کد خبر: ۵۶۸۰۵۸
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳
نسخه حناچی برای سال۹۸

زمین‌سوخته‌ای به نام شهرداری‌تهران/بودجه سال آینده، پیشنهاد ایده آلی نیست

به گفته پیروز حناچی هر چند می توان امیدوار بود با مذاکراتی که با مجلس و دولت انجام میشود برخی تنگناهای مالی شهرداری تهران از طریق منابع ملی جبران شود، ولی تلاش اصلی به این منظور است که از سهم پایدار بودجه شهرداریها در سال آینده کاسته نشود.
آفتاب‌‌نیوز :
براساس اعلام اعضای شورای شهر تهران پیش‌نویس بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران اواخر این ماه به شورای شهر تهران تقدیم می‌شود. همزمان شهردار تهران می گوید لایحه بودجه پیشنهادی برای سال آینده از دیدگاه شهرداران کشور ایده آل نیست. ایده‌آل نبودن آن اما بیشتر مربوط به حذف سهم کلانشهرها از بودجه ۹۸ است که شهرداران کلانشهرهای کشور امید دارند این بند در مجلس به بودجه افزوده شود.  

به گزارش آفتاب نیوز، تا جایی که به گفته پیروز حناچی هر چند می توان امیدوار بود با مذاکراتی که با مجلس و دولت انجام میشود برخی تنگناهای مالی شهرداری تهران از طریق منابع ملی جبران شود، ولی تلاش اصلی به این منظور است که از سهم پایدار بودجه شهرداریها در سال آینده کاسته نشود.

علاوه بر این، رئیس کمیته برنامه بودجه شورای شهر تهران از ارائه پیش‌نویس بودجه ۹۸شهرداری تا آخر دی ماه به شورا خبر داد.مجید فراهانی ، در این باره می‌گوید:‌ پیش‌بینی شده که تا آخر دی ماه پیش‌نویس اولیه لایحه بودجه ۹۸ شهرداری تهران تقدیم شورای شهر شود.وی افزود: اولویت‌ها و راهبردهای اساسی بودجه به تصویب شورا رسیده است و به شهرداری ابلاغ شده تا براساس آن لایحه بودجه ۹۸، نگارش شود. فراهانی با بیان اینکه ستاد بودجه  از مدت‌ها قبل در شهرداری تشکیل شده و با همه معاونت‌ها، شهرداران مناطق و... تشکیل جلسه داده است، گفت: بعد از ارائه لایحه بودجه به شورا، بودجه به تفکیک ماموریت‌ها بین کمیسیون‌ها تقسیم می شود و پس از بررسی در کمیسیون تلفیق  و بعد از بحث و تبادل نظر به جمع بندی  می رسد و برای بررسی نهایی به صحن شورا آورده می‌شود.

رئیس کمیته برنامه بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه بررسی بودجه ۹۸ شهرداری تا ۱۵ اسفند ماه به پایان می‌رسد، در مورد بررسی نرخ کرایه‌های حمل ونقل عمومی و تعرفه‌های خدماتی ادامه داد:  براساس مصوبه شورای شهر، تمامی تغییرات در تعرفه‌های خدمات شهرداری در لایحه بودجه منظور می شود و از این به بعد تعرفه‌ها به صورت جدا جدا نمی‌آید چرا که این تفکیک باعث می شد که اثرات بودجه ای مشخص نشود و مخفی باقی بماند که این روند اصلاح شد.

نظام مالی شهرداری‌ها پاشنه آشیل کلانشهرها 
این وضعیت در شرایطی است که بی‌پولی شهرداری تهران در سال ۹۸ به حدی می‌تواند باشد که برخی این نهاد خدمت‌رسان شهری را به عنوان یک زمین سوخته معرفی می‌کنند. 

«نظام مالی شهرداری‌ها پاشنه آشیل کلانشهرها است؛ چرا که تامین بودجه سالیانه، میزان بدهی و همچنین منابع مورد نیاز برای اجرای پروژه‌ها به رقم زیادی رسیده که حدودا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برای هشت کلانشهر می‌شود که حدود ۵۰ درصد بودجه عمومی دولت می‌شود.» این آمار بخشی از واقعیتی است که امروز در کلانشهر های ایران در حال رخ دادن است و پیش از این از سوی حجت الله میرزایی، معاون سابق برنامه ریزی شهرداری تهران اعلام شده بوده. براساس اعلام کارشناسان حوزه شهری و مسئولان شهرداری تهران، پایتخت تا پنج سال آینده، نیاز به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان دارد که برای اداره امور جاری، انجام تعهدات ناتمام و بازپرداخت بدهی‌هایش هزینه کند. در این زمینه میرزایی عنوان کرده بود: برآورد ما این است که هشت کلانشهر نیز در افق چهارساله به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان احتیاج دارند که رقم بسیار بالایی است و حال اینکه اقتصاد امروز شهرها و ساز وکار تامین مالی در شهرها به هیچ وجه ظرفیت تأمین این رقم را ندارند؛ چراکه نظام مالیه شهرها عقب مانده است و سایر زیرسیستم‌ها نیز همچون بودجه ریزی و ... توسعه نیافته باقی مانده است.

کسری بودجه و چالش آلودگی هوا و حمل و نقل عمومی
علاوه بر این، شهرداری تهران دچار بی‌نظمی شدید در حوزه‌ اقتصادی و درآمدی خود است و این مساله باعث می‌شود یکی از اصلی‌ترین چالش‌های شهر تهران یعنی آلودگی هوا و حمل و نقل عمومی هم بودجه مشخصی نداشته باشند. در تهران شهروندی نیست که اگر از او درباره مهم‌ترین چالش تهران سوال کنید، به مساله آلودگی هوا اشاره نکند و همزمان متخصص یا کارشناسانی هم وجود ندارند که راه‌حل آلودگی هوای تهران را توسعه حمل و نقل عمومی و پاک نخوانند. اما اوضاع حمل و نقل عمومی در تهران هنوز با چالش‌های فراوانی روبروست. هم‌اکنون روزانه ۱۵ میلیون سفر و به عبارتی ۱۹ میلیون جابه‌جایی در شهر تهران صورت می‌گیرد که سهم حمل و نقل عمومی در این جابجایی ها تنها حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد است. این درصد در کشورهایی که توانسته‌اند آلودگی هوا را از طریق گسترش‌ حمل و نقل عمومی مدیریت کنند، بعضا تا ۹۰ درصد نیز می‌رسد. در تهران اما مترو آنطور که در سندهای چشم‌انداز پیش‌بینی شده بود، توسعه پیدا نکرد و همزمان اتوبوسرانی هم درصدی حدود ۱۳ درصد جابجایی‌ها در تهران را پوشش می‌دهد. یکی از بزرگترین چالش‌های حناچی در تهران توسعه حمل و نقل عمومی است. 

حناچی: نگاه ویژه‌ای به کاهش ترافیک و آلودگی داریم
با این حال پیروز حناچی شهرداری تهران می‌گوید، در بودجه سال ۹۸ به طور به خصوص به طرح های توسعه شهری از جمله کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک، نگاه ویژه ای شده است که برای شهرداری تهران، فرصت مغتنمی است.

در ادامه گفتگوی شهردار تهران را در حاشیه جلسه هیات دولت می خوانید:

در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۸ سهم کلانشهرها حذف شده است. یعنی دیگر بودجه مجزایی برای شهرداریها نداریم. چه راهکار جبرانی برای حذف بودجه شهرداریها در نظر گرفته شده؟
هنوز این بودجه تصویب نشده است. بعضی از تبصره ها مانند بودجه طرح کاهش آلودگی هوا معروف به LEZ تبدیل به ردیف مجزایی شده اند. برخی از تبصره ها مانند بودجه یارانه ای که بابت سوخت گرفته می شد و پرداخت می شد، به حالت قبلی خود برگشته اند. بقیه موارد را هم در حال مذاکره هستیم.

امکان تغییرات با مذاکره شما وجود دارد؟
به هر صورت این قانون بودجه است و با مذاکرات نهایی مجلس، نهایی می شود. ممکن است این تبصره ها هم تغییر کند. داریم تلاش می کنیم چیزی که تحت عنوان عوارض و مالیات محلی مطرح است از شهرداری ها کاسته نشود. 

مسئله این است که ردیف‌های مجزای بودجه کلانشهرهایی مانند تهران و مشهد که در بودجه سال ۹۷ دیده شده است در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۸ همگی به سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور تفویض شده است. این برای شهرداریهای کلانشهرها مشکل‌زا نیست؟ 
اصلا بودجه کلانشهرها به بودجه دولت ارتباط منطقی و معقولی ندارد بلکه به بودجه شورای شهر مربوط است. 

همین بودجه شورای شهر در چه شرایطی است؟
داریم تلاش می کنیم در قانون بودجه چیزی از منابع مالی مربوط به شوراهای شهر که جزء منابع مستمر شهرداریها است کاسته نشود.

به صورت مجزا در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۸ برای مشکلات شهر تهران، بودجه ای پیش بینی نشده است؟
برای رفع آلودگی هوا و کنترل ترافیک بودجه داریم. برای افزایش محدوده کنترل آلودگی هوا ردیف خاص LEZ داریم. برای توسعه قطار شهری، فاینانس در ردیف مجزا در نظرگرفته شده است. 

این برای شما راضی کننده است؟
بودجه سال آینده، پیشنهاد ایده آلی نیست. این نکته هم که چرا کسی نتوانسته تاکنون در شهرداری از فاینانس استفاده کند هم محل سئوال است. باید مشکلات این بخش را هم حل کنیم.

خبرآنلاین 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین