کد خبر: ۵۳۲۸۴۴
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴
پارلمان اروپا طرح قانونگذاران راستگرا برای محدود کردن معامله با ایران را با قطعیت رد کرد

در راستای حمایت از برجام/ پارلمان اروپا: بانک سرمایه‌گذاری اروپا مجاز است با ایران همکاری کند

پارلمان اروپا روز چهارشنبه طرحی را تأیید کرد که به موجب آن «بانک سرمایه‌گذاری اروپا» می‌تواند با ایران تجارت کند. این حرکت در راستای غلبه بر موانع بانکی و زنده نگهداشتن توافق‌ هسته‌ای قدرتهای جهانی با ایران، موسوم به برجام صورت می‌گیرد.
آفتاب‌‌نیوز :
همزمان با این تصمیم، پارلمان اروپا طرح دیگری را که از سوی قانونگذاران راستگرا برای محدود کردن معامله این بانک با ایران مطرح شده بود را در راستای حمایت از برجام/ پارلمان اروپا: بانک سرمایه‌گذاری اروپا مجاز است با ایران همکاری کندبا قطعیت رد کرد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ زیگفرید مورسنا از حزب راست‌میانه مردم اروپا در این باره گفت: «ما این قابلیت را به بانک سرمایه‌گذاری اروپا می‌دهیم که در صورتی که پروژه‌های مناسب در کار باشد در ایران سرمایه‌گذاری کند. توافق هسته‌ای ایران برای امنیت اروپا خوب است.»

گرچه از نظر فنی دولت‌های اروپایی هنوز می‌توانند این پیشنهاد کمیسیون اروپا را اجرا نکنند اما چنین کاری با توجه به اعلام حمایت عمومی آنها از چنین طرحی (در ماه مه) بعید به نظر می‌رسد.

به نظر می‌رسد این حرکت پارلمان اروپا بیشتر در راستای پشتیبانی روانی از فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی این اتحادیه صورت می‌گیرد.

خانم موگرینی بناست روز جمعه ۶ ژوئیه نشستی را با وزرای خارجه ایران، چین، فرانسه،‌ آلمان و بریتانیا در وین برگزار کند، در این جلسه قرار است درباره پیشرفتهای صورت گرفته برای نجات برجام گفتگو شود.

پس از خروج ایالات متحده از برجام، اتحادیه اروپا تلاش دارد با ارائه راه‌حل‌هایی بر تعهدات خود در این توافقنامه پابرجا بماند. سه اقدام کلیدی که اروپا در نظر دارد در این زمینه انجام دهد عبارتند از:‌ اعطای وام و تسهیلات بانکی از طریق بانک سرمایه‌گذاری اروپا. اقداماتی ویژه برای ایجاد یک سپر حفاظتی برای شرکت‌های اروپایی حاضر در ایران و انتقال مستقیم پول از دولت‌های اروپایی به بانک مرکزی ایران برای پرهیز از تحریم‌های ایالات متحده.

با این حال «بانک سرمایه‌گذاری اروپا» که مرکز آن در لوگزامبورک قرار دارد نگران تجارت با ایران است. از سوی دیگر تصمیم قانونگذاران اروپا این نهاد را ملزم به همکاری با ایران نمی‌کند. همکاری این بانک با ایران، سرمایه‌گذاری آن در بازارهای آمریکا را به خطر خواهد انداخت.

برتراند دو مازیِز رئیس کل این بانک حدود یک ماه پیش به کمیته بودجه پارلمان اروپا گفت حفظ دسترسی این بانک به سرمایه‌گذاری در بازارهای بورس ایالات‌ متحده برای این نهاد حکم مرگ و زندگی را دارد.

منبع: یورونیوز

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین