کد خبر: ۵۳۸۱۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱
پنج فروند ATR جدید ایران ایر رسما وارد ناوگان این شرکت هواپیمایی شدند

فرود جدیدترین هواپیماهای برجامی در تهران/ای‌تی‌آر: اگر هواپیماها را تحویل ندهیم، ضرر می‌کنیم

جدیدترین هواپیماهای برجامی ایران که از شب گذشته سفر خود را از اروپا آغاز کرده بودند دقایقی پیش در تهران به زمین نشستند.
آفتاب‌‌نیوز :
پنج فروند ATR جدید ایران ایر رسما وارد ناوگان این شرکت هواپیمایی شدند تا تعداد هواپیماهای برجامی ایران به عدد ۱۶ و تعداد ATR های وارد شده به عدد ۱۳ فروند برسد.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ پیش از این ایران ایر توانسته بود سه فروند ایرباس نیز در فضای شکل گرفته پس از برجام وارد ناوگان خود کند.

هرچند ایران ایر هنوز توضیح دقیقی درباره چگونگی تامین منابع مالی لازم برای ورود این هواپیماها ارائه نکرده اما به نظر می رسد مانند هواپیماهای قبلی بازهم مبلغ کل خرید به شکل نقدی پرداخت شده است.

جدیدترین هواپیماهای برجامی در تهران به زمین نشستند

در توافق ابتدایی ایران و شرکت های بزرگ هواپیما ساز ابتدا بنا بود طرف ایرانی تنها ۱۵ درصد از منابع مالی مورد نیاز را به شکل نقدی پرداخت کند و ۸۵ درصد منابع از طریق فاینانس بانکی تامین شود.

در ماه های گذشته به دلیل فشارهای سیاسی به وجود آمده از سوی آمریکا، عملا هیچ یک از بانک های بین المللی نپذیرفتند که فاینانس هواپیماهای ایران را تامین کنند.

پس از اعلام تصمیم ترامپ رییس جمهور ایالات متحده آمریکا، مبنی بر خروج این کشور از برجام عملا راه ورود هواپیماهای جدید به ایران تا حد زیادی بسته شد و در کنار بویینگ و ایرباس، ATR نیز اعلام کرده بود که برای اجرایی شدن قراردادش با مشکلات جدی مواجه است.

این پنج فروند هواپیمای جدید شاید آخرین هواپیماهای برجامی ایران باشند، هرچند با توجه به زمان چند هفته ای باقی مانده تا آغاز رسمی تحریم های جدید، امکان آن وجود دارد که لااقل چند فروند هواپیمای جدید دیگر وارد ناوگان کشور شود.

به گزارش ایسنا،  پیش از  این مدیرعامل ایران ایر پیش‌بینی کرده بود در سال ۲۰۱۸ این شرکت ۱۱ فروند هواپیمای جدید تحویل بگیرد.

ای‌تی‌آر: اگر هواپیماهای برجامی را تحویل ندهیم، ضرر می کنیم

شرکت هواپیماسازی ای تی آر (ATR) درباره احتمال متضرر شدن خود برای عدم تحویل تعداد هواپیماهای مقرر به ایران ایر تا زمان بازگشت دور جدیدی از تحریم های اقتصادی علیه این کشور، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش رویترز، روز گذشته اعلام شد که پنج هواپیمای ای تی آر (ATR) امروز ـ یکشنبه ـ تحویل ایران ایر داده خواهد شد. این در حالیست که از آبان ماه سال جاری قرار است رسما دور جدیدی از تحریم های اقتصادی علیه صنعت هوایی کشور اعمال و اجرایی شود.

شرکت ای تی آر (ATR) که یک شرکت هواپیماسازی فرانسوی – ایتالیایی مستقر در تولوز فرانسه است، بعد از توافق هسته‌ای برجام ایران قرار شد ۲۰ فروند هواپیمای سایز کوچک و متوسط را تحویل شرکت هواپیمایی ایران ایر دهد.

دیروز خبری مبنی بر تحویل پنج فروند هواپیمای ای تی آر جدید (ATR ۷۲-۶۰۰) منتشر شد که در کارخانه اصلی تولوز فرانسه ساخته شده‌اند و قرار است به زودی وارد آسمان ایران شوند.

بعد از توافق هسته ای برجام در سال ۲۰۱۵ میلادی و برداشته شدن تحریم های اقتصادی، شرکت هواپیمایی ایران ایر قرارداد خرید و تهیه ۲۰۰ فروند هواپیما را با غول‌های هواپیماسازی جهان همچون بوئینگ آمریکا، ایرباس اروپا و شرکت فرانسوی- ایتالیایی ای تی آر به امضا رساند تا بتواند به نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل هوایی خود و همچنین رقابت با شرکت های هواپیمایی همسایگان خود بپردازد.

اما به نظر می رسد که شرکت ای تی آر از سایر رقبای خود در خصوص ارسال، تحویل و فروش هواپیماهای سفارش ایران ایر ابراز نگرانی بیشتری می کند چراکه به تازگی در این باره عنوان کرده است در صورتی که نتواند تعداد هواپیماهای مقرر خود را به ایران تحویل دهد، متحمل ضرر و زیان قابل توجهی خواهد شد.

بنابراین به نظر می رسد که شرکت فرانسوی – ایتالیایی ای تی آر (ATR) به دنبال راهی برای تحویل هر چه زودتر تعداد هواپیماهای مقرر خود باشد تا قبل از اعمال نهایی و بازگشت تحریم های اقتصادی، تمامی ۲۰ فروند هواپیمای ATR وارد ناوگان هوایی ایران شده باشد.

از این ۲۰۰ فروند هواپیما، ۸۰ هواپیما مربوط به بوئینگ، ۱۰۰ فروند مربوط به ایرباس و ۲۰ فروند مربوط به ATR بود که هم اکنون با ورود این پنج فروند هواپیمای جدید به ایران، تعداد کل هواپیماهای خریداری و تحویل داده شده به عدد ۱۶ می رسد که از این تعداد تنها سه فروند مربوط به ایرباس و هشت فروند مربوط به ای تی آر بود.  

پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور کنونی ایالات متحده آمریکا-  از توافق هسته ای برجام با ایران خارج شد، شرکت های بوئینگ و ایرباس رسما اعلام کردند که امکان اجرایی کردن قراردادشان با ایران را ندارند و ای تی آر نیز نسبت به قابل اجرا بودن این قرارداد تردیدهای جدی را مطرح کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
0
0
شنیدم نقدی خریدین. همون اجاره ب شرط تملیک!!!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین