کد خبر: ۵۲۳۳۱۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۷
باید اسم تعداد افرادی که بیانه را امضا کرده‌اند مشخص باشد

واکنش به بیانیه خبرگان برای عذرخواهی کردن رئیس جمهور بابت برجام/ عضو خبرگان رهبری: تقاضای عذرخواهی کردن رئیس‌جمهور بابت برجام، نظر مجلس خبرگان نیست

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: طبق اصل 108 قانون اساسی خبرگان فقط در حد خودش، اعضای خودش و مسائل مربوط به خودش حق قانون گذاری دارد که حتی به تأیید شورای نگهبان هم نیاز ندارد. اما خارج از خودش نمی تواند قانون گذاری کند؛ قانون تلقی نمی شود و الزام آور هم نیست.
آفتاب‌‌نیوز :
در پی انتشار بیانیه ای که در انتهای آن نام آیت الله احمد جنتی به چشم می خورد و در بند پایانی آن آمده است: «لازم است رئیس جمهور محترم، صادقانه و با صراحت، نسبت به خسارتهای وارده در برجام که بخاطر عدم رعایت خطوط قرمز ترسیمی توسط رهبر معظم انقلاب از جمله اخذ تضمین های لازم از 1+5 و نیز عدم رعایت اقدام متناظر و گام به گام، پدید آمد؛ از مردم عزیز ایران عذر خواهی کرده، تجربه توافق برجام را چراغ راه آینده قرار دهند.»

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ یک عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه هر بیانیه ای که صادر می شود نمی تواند بیانیه مجلس خبرگان رهبری تلقی شود، تصریح کرد: بیانیه رسمی خبرگان که به نام مجلس خبرگان تلقی می شود و رسمیت هم دارد این است که مطلب یا مطالبی را بنویسند و در صحن اجلاس مطرح کنند و آنجا بررسی شود و به تصویب اکثریت برسد.

مشروح گفت و گوی آیت الله هاشم هاشم زاده هریسی با جماران را در ادامه می خوانید:

شما در جریان بیانیه امروز مجلس خبرگان هستید؟

نه؛ من در جریان نیستم.
 
بیانیه ای صادر کرده و در آخرین بند آن تأکید کرده اند که رئیس جمهور باید بابت خسارت های ناشی از برجام عذرخواهی کند. نظر شما در مورد این مسأله چیست؟

مجلس خبرگان می تواند سه نوع بیانیه صادر کند که بعضی ها رسمی و بعضی دیگر رسمی نیست. بیانیه رسمی خبرگان که به نام مجلس خبرگان تلقی می شود و رسمیت هم دارد این است که مطلب یا مطالبی را بنویسند و در صحن اجلاس مطرح کنند و آنجا بررسی شود و به تصویب اکثریت برسد؛ هر وقت به تصویب اکثریت رسید بیانیه رسمی مجلس خبرگان رهبری محسوب می شود.

مجلس خبرگان به این صورت می تواند نظر خود را اعلام کند ولی برای دیگران الزام آور نیست. چون این بیانیه قانون نیست که همه باید آن را اجرا کنند. مانند بیانیه هایی که در پایان هر اجلاس صادر می شود و مردم را به بعضی از مسائل دعوت می  کند و از بعضی مسائل بر حذر می دارد. این نوع بیانیه، بیانیه مجلس خبرگان تلقی می شود؛ گرچه همه به آن رأی ندهند.

یک نوع بیانیه هم این است که عده ای از خبرگان، اکثریت یا اقلیت، می توانند در رابطه با بعضی از مسائل چیزی بنویسند و امضا کنند و به رسانه ها بدهند. این رسمی نیست و به نام مجلس خبرگان هم نیست بلکه بیانیه نمایندگان مجلس خبرگان است. چون عده ای از نمایندگان آن را داده اند. این هم گاهی اتفاق می افتد. چون نماینده است و آزاد است که نظر خود را اعلام کند. البته کم اتفاق افتاده است.
 
این نظر می تواند به عنوان نظر خبرگان منتشر شود؟

نه؛ به عنوان نظر خبرگان و مجلس خبرگان نمی تواند و باید اسم تعدادی افرادی که آن را امضا کرده اند مشخص باشد. حتی به صورت کلی نمی توانند بگویند که چند نفر از خبرگان این طور می خواهند.

نوع سوم این است که هیأت رئیسه می تواند بررسی کند و نظر خودش را در مورد برخی از مسائل کشوری از ناحیه خبرگان اعلام کند. چون خبرگان در آیین نامه خود این اجازه را به هیأت رئیسه داده، هیأت رئیسه می تواند اعلام کند که این بیانیه هیأت رئیسه است. این هم از نظر قانونی اشکالی ندارد؛ چون در قانون اجازه آن داده شده است. اینجا دیگر لازم نیست که همه نمایندگان نظر بدهند و تصویب کنند.
 
موضوع دیگر این است که به لحاظ حقوقی و قانونی خبرگان می تواند در همه امور اجرایی کشور نظر بدهند؟

نظر دادن آزاد است؛ ولی باید رعایت شود که موجب اختلاف نشود و جوانب مسأله در نظر گرفته شود. شأن خبرگان، مصلحت ملی و فضای جامعه باید رعایت شود. وقتی که همه اینها رعایت شد، در حد نظر دادن اشکالی ندارد. اما خبرگان نمی تواند خارج از خودش قانون تصویب کند. طبق اصل 108 قانون اساسی، خبرگان فقط در حد خودش، اعضای خودش و مسائل مربوط به خودش حق قانون گذاری دارد که حتی به تأیید شورای نگهبان هم نیاز ندارد. اما خارج از خودش نمی تواند قانون گذاری کند؛ قانون تلقی نمی شود و الزام آور هم نیست.
 
نظر شما در مورد اینکه در بیانیه آمده است رئیس جمهور باید بابت برجام عذرخواهی کند چیست؟

دولت باید خودش جواب این را بگوید. من فقط این اندازه می گویم مسائلی که بهانه به دست دشمنان داخلی و خارجی بدهد و منشأ اختلاف و بگو و مگو در جامعه شود را بهتر است بر حذر باشند. داخل کشور ما مخالف و موافق زیاد است. موافقین و مخالفین با این مسأله داخل انقلاب هستند. شاید مصلحت نباشد که در داخل انقلاب، نظام و جامعه بگو و مگو ایجاد شود. چون دشمن احساس می کند که دو برد دارد؛ یکی اینکه همه زحمات ایرانیان و مسئولین را با یک کلمه نمایشی بر باد کرده و یک اختلاف هم در میان جامعه انداخته که به جان هم افتاده اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
0
1
معجزه هزاره سوم را مردم فراموش نکرده اند ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
1
2
اقدام ترامپ یک عمل غیر قانونیست که مصوبهء دولت قبلی را نقض کند که برخلاف سنت معمول جهانی است وحالا باید رئیس جمهور کشورمان بیاید واز مردم عذرخواهی کند؟ این بی وجه ترین دشمنی با معتدلین واصلاح طلبان است وتوپ را در زمین دکتر روحانی انداختن است !
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین