کد خبر: ۵۱۷۷۹۷
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵
تشدید جنگ لفظی آمریکا و روسیه بر سر واکنش به حمله شیمیایی در شهر دوما سوریه

پاسخ ترامپ به هشدار روسیه درباره حمله به سوریه: برای موشک‌های آمریکا آماده باشید/واکنش مسکو

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به هشدار روسیه درباره سرنگون کردن موشک‌های آمریکایی بر فراز سوریه واکنش نشان داده و از آنها خواسته خود را برای موشک‌های آمریکا آماده کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
ترامپ در توییتی تازه نوشته است: "روسیه گفته که هر موشکی را که به سوریه شلیک شود، خواهد زد. آماده باش روسیه، چون آنها (موشک‌ها) دارند می‌آیند، تر و تمیز و تازه و "هوشمند"! نباید با حیوان آدم‌کش با گاز که از کشتن مردم خودش لذت می‌برد شریک می‌شدید!"

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به این توییت آقای ترامپ گفت "موشک‌های هوشمند باید به سوی تروریست‌ها پرتاب شود، نه دولت‌های قانونی."

رئیس جمهور آمریکا همچنین نوشت نوشته است: روابط ما با روسیه بدتر از هر زمان دیگری از جمله زمان جنگ سرد است. دلیلی ندارد که اینطور باشد. روسیه به کمک ما برای اقتصادش نیاز دارد؛ چیزی که انجامش بسیار ساده است. نیاز به همکاری همه کشورها داریم. مسابقه تسلیحاتی را متوقف کنیم؟

واکنش ترامپ به هشدار روسیه: برای موشک‌های آمریکا در سوریه آماده باشید/پاسخ مسکو

پیشتر سفیر روسیه در لبنان هشدار داده بود که کشورش هر موشکی را که از طرف آمریکایی‌ها به سوریه پرتاب شود، منهدم خواهد کرد و گفته بود که ممکن است محل پرتاب موشک را هم هدف قرار دهد.

سخنگوی دولت روسیه هم درباره هرگونه اقدامی در سوریه که منجر به بی‌ثباتی در منطقه شود به آمریکا هشدار داده و گفته بود که با ارزیابی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از وضعیت منطقه موافق نیست.

ترامپ امروز چهارشنبه ۱۱ آوریل در توییتی دیگر نوشته است: "روابط ما با سوریه از هرزمان دیگری بدتر است، و این شامل دوره جنگ سرد هم می‌شود. دلیلی برای این مسئله وجود ندارد. روسیه به کمک ما برای اقتصادش نیاز دارد، کاری که به راحتی قابل انجام است و ما نیاز داریم همه کشورها با هم همکاری کنند. مسابقه تسلیحاتی متوقف شود؟" ‌

این پیام‌ها و هشدارها در حالی داده شده که جنگ لفظی میان آمریکا و روسیه بر سر واکنش به حمله شیمیایی به شهر دوما در سوریه شدت گرفته و گزارش‌ها حاکی از آمادگی آمریکا برای حمله موشکی به سوریه است.

دونالد ترامپ دولت سوریه را مسئول حمله شیمیایی دانسته و مدعی شده است که این حمله با حمایت ایران و روسیه انجام شده است. سوریه این اتهام را رد کرده و روسیه هم آن را بهانه‌ای برای حمله به متحدش توصیف کرده است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، امروز چهارشنبه ۱۱ آوریل به خبرنگاران گفت: "ما امیدواریم که همه طرف‌ها از اقداماتی که در واقع هیچ عامل محرکی ندارد و موجب بی‌ثباتی بیشتر منطقه خواهد شد، پرهیز کنند."

روز سه‌شنبه روسیه قطعنامه‌های پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل را درباره واکنش به حمله شیمیایی در سوریه را وتو کرد. دو قطعنامه پیشنهادی روسیه هم رای لازم را برای مطرح شدن در شورا به دست نیاورد.

با بالا گرفتن احتمال اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه، آژانس کنترل ترافیک هوایی اروپا به خطوط هوایی هشدار داده است که جوانب احتیاط را در هنگام عبور از شرق مدیترانه رعایت کنند.

گروه دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا هم دیروز خبر داد که از دوشنبه شب، نیروهای سوری برای ۷۲ ساعت به حال آماده باش در آمده‌اند و درحال تقویت مواضع خود هستند.

هم‌زمان سازمان بهداشت جهانی حمله شیمیایی به دوما را محکوم کرده و گفته است که گزارش‌های میدانی این سازمان حاکی از آن است که حدود ۵۰۰ نفر در دوما علائمی دارند که نشان می‌هد در معرض حمله شیمیایی قرار گرفته‌اند.

به نوشته بی بی سی؛ این سازمان خواهان دسترسی فوری بازرسانش به محل حمله شیمیایی در شهر دوما شده و گفته است گزارش منابع محلی‌اش حاکی از آن است که ده‌ها نفر که در زیرزمین منازلشان پناه گرفته بودند، جان خود را از دست داده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین