کد خبر: ۵۲۲۵۷۶
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳
چرا رهبر کره شمالی باید در مقابل امریکا راضی شود تا توانایی‎های هسته‎ای‎اش را کنار بگذارد؟

انتقاد شدید سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل از تصمیم ترامپ درباره برجام: ترامپ تصمیمی احمقانه و پرتبعات را برای امنیت ملی امریکا گرفته است/ لغو توافق هسته‎ای خطرناک‌ است

ترامپ بی پروا خروج امریکا از برجام را اعلام کرد. این موضوع تنها سبب می شود تا ایران بدون هیچ گونه محدودیتی به برنامه هسته ای خود با شدت بیشتری ادامه دهد، امریکا از متحدان‌اش دورتر می شود و به مراتب کمتر امن خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- «سوزان رایس» مشاور ارشد امنیت ملی «باراک اوباما» رییس جمهوری سابق امریکا و سفیر پیشین آن کشور در انتقاد شدید سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل از تصمیم ترامپ درباره برجام؛ لغو توافق هسته‌ای با ایران بسیار خطرناک‌ است/ترامپ تصمیمی احمقانه و پرتبعات را برای امنیت ملی امریکا گرفته استسازمان ملل در یادداشتی در روزنامه امریکایی «نیویورک تایمز» به شدت از تصمیم ترامپ برای خارج ساختن امریکا از برجام انتقاد کرده است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ متن این یادداشت به شرح ذیل است:

ترامپ بی پروا خروج امریکا از برجام را اعلام کرد. این موضوع تنها سبب می شود تا ایران بدون هیچ گونه محدودیتی به برنامه هسته ای خود با شدت بیشتری ادامه دهد، امریکا از متحدان‌اش دورتر می شود و به مراتب کمتر امن خواهد بود. توافق هسته‌ای با ایران همان گونه که در نظر گرفته شده بود عمل می‌کرد. براساس گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، سازمان های اطلاعاتی امریکا، شورای امنیت سازمان ملل و مشاوران ارشد رییس جمهوری امریکا، ایران به طور کامل به تعهدات خود طبق برجام پایبند بوده است

توافق هسته‌ای برپایه راستی آزمایی بود. اکنون ترامپ جایگاه اخلاقی خود را از دست داده و ایران را از همه محدودیت ها  و قید و بندها رها ساخته است. ایران اکنون قادر خواهد بود تا فعالیت های هسته ای خود را بدون این که متهم به نقض توافق شود ادامه دهد و با شدت بیشتری از سر گیرد. در عوض، این امریکا است که به طور یکجانبه توافقنامه‌ای را نقض کرده است در حالی که ایران نقضی مرتکب نشده است. ترامپ خواست نزدیک‌ترین متحدان اروپایی ما امریکایی‌ها را نادیده گرفت. آنان برای چندین ماه تلاش کردند تا به اعتراضات و دغدغه‌های ترامپ رسیدگی کنند. ترامپ به جای توافق با متحدان ما به آنان گفت که وقت از دست رفته و اکنون شرکت‌های اروپایی که در حال کار با ایران باشند را مجازات می کنند. پیامدهای سیاسی و اقتصادی خروج امریکا از برجام برای روابط واشنگتن با پایتخت های اروپایی به احتمال زیاد قابل توجه خواهد بود. اکنون موقعیت امریکا در نقش رهبری جامعه بین المللی تضعیف می شود. زمانی که امریکا به طور یکجانبه از توافقی بین المللی بیرون می رود سبب می شود تا سایر بازیگران نسبت به مسئولیت‌پذیری ما اطمینان نداشته باشند. این دقیقا همان کاری است که ترامپ با خارج ساختن امریکا از پیمان اقلیمی پاریس و توافق همکاری و مشارکت ترنس پاسیفیک انجام داده است. با این حال، لغو توافق هسته‌ای با ایران بسیار خطرناک‌تر است.

ایران در حال حاضر می تواند در توافق هسته ای باقی بماند اگر طرفین دیگر متعهد شوند که منافع تجاری و سرمایه گذاری ایران  را به طور قابل ملاحظه ای تامین کنند. با این حال، این امر نامحتمل است چرا که امریکا با تحریم های دردناک خود توانایی دارد تا اشخاص خارجی که با ایران کار می کنند را مجازات کند. در عوض ایران می تواند فعالیت های هسته ای خود را به طور ناگهانی یا به تدریج و یا با سرعت ادامه دهد و حتی از معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای نیز خارج شود.»

با برداشته شدن محدودیت از روی برنامه هسته‌ای ایران، عربستان سعودی و دیگر قدرت‌های منطقه‌ای ممکن است برای دستیابی به ظرفیت‌های هسته‌ای تلاش کنند. رقبای روحانی، رییس‌جمهوری میانه‌روی ایران تقویت می‌شوند. با توجه به لغو تعهد امریکا و موقعیت روسیه و چین در منطقه با هزینه ما امریکایی ها تقویت خواهد شد. اکنون امکان رویارویی ایران و اسرائیل بیشتر شده و در بدترین حالت می توان شاهد آغاز یک جنگ بود.

ترامپ از مدت ها پیش تصمیم به لغو برجام گرفته بود. رییس جمهوری آمریکا هیچ راه حل قابل قبولی به جای برجام ارائه نداده است. او معتقد است با افزایش فشار بر ایران می تواند به توافقی بهتر دست یابد. ترامپ گمان می کند با خروج از برجام پیامی قوی به کره شمالی پیش از مذاکرات داده است. او اشتباه می کند. دوباره اشتباه می کند. او در آستانه مذاکره ای با کره شمالی است که نشان داده امریکا غیرقابل اعتماد است و غیرقابل پیش بینی. او نشان داده که ممکن است توافقنامه‌های امریکا با تغییر روسای جمهوری کنار گذاشته شوند. اکنون اعتبار ما نزد شرکای‌مان ژاپن، کره جنوبی و حتی چین زیر سوال رفته است. چرا «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی باید در مقابل امریکا راضی شود تا توانایی‎های هسته‎ای و موشکی خود را کنار بگذارد؟

رییس جمهوری امریکا تصمیمی احمقانه و پرتبعات را برای امنیت ملی امریکا گرفته است. دقیقا مشخص نیست چه خواهد شد اما قطعا با وضعیت بسیار بدتری مواجه خواهیم بود. ترامپ تقصیر را به گردن اروپایی‌ها، ایرانی‌ها و اوباما می اندازد در این میان اما تنها یک نفر مسئول خواهد بود: ترامپ رییس جمهوری امریکا.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین