کد خبر: ۵۲۳۰۴۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶
آمریکا تنها مانده و خودزنی نموده و زخمی را ایجاد کرده است که البته به سایرین نیز آسیب می‌رساند

بدترین سناریو بعد خروج آمریکا از برجام/گاردین: رئیس‎جمهور آمریکا بحران غیرضروری‌ ایجاد می‌کند/ او و مشاورانش زمانی که در اتاق می‌نشینند می‌گویند جنگ‌های کافی در جهان وجود ندارد!

نظر می رسد ترامپ با مشاوران امنیت ملی‌اش زمانی که در اتاق می نشینند با یکدیگر می گویند جنگ های کافی در جهان وجود ندارند و بحران های بشری کافی نیستند! امریکا خسته است. به نظر می رسد رییس جمهوری امریکا تصمیم به ایجاد یک بحران جدید برای امنیت ملی آن کشور گرفته که مستقیما امریکا و متحدان‌اش را در جهان تهدید می کند./ترامپ در حال ایجاد بحران برای امنیت ملی امریکا است/ خروج آمریکا از برجام، بازی همه چیز برای هیچ چیز است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- تصمیم ترامپ برای خروج از برحام می‌تواند جان شهروندان امریکایی را در سرتاسر جهان در معرض خطر قرار دهد. تمام این کارها برای هیچ است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ روزنامه بریتانیایی «گاردین» ضمن انتقاد از موضع ترامپ در قبال برجام و فرمان اخیر او برای خروج از آن می نویسد: «به نظر می رسد ترامپ با مشاوران امنیت ملی‌اش زمانی که در اتاق می نشینند با یکدیگر می گویند جنگ های کافی در جهان وجود ندارند و بحران های بشری کافی نیستند! امریکا خسته است. به نظر می رسد رییس جمهوری امریکا تصمیم به ایجاد یک بحران جدید برای امنیت ملی آن کشور گرفته که مستقیما امریکا و متحدان‌اش را در جهان تهدید می کند. 

بدترین سناریو بعد خروج آمریکا از برجام/گاردین: ترامپ و مشاورانش می‌گویند جنگ‌های کافی در جهان وجود ندارد!

اعلام خروج آمریکا از برجام توسط ترامپ و تصمیم یکجانبه آن کشور برای نقض تعهدات‌اش نسبت به یک توافق دیپلماتیک در این راستاست. با تصمیم اخیر، ترامپ بحران جدید غیر ضروری‌ای را ایجاد می کند.

گاردین می‎افزاید: بیایید مروری بر روی رویدادهای گذشته داشته باشیم. پس از سال‌ها تحریم هماهنگ شده و فشار اقتصادی ایران وارد مذاکره شد و قدرت های غربی به همراه چین و روسیه، ایران را متقاعد کردند تا در ازای لغو تحریم‌ها برنامه هسته‌ای خود را محدود کند. تقریبا در سه سالی که از زمان امضای توافق هسته‌ای گذشته، آژانس بین المللی انرژی اتمی در تمام گزارش‌های خود تایید کرده که ایران منطبق با مفاد برجام عمل کرده است اما دولت ترامپ اکنون تعهدات امریکا نسبت به برجام را نقض کرده و استدلال آژانس را قبول ندارد. اکنون ترامپ آمریکا را از برجام خارج کرده است. خب، تبعات این موضوع چه خواهد بود؟ نتیجه اصلی آن می تواند جنگی احتمالی با ایران باشد که خاورمیانه را در بر می گیرد. ایران اکنون می تواند بازرسان آژانس را به تاسیسات خود راه ندهد. ایران می تواند حمایت خود از نیروهای  مورد پشتیبانی‎اش در منطقه را تشدید کند. عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی نیز می توانند به سوی ساخت تسلیحات هسته‎ای گام بردارند. همه این ها می توانند سبب جنگ بیشتر در خاورمیانه شوند؛ از جمله جنگ‌های احتمالی که در آن امریکا و اسرائیل درگیر خواهند بود. امریکا در حالی درخواست رهبران اروپایی برای ماندن در برجام را نادیده گرفته است که برای حل تمام چالش‌های جهانی از جمله برای هرگونه توافق جدید احتمالی با ایران به آنان نیازمند است. رفتار کردن با دوستان به مثابه دشمنان دستورالعمل پیروزی نیست.

این روزنامه در ادامه می نویسد: «درست پس از اعلام نظر ترامپ درباره خروج از برجام، رهبران سه کشور بریتانیا، آلمان و فرانسه بر پایبندی خود به تعهدات‌شان نسبت به برجام تاکید کردند. در این راستا، کشورهای متعدد دیگری از جمله هند و ژاپن نیز از جمله کشورهای کمک‎کننده به تسهیل روند حصول برجام بودند چرا که بسیاری از آنان به نفت ایران برای توسعه و رشد اقتصادشان نیاز دارند و سال‌ها دیپماسی برای بهبود روابط اقتصادی با ایران و از میان برداشتن موانع همکاری‌ها را دنبال کردند. به نظر می رسد آنان اکنون تمایلی به متقاعد کردن ایران برای مذاکره مجدد ندارند چرا که هیچ مدرکی مبنی بر نقض برجام توسط ایران وجود ندارد. به نظر می‌رسد آمریکا تنها مانده و خودزنی نموده و زخمی را ایجاد کرده است که البته به سایرین نیز آسیب می‌رساند. بهترین سناریو در شرایط کنونی آن است که ایران در برجام باقی بماند همان گونه که روحانی بلافاصله پس از سخنرانی ترامپ از خود واکنش نشان داد، همان گونه که بسیاری از طرفین امضاکننده برجام نیز خواستار ماندن در توافق هسته‌ای شده‌اند. بدترین سناریو اما وقوع جنگ است. هنوز هم راه بهتری وجود دارد.

توافق هسته‌ای کامل نیست اما احتمال بروز جنگ را کاهش می‌دهد. در عین حال، واقعیت آن است که ترامپ پس از اعلام خروج امریکا از برجام هیچ بدیلی برای برجام ارائه نداده است. مشخص نیست که آیا او به دنبال منازعات خشونت‌بار بیشتر است یا خیر. با این حال، مشخص است که تصمیم او برای خارج کردن امریکا از برجام زندگی بیشتر امریکایی ها و مردم خاورمیانه و فراتر از آن را در معرض خطر قرار می دهد. این مصداق همه چیز برای هیچ چیز است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
1
1
ترامپ فکر میکند موفق شده اما ملت ایران هوشیار و صبور هستند
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
2
0
روزنامه گاردین همین مزخرفات در باره ریگان و تاچر هم به هم می بافت .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین