کد خبر: ۵۱۷۹۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
نباید به فهرست چالش‌های کشور مشکل جدیدی اضافه شود

جهانگیری: شرایط کشور بسیار حساس است/نیازمند همبستگی هستیم/ ولیعهد سعودی در دنیا می‎چرخد و علیه ایران فضاسازی می‌کند/کسی حق ندارد به رای مردم یزد بی‌احترامی کند

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به موقعیت سیاسی ایران در منطقه افزود: برخی قدرت‌های بزرگ و کشورهای منطقه متحد شده‌اند که به ایران آسیب برسانند. در برخی کشورهای غربی برای آسیب به ایران اتاق فکر ایجاد شده است، شرایط کشور بسیار حساس است. یک لحظه تصمیم و فکر اشتباه سرنوشت مردم را تغییر خواهد داد.
آفتاب‌‌نیوز :
اسحاق جهانگیری (معاون اول رئیس‌جمهور) در جلسه شورای‌عالی استان‌ها با اشاره به مشکلات ارزی کشور گفت: آیا فکر می‌کنید مشکلات و مسائل ارزی همه ریشه اقتصادی دارد؟ ما در سال ۹۶ نزدیک به ۹۴ میلیارد تومان به خاطر صادرات وارد داشتیم و حداکثر نیاز ما برای واردات ۵۴ میلیارد تومان است. از سوی دیگر خدمات هم بین ۲۵ تا ۳۵ میلیارد دلار هزینه می‌برد. در نتیجه بین ۱۸ تا بیست میلیارد دلار درآمد اضافه داریم که باید به ذخایر ارزی اضافه شود.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ وی ادامه داد: باتوجه به این آمار‌ باید بگوییم که بخشی از اتفاقات در زمینه ارز سیاسی است، نه اینکه کسی مداخله کرده تا قیمت افزایش یابد بلکه به این معنا که برخی مردم را نگران آینده کرده و همین باعث می‌شود مردم حس کنند برای اطمینان باید ارز خریده و برای اطمینان در خانه نگه دارند. همین نگرانی در مردم باعث شده با خرید ارز در خارج از کشور ملک خریداری کنند درحالی که فقط با اجازه آن کشور می‌توانند وارد ملک خود شوند. اما همین امر برایشان اطمینان ایجاد می‌کند.

جهانگیری: شرایط کشور بسیار حساس است/نیازمند همبستگی هستیم/ولیعهد آل‌سعود در دنیا می‌چرخد و علیه ایران فضاسازی می‌کند

وی با بیان این مطلب که مسئله ارزی کشور راهکار ساده‌ای دارد و آن افزایش اعتماد عمومی است، گفت: با افزایش اعتماد مردم دیگر کسی به فکر خرید ارز نمی‌افتد.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به موقعیت سیاسی ایران در منطقه افزود: برخی قدرت‌های بزرگ و کشورهای منطقه متحد شده‌اند که به ایران آسیب برسانند. در برخی کشورهای غربی برای آسیب به ایران اتاق فکر ایجاد شده است، شرایط کشور بسیار حساس است. یک لحظه تصمیم و فکر اشتباه سرنوشت مردم را تغییر خواهد داد، به همین دلیل نیازمند تفاهم، انسجام و همبستگی هستیم.

جهانگیری ادامه داد: ولیعهد جوان آل سعود در همه جای دنیا می‌چرخد و علیه ایران فضاسازی می‌کند. البته آنها کوچک‌تر از این هستند که کاری انجام دهند. امروز برجی جریانات تندرو در امریکا و غرب به همراه منافقین و برخی کشورهای منطقه می‌خواهند به ما آسیب برسانند.

وی با بیان اینکه کشور با چالش‌های جدی روبه‌روست و با نقطه مطلوب فاصله داریم، ادامه داد: حق مردم ایران است که یک کشور توسعه یافته داشته باشند اما در داخل کشور در زمینه مسائل سیاسی اختلافی وجود دارد و یک عده نان خود را در این می‌بینند که این اختلافات باقی بماند.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه با تاکید بر افزایش اعتماد عمومی بر ثبات بازار ارز گفت: پس از انتخابات و پس از توافقات ژنو شاهد بودیم که قیمت ارز کمی پایین آمد و با افزایش اطمینان، مردم به این نتیجه رسیدند که دیگر نیازی به نگهداری ارز ندارند. من از شش ماه گذشته مدام در محافل مختلف می‌گویم اگر دلسوز مردم، جامعه، جمهوری اسلامی و انقلاب هستید با هم گفت‌وگو کرده و امید مردم به جامعه را افزایش دهید با گفت‌وگو می‌توان بخش عمده‌ای از چالش‌ها را از فهرست مشکلات کشور حذف کرد و این امر نیاز به گفت‌وگو دارد.

وی ادامه داد: نباید به فهرست چالش‌های کشور که در حال حاضر آب، صندوق‌های بازنشستگی و بیکاری در صدر آن هستند، مشکل جدیدی اضافه شود و با افزایش امید و سرمایه اجتماعی می‌توانیم به راحتی این فهرست را کاهش دهیم.

معاون اول ریاست جمهوری در ادامه به استعفای شهردار تهران اشاره کرده و افزود: اگر نجفی نمی‌خواست استعفا دهد هیچکس نمی‌توانست او را وادار به استعفا کند. برخی می‌گویند نجفی به علت فشارها استعفا داد اما همه مدیران تحت فشار هستند. نجفی به واقع خودش از سمت شهرداری کناره‌گیری کرد و علت آن کسالت و بیماری جدیدش بود.

جهانگیری افزود: از شورای شهر تهران درخواست می‌کنم سریعتر برای تهران، شهردار انتخاب کنند. شهردار قوی که دولت بتواند از او حمایت کرده و با او همکاری کند.

معاون اول در ادامه درخصوص سپنتا نیکنام (منتخب شورای شهر یزد) که مانع از حضور او در جلسات شورا شده‌اند، افزود: موضع دولت در قبال پرونده سپتنا نیکنام روشن است و کسی حق ندارد به رای مردم یزد بی‌احترامی کند.

جهانگیری با اشاره به اینکه بارها به جلسات شورای‌عالی استان‌ها دعوت شده اما تاکنون نتوانسته در آن حضور یابد، دلیل آمدن خود را مرتضی الویری (رئیس شورای‌عالی استان‌ها) عنوان کرده و گفت: ما هشت سال در مجلس زیر یک سقف باهم همکاری کردیم. ایشان دستور دادند و ما هم قبول کردیم در این جلسه شرکت کنیم.

وی ضمن تبریک به مناسبت عید مبعث افزود: پیامبر اسلام، پیامبر محبت و رحمت بودند و رسالت بزرگی را برعهده داشتند و به فضل الهی و به عنوان یکی از افراد پیشرو معروف هستند اما متاسفانه در گوشه و کنار منطقه به اسم  اسلام و پیامبر اتفاقاتی می‌افتد که با پیامبر اسلام هیچ سنخیتی ندارد. باید تلاش کنیم چهره واقعی اسلام که انسان‌ها را دوست دارد را به جهان نشان دهیم و نگذاریم چهره خشن به‌جای اسلام مطرح شود.

جهانگیری در ادامه به سالگرد تاسیس شوراهای شهر، استان و شهر اشاره کرده و افزود: وقتی آقای خاتمی تصمیم گرفت انتخابات شورا را برگزار کند برخی گفتند چرا اختیار دولت را کاهش داده و به نهادی می‌دهید که دولت روی آنها نظارت ندارد اما تاسیس شوراها یکی از ارکان مجموعه قانون اساسی بود که باید اجرا می‌شد و برگزاری انتخابات شوراها و تاسیس آنها برکات بسیار زیادی داشت که بی‌تردید این برکات بیشتر هم خواهد شد.

جهانگیری، شورا را مهمترین سازوکار تحقق حضور مردم در قدرت و نماد مردم‌سالاری دانسته و افزود: شورا مرکز تمرین دموکراسی است و موجب می‌شود مردم احساس کنند در اداره امور مشارکت و دخالت دارند. برخی فکر می‌کنند اینکه ما برخی از امور را به جمعی واگذار کنیم موجب بروز اختلاف می‌شود اما نباید فراموش کنیم که این هشتاد میلیون نفر همه مثل هم فکر نکرده و همه مثل هم نمی‌اندیشند. مردم دارای سلایق مختلف بوده و با ایجاد شوراها همه حس می‌کنند در اداره کشور مشارکت دارند. در همین راستا نباید از گفت‌وگو هراس داشته باشیم.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه گفت‌وگو را رسین به راه‌حل مشترک دانسته و افزود: بسیاری از مشکلاتی که در کشور همچنان باقی است به علت گفت‌وگو نکردن و ترس از گفت‌وگو است و با گفت‌وگوی میان مسئولان می‌توان بسیاری از مشکلات باقی‌مانده را حل کرد. شورا تکیه‌گاه مردم است و باعث می‌شود مردم حس کنند در مدیریت نقش دارند.

وی ادامه داد: وقتی که شورا موفق باشد مردم، نظام و دولت خوشحال خواهند بود و همین امر اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی را افزایش می‌دهد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه امروز کشور نیازمند اعتماد و سرمایه اجتماعی است، افزود: موفقیت شورا به معنای موفقیت دولت، نظام و مردم است و در همین راستا تلاش می‌کنیم شوراها با موفقیت کار خود را انجام دهند چراکه با افزایش اعتماد افق جدیدی به روی مردم باز شده و امید به آینده افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: موفقیت همه نظام‌های سیاسی ارتباط مستقیمی با سرمایه اجتماعی دارد. در حال حاضر درست است که کشور با مسائل عدیده‌ای روبروست اما ظرفیت‌ها فراوان بوده و داشتن امید به آ‌ینده راز و رمز برای پیشبرد اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی است. باید همه نهادها و ارگان‌ها باهم متحد شده و به این ترتیب می‌توانیم از مسائل عبور کنیم.

منبع: خبرگزاری ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
0
0
ولیعهد عرب در دنیا میچرخد. انتظار. دارد به عنوان بالا ترین مقام. مرکز اسلام به او احترام بگذارند. یا به قیمت روز احترام. را از قبل. میخرد .
و در سخنانش همه کشورهای مسلمان را مطیع مر کز اسلام. حساب می کند .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین