کد خبر: ۵۲۳۵۵۲
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۹
سایت مجلس خبرگان مسئولیت بیانیه چالش‌برانگیز اخیر را بر عهده رئیس خبرگان گذاشت

واکنش‎ها به بیانیه جنجالی خبرگان درباره برجام/سوءاستفاده از نام خبرگان علیه رئیس‎جمهور

پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس خبرگان رهبری روز یکشنبه بیانیه‌ای را با عنوان «واکنش مجلس خبرگان رهبری به خروج امریکا از برجام» منتشر کرده بود که تنها امضای آیت‌الله جنتی رئیس مجلس را داشت. برخی از خبرگزاری‌های کشور هم با استناد به همین خبر بیانیه یاد شده - که در آن تیم مذاکره‌کننده متهم به عبور از خط قرمزها شده و از رئیس جمهوری هم خواسته شده بود که بابت خسارات برجام از ملت عذرخواهی کند- آن را موضع کلیت مجلس خبرگان قلمداد کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
بیانیه‌ای که ظرف 24 ساعت ماهیتش عوض شد؛ بیانیه‌ای که ابتدا گفته می‌شد از سوی مجلس خبرگان رهبری صادر شده است، بعد از اینکه برخی از اعضای این مجلس از صدور آن اظهار بی‌اطلاعی کردند، تغییر ماهیت داد و به نام رییس این مجلس در سایت دبیرخانه مجلس خبرگان انتشار مجدد یافت. ماجرا از این قرار است که دو روز پیش در سایت‌های خبری بیانيه ای تحت عنوان بیانیه مجلس خبرگان رهبری با تیتر«رییس جمهور از مردم عذرخواهی کند» منتشر شد.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ بر اساس این بیانیه حسن روحانی باید بابت خساراتی که از محل برجام به کشور وارد شده است از مردم عذر خواهی کند. اما ساعات زیادی طول نکشید که با مصاحبه چند نفر از اعضای این مجلس با رسانه‌ها اصل مستند بودن این بیانیه با نام این مجلس زیر سوال رفت. آیت ا… هاشم زاده هریسی عضو خبرگان رهبری در واکنش به این بیانیه به جماران گفته بود که این بیانيه رسمی و به نام مجلس خبرگان نیست بلکه بیانیه عده‌ای از نمایندگان مجلس خبرگان است.

واکنش‎ها به بیانیه جنجالی مجلس خبرگان رهبری درباره برجام/سوءاستفاده از نام خبرگان علیه رئیس‎جمهور

او در رد این بیانیه اعلام کرد این بیانیه نمی‌تواند نظر خبرگان باشد و باید اسم تعداد افرادی که آن را امضا کرده اند مشخص باشد.

تغییر ماهیت بیانیه پس از انتقادات

همان‌گونه كه گفتيم در حالی که سایت مجلس خبرگان رهبری این بیانیه را با نام بیانیه این مجلس منتشر کرده بود بعد از گذشت چند ساعت و بعد از انتقاداتی كه از داخل این مجلس به صادرکنندگان آن صادر شد، تیتر مطلب خود را تغییر داد و آن را با تیتر بیانیه «رییس» مجلس خبرگان رهبری منتشر کرد؛ موضوعی که با انتقادات فراواني در جامعه روبه‌رو شد.

سایتي خبری در انتقاد از این شیوه نوشت که «بیانیه ای که به نام مجلس خبرگان نوشته شده بود متعلق به آیت ا... جنتی از آب درآمد». نکته مهم این است که اگر قرار بود این متن از سوی رییس مجلس خبرگان منتشر شود چرا باید به صورت بیانیه منتشر شود؟ آیا نامه نویسی یک فرد مسئول به فردی دیگر در شیوه مرسوم با صدور بیانیه صورت می‌گیرد؟

واکنش مطهری به نامه جنتی

اما روز گذشته و پس از انتشار این بیانیه درباره برجام، علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی نسبت به این بیانیه واکنش نشان داد و در نامه ای خطاب به جنتی نوشت که «در نامه‌ای که در ارتباط با خروج آمریکا از برجام نوشته‌اید، چند نکته قابل تامل است.

در این نامه از طرفی پذیرفته‌اید که برجام با نظر مقام رهبری امضا شده است و از طرف دیگر از رییس‌جمهور خواسته‌اید به خاطر خسارت‌های وارده ناشی از برجام از مردم عذرخواهی کند.

آیا این دو سخن تناقض و احیانا تعریض ناخواسته به مقام رهبری نیست؟». مطهری در ادامه نوشته است که همچنین گفته‌اید در صورت اخذ نشدن تضمین‌های جدی و محکم از اروپایی‌ها، خروج از برجام تکلیف شرعی و قانونی دستگاه دیپلماسی خواهد بود. آیا تکلیف شرعی دستگاه دیپلماسی را جنابعالی تعیین می‌کنید یا مقام رهبری؟ همچنین آیا تکلیف قانونی دستگاه دیپلماسی را جنابعالی تعیین می‌کنید یا مجلس؟».

مشکل کشور دخالت نهاد ها در کار یکدیگر

مطهری در پایان نامه خود با اشاره به گنگ بودن دلایل صدور این بیانیه از سوی جنتی نوشت حقیقت این است که یکی از معضلات کشور ما دخالت نهادهای مختلف در کار یکدیگر است. وظیفه مجلس خبرگان رهبری طبق قانون اساسی، گذشته از انتخاب رهبر در زمان خاص، نظارت بر بقای شرط عدالت در مقام رهبری و نظارت بر دستگاه‌های زیرمجموعه رهبر است. ورود به مسائلی مانند برجام و تعیین تکلیف برای رییس‌جمهور و مجلس شورای اسلامی از وظایف آن مجلس نیست.

دخالت ها، مشکل قدیمی در کشور

موضوع دخالت قوا در کار یکدیگر و سایر نهادهای انتخابی و انتصابی در کار دستگاه‌های موازی خود دغدغه‌ای است که سال‌ها از سوی برخی از مسئولان و فعالان سیاسی کشور مطرح می‌شود. این اولین بار نیست که مجلس خبرگان به حوزه‌های وظایفی دولت و مجلس ورود می کند و به خاطر داريم حجت‌الاسلام سيد عباس نبوي از نزدیکان مصباح یزدی، چند سال قبل در یک سخنرانی درباره ورود برخی از این نمایندگان به جزییاتی درباره وظیفه نظارتی این مجلس اعلام کرده بود که رهبری به خبرگان فرمودند که دخالت در جزيیات را نمی‌پذیرم. این روحانی درباره صحبتی که از رهبر انقلاب مطرح کرده گفته است که حضرت آقا مکتوب اعلام کردند راي درست آن است که نظارت خبرگان بر رهبري، نظارت بر شرايط باشد.

اگر بر شرايط خدشه‌اي وارد شد، بياييد مشخص کنيد و معلوم شود آن‌هايي که مدعي هستند راه انحراف مي‌روند يا اينکه به شرايط رهبري خدشه‌اي وارد شده است.

اما در مورد جزييات فرمودند که من نمي‌پذيرم که شما بخواهيد وارد شويد و دخالت کنيد...

انتقاد غير مودبانه به دولت

اما ماجرا، تنها دخالت دستگاه ها در کار یکدیگر نیست. ورود برخی از مسئولان به حوزه نقد سایر دستگاه ها آن هم با ادبیاتی غیر معمول باعث بروز فضایی ملتهب میان دستگاه ها می شود. 29 دی 1395 روزنامه جمهور اسلامی نوشت که یکی از روزنامه‌های استان زنجان در یادداشت خود مطلبی با عنوان «جلسات موضوعی تفسیر قرآن یا تخریب دولت منتخب مردم؟! » چاپ کرده که در بخشی از آن از یک روحانی که عضو مجلس خبرگان است و تحت پوشش تفسیر قرآن به دولت می‌تازد، انتقاد کرده است. این روزنامه پرسیده این شخص چرا این جایگاه رفیع و منیع را در حد میتینگ‌های جناحی و سیاسی مرسوم در جامعه آن هم از نوع رسانه‌ای و جنجالی، علیه دولت منتخب مردم و مورد حمایت رهبری، تنزل می‌دهد؟آیا انتقاد از دولت منتخب مردم نمی‌تواند حاوی ادبیات محترمانه‌تر و از جایگاه اخلاقی و دینی خبرگان انجام پذیرد؟ بنا بر نوشته جمهوری اسلامی این انتقادات از حالت عرفی خارج بوده و در ادامه نوشته است که « در بخش دیگری از این یادداشت آمده است که جایگاه خبرگان به جای آنکه تریبونی... برای تخریب و تخطئه این و آن باشد، جایگاه ایجاد اتحاد و انسجام و دوستی و مودت حول ولایت فقیه در بین تمامی گروه‌ها و طرفداران واقعی نظام و جمهوری اسلامی است و باید نماینده آن، ابتدا خود این جایگاه متعالی را محترم شمرده و از موضع جذب حداکثری و دفع حداقلی، اگر هم از دولت منتخب مردم و مورد حمایت رهبری، حمایت نمی‌کند حداقل آن را تخریب ننماید».

چرخه تکرار نقدها و گوش شنوایی که نیست

این اولین بار نیست که این انتقادات نسبت به این روند ها در کشور صورت می‌گیرد. بارها از سوی مسئولان کشور اعلام شده است که نباید دستگاه ها در کار یکدیگر دخالت کنند. بارها از سوی مسئولان دولتب، مجلسی و سایر دستگاه های موازی و همراستا شاهد بودیم که موضوعاتی از سوی مسئولان عالیرتبه آن دستگاه ها مطرح شده که کوچک‌ترین ارتباطی با وظایف آن دستگاه نداشته است و این موضوع نیز با واکنش دستگاه متولی روبه‌رو شده است. واقعیت این است که در این سال ها مسئولان کشور بیش از آنکه با یکدیگر در راستای منافع ملی حرکت کنند به عنوان ترمزی در مقابل یکدیگر که شاید بارها ناخواسته هم بوده ظاهر شده‌اند. بانگاهی به آموزه های دینی و اخلاقی و حتی بنا بر گفته های بنیانگذار انقلاب و رهبری، باید پیش از هرگونه فعالیت با حفظ و انسجام با یکدیگر به فکر حرکت دادن کشور به سمت توسعه حرکت کرد. موضوعی که کمتر در عملکر برخی مسئولان دیده می‌شود و با انجام رفتارهای سلبی خود را قیم همه دستگاه ها می‌دانند و حتی گاهی به جاي رهبري سخن گفته و با عنوان حمايت از بيانات ايشان اقداماتي تامل برانگيز را در دستور كار قرار مي‌دهند. به نظر می‌رسد نسل مدیران کشور نیازمند پوست اندازی جدی است تا برخی از مسئولان به دلیل کهولت سن یا مشکلات شخصی به کشور هزینه تحمیل نكرده و مردم را بيش از اين به مسائل مختلف نااميد نكنند.

منبع: روزنامه قانون
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
13
4
مشکل برجام حل شد؟ همه مقصر. دولت چه کرده؟
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
1
16
جای آیت الله هاشمی در مجلس خبرگان فوق العاده خالی است
وطنداش
|
-
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
1
18
همانطور که از نام این نهاد بر می آید ،وظیفه آنها نظارت بر صلاحیت رهبری است .متاسفانه برخی مسؤلان کشور ،وظایف خود را رها کرده ،ودر کار دیگران دخالت بی مورد می کنند.که این پذیرفتنی نیست.این اشخاص باید به خود بیایند.
آشنا
|
-
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
2
16
اگر هرکسی وظیفه خود را انجام میداد وضع مملکت این نبود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
2
15
اين كار ..تشويش افكار عمومي است ...
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
1
15
اين جماعت از اينكه رئيسي رأي نياورد... دلشون مي خواست يكي مثل احمدي بياد تا دو باره هر ..خواستن بكنن و كشورو در ورطه نابودي قرار بدن. ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
1
8
عجب مردان شگفت آوری : مخالف برجام منتقد برجام منتفع برجام کاسب برجام کاسب تحریم شاکی برجام !!!!!!
ناشناس
|
Singapore
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
1
9
شغل ایشان مناسب سنشان نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
1
6
این نامه خودش نقض قانون اساسیه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
1
6
شما بابت تحمیل احمدی نژاد بر کشور کی عذرخواهی میکنید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
1
3
چقدر ....
زینب میر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
1
7
اینها ول کن نیستند از اینکه رییسی رای نیاورد ، از مردم انتقام می گیرند شب عید در مشهد برنامه ها بود احمدی ها به رییسی می گفتند آماده باش ، تا کابینه تشکیل دهی تا این حد وقیع هستند اینها در دشمنی با مردم و دولت دست آمریکا را از پشت بستن درراستای اویند باز هم در انتخابات بعدی مردم جواب خواهند داد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین