپ یک هدف روشن دارد و آن تغییر رژیم در منطقه و ملت سازی است. او مایل به اعزام نیروی بیشتر به افغانستان است. او نمی خواهد جنگ سوریه ادامه یابد. اگر بتواند از آن جلوگیری می‎کند. سیاست اصلی او در مورد سوریه شکست دادن داعش بوده است نه کمتر نه بیشتر. 

او می افزاید: روشن است که ترامپ به ژنرال متیس برای رهبری نظامی اعتماد دارد. متیس متعادل‌ترین شخصیت در کابینه اوست. او جنگ با روسیه و ایران را نمی خواهد. برای متیس افغانستان و عراق برای استقرار نیروهای امریکایی اهدافی استراتژیک‌تر و عملگرایانه‌تر هستند. ترامپ نمی خواهد شاهد توانمندشدن گروه های افراطی باشد. 

نیوزویک: روسیه، ایران و ترکیه در حال تشکیل خاورمیانه‌ای جدید/امریکا در حال از دست دادن نقش سابق خود است/رویای واشنگتن برای خاورمیانه‌، تبدیل به یک کابوس

«نیوزیک» می نویسد این موضع با تشکیل مناطق منازعه‌زدایی شده بین امریکا و ارتش روسیه در شرق سوریه دیده شده است؛ جایی که شبه نظامیان طرفدار دولت سوریه و نیروهای دموکراتیک سوریه که مخالف آنان هستند، حضور دارند و با بقایای داعش مواجه هستند. 

«نیوزویک» در ادامه می نویسد: روسیه و امریکا می توانند بر سر شکست دادن داعش با یکدیگر همکاری کند و تا امروز این کار را انجام داده‌اند. ترامپ خواستار عقب نشینی نیروهای امریکایی از سوریه است. مشاوران او در برابر این تصمیم مقاومت کرده‌اند و معتقدند که بر اهداف ضد تروریستی امریکا در منطقه تاثیر منفی می گذارد اما این تصمیم با استقبال اسد و متحدان اش روبرو شده است. 

نیوزویک: روسیه، ایران و ترکیه در حال تشکیل خاورمیانه‌ای جدید/امریکا در حال از دست دادن نقش سابق خود است/رویای واشنگتن برای خاورمیانه‌، تبدیل به یک کابوس

«الام» در این‌باره می گوید: اسد یک استراتژی واضح دارد. اسد نه تنها از سوی روسیه و ایران حمایت می شود بلکه حمایت رو به رشد اقتصادی از سوی هندوستان و چین را نیز با خود دارد. اسد توانسته کنترل بخش های مهمی از سوریه را به دست آورد. دمشق در حال قدرت گیری است و ترامپ نمی خواهد این مسئله را شاهد باشد. 

نیوزویک: روسیه، ایران و ترکیه در حال تشکیل خاورمیانه‌ای جدید/امریکا در حال از دست دادن نقش سابق خود است/رویای واشنگتن برای خاورمیانه‌، تبدیل به یک کابوس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
1
0
روسیه !؟؟ چه قدر خیالاتی شده نیوزویک
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین