کد خبر: ۵۲۳۶۰۲
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸
ایران جنایات غزه را محکوم می‌کند/ از شورای امنیت سازمان ملل انتظار می‌رود که واکنش نشان دهد

واکنش سخنگوی دولت به بیانیه خبرگان درباره برجام/کسانی دلشان برای تحریم تنگ است/ توضیح درباره وضعیت بازار ارز

سخنگوی دولت گفت: در حال حاضر ارز مسافرتی به مقدار هزار یورو داده می‌شود آن هم برای مسافت دور و برای کشور‌های همسایه این ارز ۵۰۰ یورو است./ هزینه‌هایی که در زمان تحریم وجود داشت که باید پرداخت می‌کرد و من از گفتن آن پرهیز می‌کنم، اما چه کسی پرداخت می‌کرد؟ ملت باید هزینه‌ها را پرداخت کنند./ اگر منافع ما ایجاب کند خارج خواهیم شد و ما غنی‌سازی زیر ۴ درصد را به ۲۰ درصد و هر عددی می‌خواهیم می‌رسانیم، رسیدن به سال ۹۲ و خواسته کسانی که دلشان برای تحریم تنگ است و همان کاسبان تحریم هستند کاری ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد باقر نوبخت در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه بابیان این که در هفته گذشته اتفاقات بسیاری رخ داد گفت: شاهد بودید که آمریکا از برجام خارج شد و و پاسخ رئیس جمهور را هم شنیدید و مواضع اتحادیه اروپا را هم مشاهده کردید.

به گزارش آفتاب‎نیوز به نقل از خبرگزاری ایلنا؛ وی با اشاره به حوادث نوار غزه گفت: رخداد دیگر جنایات رژیم صهیونیستی و حکام این رژیم در نوار غزه بود.

واکنش سخنگوی دولت به بیانیه خبرگان درباره برجام/کسانی دلشان برای تحریم تنگ است/ توضیح درباره وضعیت بازار ارز

سخنگوی دولت ادامه داد: تاکنون ۵۲ نفر به شهادت رسیدند و ۲ هزار و ۷۷۱ نفر مجروح شدند. جمهوری اسلامی ایران این جنایات را محکوم می‌کند و وجدان جهانیان نظاره‌گر این جنایات است و اما در عمل نسبت به حداقل‌های حقوق بشر بی‌تفاوت هستند.

وی تاکید کرد: از شورای امنیت سازمان ملل انتظار می‌رود که واکنش نشان دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص ثبت واردات با نرخ جدید گفت: ۵ میلیون دلار ثبت سفارش شده  است. انواع کالای ضروری هم صادر شده است. بانک مرکزی در خصوص تحقق ارز با تغییر نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان برای هر دلار رقم مشابه را گزارش داده‌اند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: بیش از صد و سی میلیارد دلار در بازار رسمی مبادلات ارزی داریم. ما گزارشات را روزانه دنبال می‌کنیم مشکلی برای کالاهای اساسی نداریم و در بخش خدمات مشکل کوچکی داریم و پرداخت با همین نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ارز مسافرتی به مقدار هزار یورو داده می‌شود آن هم برای مسافت دور و برای کشور‌های همسایه ۵۰۰ یورو است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: از تولیدکنندگان دعوت به عمل آمد و مشورت‌هایی صورت گرفت. اگر کسی کالایش را از انبار بیرون نمی‌آورد، خلاف می‌کند. از پیش مصوبه‌ای از سوی شورای عالی امنیت ملی هم داشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: ما به کسبه خودمان اعتماد داریم و در این شرایط احتکار درست نیست و تحت هیچ شرایطی سامانه دقیق و درست واردات و صادرات را ترک نحواهیم کرد.

نوبخت در خصوص بیانیه مجلس خبرگان رهبری گفت: در بیانیه دولت کاملا با شفایت به نکاتی که مطرح می‌شود، پاسخ داده شد. در حال حاضر وقتی برای این نیست ذهن مسئولان دیپلماسی کشور را که درگیر هستند و همین امروز برای مذاکرات جهانی در سفر هستند مخدوش کنیم.

وی ادامه داد: فارغ از اینکه برجام تصمیم درست بوده یا خیر باید بررسی کنیم که مراحل حقوقی خود را طی کرد یا خیر؟ یا اجماع صورت گرفت یا خیر؟

نوبخت تاکید کرد: برجام  در مجلس مراحل خود را طی کرد و بیانات رهبری به عنوان بایدها و نبایدها مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: به سال ۹۲ باز گردیم و ببینیم که این تصمیم باعث زیان برای کشور بود و یا از زیان جلوگیری شد.

سخنگوی دولت یادآور شد: ما با یک اتهام از سوی رژیم اشغالگر قدس رو به رو بودیم و آمریکا حمایت می‌کرد. پرونده  ایران به شورای امنیت رفت و کشورهای دوست ما هم در آن ورود نکردند و تحریم‌ها صورت گرفت و ما ذیل فصل هفت قرار گرفتیم.

وی ادامه داد: صعنت نفت، کشتیرانی و پتروشیمی تحت تحریم به خاطر یک اتهام واهی قرار گرفت. ما باید اقدام و اثبات می‌کردیم فعالیت هسته‌ای ما صلح‌آمیز است تا تحریم‌ها برداشته شد.

سخنگوی دولت افزود: شومن آنها در چند هفته گذشته حرف‌هایی زد آن زمان گفت، ما جواب همه این اتهامات را از مراجع رسمی آژانس گرفتیم.

نوبخت گفت: قطعه به ما نمی‌فروختند، اما ما بعد از شکست تحریم هواپیمایی نو هم خریداری کردیم. این که نظام بانکی ما سرمایه‌گذاری کرد و وارد مشکل شد با مانع‌گذاری آمریکا مشخص است. ما تا این مرحله کار درستی کردیم.

وی خاطرنشان کرد: هزینه‌هایی که در زمان تحریم وجود داشت که باید پرداخت می‌کرد و من از گفتن آن پرهیز می‌کنم، اما چه کسی پرداخت می‌کرد؟  ملت باید هزینه‌ها را پرداخت کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: می‌خواستند ایران هم مثل آمریکا از برجام خارج شود اما مشاهده کردید که ما ماندیم و اتحادیه اروپا کنار ما ماند و این دستاورد بزرگی در عالم سیاست است.

وی ادامه داد: اگر منافع ما ایجاب کند خارج خواهیم شد و ما غنی‌سازی زیر ۴ درصد را به ۲۰ درصد و هر عددی می‌خواهیم می‌رسانیم، رسیدن به سال ۹۲ و خواسته کسانی که دلشان برای تحریم تنگ است و همان کاسبان تحریم هستند کاری ندارد.

سخنگوی دولت با بیان این که ما توانسته‌ایم نیک نامی جمهوری اسلامی ایران را در جهان ثابت کنیم، گفت: دنیا متوجه شد که ما دروغگو نستیم. قطعا تاریخ روحانی را تکریم خواهد کرد و مقام معظم رهبری به عنوان رهبری زیرک که رهنمودهایی فرمودند در جهان شناخته می‌شوند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره بازار  سیاه دلار  که از میدان فردوسی به بانک‌ها رسیده و جایگزینی یورو در مبادلات ارزی گفت: اگر بانک غیر از نرخ ۴ هزار ۲۰۰ ارز عرضه می کنند درست نیست و اگر موردی هم بود اطلاع دهید ، ما نگاه نظارتی خود را داریم و چنین چیزی وجود ندارد .

وی ادامه داد: مبنای مبادلات ما اعم از طلا و یورو همه بر اساس برابری نرخ بین ریال و دلار ۴هزار و ۲۰۰ تومانی است .

نوبخت در مورد لایحه Fatf یادآور شد: این مساله هیچ ارتباطی به بازگشت تحریم‌های ثانویه ندارد و ما برای مساله مقابله با پولشویی کار خودمان را ادامه می‌دهیم.

سخنگوی دولت در مورد فشارهای ناشی از بازگشت تحریم‌ها به کشور عنوان کرد: قطعا فشارها و مشکلاتی خواهد بود اما جمهوری اسلامی فلج نخواهد شد و مسائل را مدیریت خواهیم کرد و تدبیر و عقل این است که در شرایط سخت مدیریت‌ها را داشته باشیم و همه کسانی که در دولت هستند در دوران دفاع مقدس فعال بوده‌اند و می‌توانیم در هر شرایطی کشور را اداره کنیم و بگذریم و رویکرد ما اصلاح‌طلبانه و صلح‌طلبانه است.

نوبخت در خصوص کم آبی و انتقال آب از دریای عمان گفت: این مسئله از سال‌های قبل وجود داشت و از آب‌شیرین‌کن‌ها استفاده می‌کردیم. ستاری در این زمینه‌ها گزارشاتی هم دادند. در استان‌ها کارگروه‌هایی هم شکل گرفته است و گزارشات هم ارائه شده است.

وی تاکید کرد: استان به استان سفر می‌کنم و موضوع را بررسی می‌کنیم و در حال حاضر هم بررسی می‌شود که آب دریای عمان را به فلات مرکزی بیاوریم یا خیر .

نوبخت در خصوص مصوبه مجلس درباره عدم برگزاری افطاری از سوی دستگاه‌ها گفت: مجلس مصوبه‌ای تصویب کرد که کارهای غی ضروری از بودجه انجام ندهیم که درست است.

سخنگوی دولت درباره برگزاری مراسم افطاری از سوی رئیس‌جمهور گفت: درخواست‌های مکرری برای دیدار با رئیس‌جمهور وجود دارد که بخش‌هایی از آن در سفرهای استانی پاسخ داده می‌شود و بخشی دیگر بعد از ماه ماه مبارک اتفاق می‌افتد اما از منابع دولتی برای این کار انجام استفاده نخواهیم کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره کوچک‌سازی دولت گفت: طبق تکالیف قانونی ما باید حجم نیروی انسانی را کاهش دهیم و بر اساس آمار از حجم دولت حدود ۵۳ هزار نفر کاسته شده است و ما این کار را هم از سازمان برنامه و بودجه آغاز کردیم.

وی درباره قرار دادهای اروپایی و اخذ خسارت گفت: بسته به نوع قرار دادهای ما دارد.

سخنگوی دولت درخصوص مدیران دو تابعیتی گفت: ما مدیر دو تابعیتی نداریم و هر موردی هم که ثابت شد در این زمینه مطابق قانون رفتار م‌ کنیم.

وی در خصوص تفحص هیئت تفحص از دو تابعیتی‌ها که در گزارش نهایی خود ادعای دو تابعیتی بودن فرزندان وزرای خارجه، نفت و برخی از مشاوران و دستیاران رییس جمهور را مطرح کرده است و قرار بود این تحقیق درباره مدیران دولتی باشد نه فرزندان آنها و واکنش دولت در این زمینه چیست، گفت: (به شوخی) ممکن است به پسرخاله هم ربط پیدا کند.

وی افزود: سربسته بگویم درباره آنها که عرق به کشور دارند و براساس دلسوزی عمل می‌کنند برخی بخشی از ابزارهایمان را سوزاند‌‌ه‌اند و من سربسته از این موضوع می‌گذرم تنها بگویم زمانی که تحریم می‌شویم و مسیر رسمی جواب نمی ‌هد چکار باید کرد. بیشتر از این نمی‌گویم که من را هم نسوزانند.

نوبخت تصریح کرد: گاهی برخی افراد بخاطر جهل و کینه‌ای که نسبت به دولت دارند حاضرند منافع ملی را هم از بین ببرند.

نوبخت خاطرنشان کرد: برجام قراردادی برد_ برد بود. آنها خواسته‌ای داشتند و می‌خواستند اطمینان داشته باشند ما به سلاح اتمی دست پیدا نکنیم. ما دروغ گو نیستیم و آنها دروغ‌گو هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر نه تنها علیه ایران اجماع برقرار نشد بلکه بر علیه آمریکا برقرار شد دنیا طرف ایران است.

نوبخت درباره اتاق فکر علیه دولت و خائن جلوه دادن آن گفت:  این در حوزه شورای عالی امنیت ملی نیست. افکار عمومی تا این لحظه نشان داد خادمین خود را خوب تشخیص می‌دهند و در انتخابات ۲۹ اردیبهشت نشان دادند.

وی تاکید کرد: در حال مشکلات زیادی وجود و وقتی نداریم با دشمنان خارجی پنجه به پنجه بیاندازیم و از دوستان داخلی هم خنجر بخوریم.

نوبخت درباره سفر رئیس جمهور به اتریش و سوئیس گفت: اگر قطعی شد اعلام می‌کنیم

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین