کد خبر: ۵۲۳۲۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷
اکنون این پمپئو تندروست که در سمت تازه خود حرف آخر را دردیپلماسی آمریکا می زند

توازن قوا در کاخ سفید به هم خورده/متیس به حاشیه رانده شده/بولتون و پمپئو دست بالا پیدا کرده‌اند

کشکمکش‌ها و اعلام عدم قطعیت در زمان بیان نظر ریس جمهوری امریکا درباره برجام نشان از تغییر در توازن قوا در درون تیم امنیت ملی او در دومین سال زمامداری‌اش داشت. بولتون فردی تاثیرگذار و بانفوذ است که در کابینه ترامپ قدرتی رو به رشد دارد و به نظر می رسد نفوذ زیادی روی رییس جمهوری امریکا دارد. به نظر می رسد اکنون این پمپئو تندروست که در سمت تازه خود حرف آخر را دردیپلماسی امریکا می زند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- روزنامه «نیویورک تایمز» با اشاره به این که تصمیم ترامپ برای خروج از برجام نشان دهنده تغییرات عمیق درون کاخ سفید است می نویسد: «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه تازه امریکا نقش مهمی در تیم امنیت ملی ترامپ رییس جمهوری امریکا دارد. او پیشتر رییس سیا و نمایندگان کنگره بوده است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ پنج روز پیش از آن که ترامپ نظر خود را درباره توافق هسته‌ای با  ایران که از دید او «وحشتناک» است، اعلام کند، مایک پمپو وزیر امور خارجه امریکا به دیپلمات‎های امده از بریتانیا، فرانسه و المان گفت که او باور دارد توافق می تواند باقی بماند. او البته در کنفرانسی به اروپایی‌ها گفت که احتمال حفظ برجام وجود دارد اما بسیار کم. او گفت که اختلاف نظر اصلی درباره محدودیت های برنامه هسته ای ایران و تاریخ انقضای آن و آزاد بودن دست ایران پس از پایان مدت زمان برجام برای فعالیت های هسته‌ای و غنی‌سازی اورانیوم است.

توازن قوا در کاخ سفید به هم خورده است/متیس به حاشیه رانده شده و بولتون – پمپئو دست بالا را پیدا کرده‌اند

در تاریخ ۷ مه زمانی که «بوریس جانسون» وزیر خارجه بریتانیا به واشنگتن رفت مشخص شد که امیدها برای حفظ برجام پایان یافته است. پمپئو به او گفت که نه تنها ترامپ خواستار خروج از برجام میراث دوران ریاست جمهوری اوباماست بلکه قصد وضع تحریم های شدیدتری را نیز علیه ایران دارد. تا روزهای پایانی به نظر می رسید که وضعیت پیچیده است و ترامپ هنوز تصمیم قاطعی نگرفته است.

کشکمکش‌ها و اعلام عدم قطعیت در زمان بیان نظر ریس جمهوری امریکا درباره برجام نشان از تغییر در توازن قوا در درون تیم امنیت ملی او در دومین سال زمامداری‌اش داشت. بولتون فردی تاثیرگذار و بانفوذ است که در کابینه ترامپ  قدرتی رو به رشد دارد و به نظر می رسد نفوذ زیادی روی رییس جمهوری امریکا دارد. 

به نظر می رسد دوره «جیمز متیس» وزیر دفاع امریکا که مخالف ترک برجام از سوی امریکا بود به پایان رسیده است و او منزوی‌تر از قبل شده است. به نظر می رسد اکنون این پمپئو تندروست که در سمت تازه خود حرف آخر را دردیپلماسی امریکا می زند. فارغ از مانورهای بوروکراتیک، تحلیلگران معتقدند که بحث درباره ایران باعث ایجاد شکاف غمیقی در درون تیم ترامپ میان افرادی چون متیس که صرفا خواستار تغییر رفتار خصمانه دولت های خارجی هستند و میان افرادی چون بولتون که خواستار تغییر نظام های سیاسی دیگر کشورها هستند به وجود آمده است.

این روزنامه در ادامه می افزاید: «رابرت اس لیتواک» معاون و مدیر ارشد مرکز مطالعات امنیت بین الملل در اندیشکده «وودرو ویلسون» می گوید که پس از  حادثه یازدهم سپتامبر میان دو گروه در عرصه سیاستگذاری امریکا اختلاف نظر ایجاد شده است؛ گروهی که معتقدند باید تلاش کرد تا رفتار دولت های «سرکش» (از دید امریکا) تغییر کند و گروه دیگری که قائل به لزوم پیگیری سیاست «تغییر رژیم» هستند».

او در ادامه می افزاید: «کسانی که در اردوگاه تغییر رژیم هستند معتقدند که تغییر رفتار از طریق تحریم ها یا فشار نظامی ناکافی است چرا که تهدید از جانب ماهیت و کلیت رژیم های سیاسی است. در این میان، بولتون بیش از یک دهه است که خواستار سرنگونی نظام سیاسی ایران است. در حالی که او در روز جمعه در مصاحبه با «صدای امریکا» گفت که تغییر رژیم هدف دولت ترامپ نیست. واقعیت اما آن است که تا پیش از ورود بولتون کابینه ترامپ به نسبت صلح طلب بود. متیس سال ها ضد ایران بود اما با خروج از برجام مخالفت می کرد. دو تن از افراد نزدیک به او گفته اند که ترس متیس از آن بود که خروج امریکا از برحام باعث ایجاد شکاف میان امریکا و اروپا شده و ناتو را تضعیف کند و از دید او این می تواند وضعیت مذاکره با کره شمالی را پیچیده‌تر کند. البته مشخص نیست اگر متیس قصد تلاش جدی برای حفظ برجام را انجام می داد تا چه اندازه صدایش شنیده می شد. گفته می شود که بولتون و سایر اعضای کابنیه امنیت ملی ترامپ علاقه‌ای به برگزاری جلسات خصوصی با متیس برای شنیدن نظرات او نداشته‌اند و متیس تنها در جلسات کوچکتر با ترامپ پشت درهای بسته کاخ سفید به اظهارنظر پرداخته است. به نظر می رسد بولتون رابطه ای راحت‌تر با ترامپ برقرار کرده است و شعار «نخست امریکا» او را قبول دارد و با او هم‌نظر است».

«نیویورک تایمز» در ادامه می نویسد: «هر چقدر که بولتون موضع خود را در کاخ سفید تحکیم می‎کند متیس خود را منزوی‎تر و تنهاتر از قبل احساس می کند. افراد هم نظر با او از جمله «رکس تیلرسون» وزیر خارجه سابق پس از شکست در متقاعد کردن ترامپ برای ماندن در برجام از مقام خود کنار گذاشته شده. همچنین، ژنرال اچ آر مک مستر که بولتون پس از کناره گیری جای  او را گرفت نیز خواستار ماندن آمریکا در برچام بود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
0
0
الان باید چیکار کنیم که یک تند رو امده؟ همه فکر و ذکر شما شده امریکا و کاخ سفید که چه کسی امد و چه کسی رفت. مطمئن باشید امریکا دیگر به برجام بر نخواهد گشت ، پس وقت خود را هدر ندهید و انقدر تحولات کاخ سفید را رصد نکنید ، ...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین