کد خبر: ۵۸۲۹۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰
بحران سیل در لرستان/

۱۴ فروند بالگرد از اصفهان آماده پرواز به سمت پلدخترند/شرایط جوی اجازه پرواز نمی‌دهد/استاندار لرستان: تلاش می کنیم تا ساعتی دیگر ارتباط زمینی با پلدختر برقرار شود

استاندار لرستان گفت: در دورود نیز از دو معبر اب وارد رودخانه تیره این شهرستان می شود که یکی از طریق سد نروک و دیگری از طریق حوضه ابریز سیلاخور که ورود اب به این رودخانه در حال افزایش است که امیدوارم عمق این سیلاب به حدی نباشد که غیر قابل کنترل باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
 سید موسی خادمی اظهار کرد: متأسفانه تعداد زیادی از شهرها و روستاهای استان درگیر سیل شدند و بیشترین مشکل برای شهرستان پلدختر و معمولان است.

وی ادامه داد: تعدادی از روستاهای پلدختر و حاشیه رودخانه کشکان گرفتار سیل هستند و ارتباطمان با آنها قطع شده است.

خادمی گفت: همچنین ارتباط ما با شهر پلدختر قطع شده است.

استاندار لرستان گفت: در تلاش هستیم تا یک ساعت دیگر ارتباط جاده‌ای با پلدختر برقرار کنیم.

وی گفت: ارتباط تلفنی ما با پلدختر وجود ندارد و از وضعیت آنجا اطلاع دقیقی نداریم.

خادمی یادآور شد: دقیقاً اطلاعی نداریم چند خانوار گرفتار سیل شده‌‌اند.

استاندار لرستان افزود: در حال حاضر آماده‌ایم که اولین ساعات فردا صبح به سمت پلدختر پرواز کنیم.

سعیدی سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور اظهار کرد: در جریان سیل چند روز گذشته، لرستان جزو استان‌هایی بود که شرایط بحرانی داشت.

وی درباره وضعیت کمک رسانی به شهرستان پلدختر، اضافه کرد: به دستور وزیر کشور، استان‌های مرکزی و اصفهان موظف شدند که تجهیزاتشان را به آن این شهرستان برسانند.

سعیدی گفت: ۱۴ فروند بالگرد از اصفهان اماده پروازند که به سمت پلدختر بروند اما شرایط جوی این اجازه را نمی‌دهد.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور افزود: همچنین نیروهای لرستان در تلاشند با ایجاد کانال‌های مختلف مسیر سبل را منحرف کنند تا آثار مخرب سیل را به حداقل برسانند.

سعید مؤمنی ، با اشاره به گازرسانی به استان‌های گلستان و مازندران اظهار کرد: شبکه‌های گازرسانی در استان مازندران و گلستان پابرجا است و علی رغم اینکه حدود ١٠ روز است که این استان‌ها درگیر سیل هستند گازرسانی دچار وقفه نشده است.

وی افزود: البته در برخی نقاط خطوط گاز را آب برد که این مشکل برطرف شد و گازرسانی بدون وقفه ادامه دارد.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در مورد وضعیت گازرسانی در استان لرستان توضیح داد: در شهر معمولان لرستان تخریب پل باعث پارگی خط ١٠ اینچی گاز و قطع گاز ٢٥٠٠ مشترک شد.

مؤمنی تاکید کرد: البته مشترکین به دلیل سیل منزل خود را تخلیه کرده‌اند. در حال حاضر نیز به دلیل حجم سیلاب امکان برطرف کردن مشکل وجود ندارد و اقدامات لازم روز آینده با بهتر شدن شرایط جوی انجام خواهد شد.

به گفته وی مشکلی در گازرسانی در استان خوزستان هم وجود ندارد.

 سید موسی خادمی با بیان اینکه همه شهرستانهای لرستان درگیر سیل شدند و با توجه به وجود خرم رود در خرم اباد با دبی ۵٠٠متر مکعب در ثانیه و با بارندگی شدید بامداد امروز خسارت زیادی به این شهر وارد شده است، افزود:در شهرستانهای چگنی، کوهدشت و دلفان سیلاب وارد منازل و اماکن مردم شده و خسارات زیادی به بار اورده است.


وی ادامه داد: در الیگودرز شاهد بارش برف هستیم و بخش عمده ای از جاده های روستایی این منطقه قطع شده است.


استاندار لرستان گفت: در دورود نیز از دو معبر اب وارد رودخانه تیره این شهرستان می شود که یکی از طریق سد نروک و دیگری از طریق حوضه ابریز سیلاخور که ورود اب به این رودخانه در حال افزایش است که امیدوارم عمق این سیلاب به حدی نباشد که غیر قابل کنترل باشد.


خادمی بیان کرد: مشکل اصلی لرستان شهرستان پلدختر است که وضعیت خطرناکی دارد و چون تمام ابهای استان در این شهرستان جمع و سپس از طریق این شهرستان خارج می شود .


وی گفت: در سیل قبلی دبی رودخانه کشکان ٣٣٠٠متر مکعب در ثانیه بوده اما با بارش امروز به ۴۵٠٠متر مکعب در ثانیه رسیده است.


استاندار لرستان بیان کرد: بخش زیادی زیرساختهای پلدختر در سیل قبلی از بین رفته است و با سیل امروز ارتباط جاده ای ما با پلدختر، معمولان و روستاهای اطراف کشکان قطع شده است.

خادمی بیان کرد: به دلیل حجم بالای اب، یکی از خطوط لوله در پلدختر دچار انفجار شده و متاسفانه خط فیبری آنجا از بین رفته و خط تلفن و اینترنت انجا قطع شده است.


نماینده عالی دولت در لرستان تصریح کرد: بخش عمده ای از معمولان زیر اب رفته اما کماکان با انجا ارتباط داریم ولی متاسفانه در پلدختر با قطعی اب، برق، گاز و تلفن  مواجه ایم و بخش غربی و شمال شرق رودخانه کشکانباعث شده اب وارد شهر شود و منازل و اماکن انجا در اب غرق شوند.


وی گفت: تعدادی از مردم انجا در سیل ماندند و به پشت بام ها پناه بردند و امکان امداد رسانی از طریق هوایی و زمینی به این شهرستان وجود ندارد.


خادمی عنوان کرد: از طریق استان ایلام و دره شهر اقدام کردیم اما متاسفانه این قسمت  نیز دچار مشکل شد و متاسفانه بالگردها بازگشتند.


استاندار ابراز نگرانی کرد: با توجه به بارش امروز صبح خرم اباد دبی رودخانه کشکان افزایش خواهد یافت و حجم اب روبه افزایش خواهد بود  شرایط پلدختر اضطراری است.

نیاز ضروری سیل زدگان لرستانی به اقلام خوراکی، پتو، چادر، آب آشامیدنی و لوازم بهداشتی


مسئول روابط عمومی کمیته امداد امام خمینی (ره) لرستان گفت: سیل زدگان استان نیاز ضروری به اقلام خوراکی،پتو،چادر،آب آشامیدنی،لوازم بهداشتی و ... دارند.

بهنام فروتن اظهارکرد: به دنبال وقوع حادثه  سیل گسترده در تمامی نقاط استان و ایجاد خسارات فراوان به زیر ساخت ها و بسیاری از هم استانی های عزیز به ویژه مناطق روستایی که تمام اثاثیه و لوازم منزل را  در سیل از دست داده و در کمپ ها و دامن طبیعت پناه گرفته اند نیاز ضروری به اقلام خوراکی،پتو،چادر،آب آشامیدنی،لوازم بهداشتی و ... ضرورت دارد.

وی اضافه کرد: کمیته امداد امام خمینی(ره) لرستان با اعلام آمادگی جهت جمع آوری کمک های مردم عزیز لرستان به صورت نقد و کالا از هم وطنان عزیز درخواست کرد کمک های نقدی خود را به شماره حساب 0105233935004 نزد بانک ملی مرکزی به نام کمیته امداد امام خمینی استان لرستان و کد دستوری  #066*8877* به سیل زدگان استان واریز کنند.

برق سه روستای شهرستان بروجرد تا ساعاتی دیگر وصل می‎شود

مدیرامور برق بروجرد گفت: برق سه روستای شهرستان تا ساعاتی دیگر وصل می‎شود.

خسروی ، اظهار کرد: خوشیختانه مشکل خاصی وجود ندارد برق سه روستای بروجرد قطع شده است که در صورت مساعد بودن شرایط جوی تا یک‎ساعت دیگر وصل خواهد شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر سه روستای عباس‎آباد، مگسان و یک روستا در ورکوه برق ندارند که اکیپ‎ها در حال تلاش برای وصل برق هستند. امروز یک مورد ترکیدگی دکل برق در بروجرد رخ داد که سریعا اصلاح شد.
 

فرماندار الیگودرز به ساکنان پایین‌دست سد خمه هشدار داد که منازل خود را ترک کنند.

حمید کشکولی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: سد خاکی خمه این شهرستان سرریز کرده و شرایط را برای روستاهای پایین‌دست بحرانی کرده است. جان ساکنان روستاهای خمه علیا و سفلی  به خاطر سرریز سد و شدت بارش‌ها در ساعات آینده در خطر است.

کشکولی از مردم ساکن در پایین دست سد خمه خواست تا هرچه سریع‌تر به مناطق امن بروند.

فرماندار الیگودرز گفت: این مقدار بارش بی‌سابقه است و اقدامات لازم را در حد توان برای جلوگیری از حوادث احتمالی انجام داده‌ایم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان از امادگی سپاه، ارتش و ناجا برای کمک به وضعیت بحران در استان خبر داد.

غلامرضا اقامیرزایی گفت: تلاش دستگاه های امدادی بر این است که از مسدود شدن محورها جلوگیری ‌شود. لایروبی رودخانه‌ها و تخریب پل موقت روبروی پارک معلم در خرم آباد انجام می شود.

این مسئول بیان کرد:هر زمان احساس خطر کنیم، پل موقت روبه روی استانداری لرستان را که برای کاهش ترافیک در خرم آباد تعبیه شده بود را نیز تخریب می‌کنیم. همچنین تردد در مسیر دو آبشار بیشه و نوژیان تا ساعت ۱۷ بعدازظهر روز سه شنبه ممنوع شد.

وی یادآور شد: دستگاه‌های امداد و نجات آماده باش هستند و سپاه و نیروی انتظامی و ارتش نیز برای امدادرسانی در موقع بحران اعلام آمادگی کرده اند.

خبر خالی شدن انبارهای امدادی صحت ندارد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان گفت: خبر خالی شدن انبارهای امدادی صحت ندارد.

صارم رضایی اظهار کرد: متاسفانه در فضای مجازی کلیپی مبنی بر اتمام ذخایر انبار هلال احمر پخش شده که صحت ندارد. هم‌اکنون به مقدار کافی اقلام امدادی از جمله پتو، چادر و وسایل گرمایشی در انبارهای ما موجود است.

رضایی بیان کرد: هیچ‌گونه نگرانی در مورد کالاهای امدادی وجود ندارد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان گفت: از تمامی شهروندان درخواست می‌شود اخبار را از مجاری قابل اطمینان مانند روابط عمومی جمعیت رصد کنند و از دامن زدن به شایعات بپرهیزند چراکه تنها باعث ایجاد جو نامناسبی در جامعه می‌شود.

حادثه انفجار خط لوله خللی در تامین گاز ایجاد نکرده است

مدیرعامل شرکت گاز لرستان گفت: حادثه انفجار خط لوله خللی در تامین گاز ایجاد نکرده است.

 غلامرضا لطفعلیان اظهار کرد: وضعیت تامین گاز استان در شرایط باثباتی قرار دارد و ورودی‌های گاز به استان بدون مشکل برقرار است.

 وی اضافه کرد: حادثه‌ای که منجر به انفجار خط انتقال دوم شهرستان خرم‌آباد شده است نیز خللی در روند تامین گاز این شهرستان و سایر شهرهای استان ایجاد نمی‌کند.

لطفعلیان بیان کرد: از هم استانی‌ها تقاضا می‌شود تنها به اطلاعیه‌های روابط عمومی شرکت گاز استان لرستان توجه کرده و به شایعات اهمیت ندهند.

تردد در مسیر مواصلاتی از گله مویه به سمت بزنوید امکان‏پذیر نیست

فرماندارالیگودرز گفت: به علت رانش زمین مسیر مواصلاتی از گله مویه به سمت بزنوید تردد امکان‏‎پذیر نیست.

به گزارش ایسنا منطقه لرستان، حمیدکشکولی اظهار کرد: به علت رانش زمین در اثر سیل در بخش زلقی، مسیر مواصلاتی از گله مویه به سمت بزنوید مسدود است.

و.ی تصریح کرد: در این مسیر تردد به هیچ عنوان امکان‎پذیر نیست، لذا از  مردم عزیز تقاضا می‎شود از سفر به بخش مذکور جدا خودداری کنند.

راه‎های اصلی الیگودرز باز است/ نجات پل بزنوید توسط راهداران

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‎ای لرستان گفت: در حال حاضر همه راه‎های ارتباطی اصلی الیگودرز باز است راهداران موفق به نجات پل بزنوید شده‎اند.

عباس شرفی اظهار کرد: براساس گزارش همکاران، از ظهر امروز بارش شدید باران در الیگودرز آغاز شده است به علت طغیان سد خمه تعدادی از روستاها در حال تخلیه است اما راه‎های ارتباطی اصلی باز و تردد در آنها برقرار است راهداران موفق به نجات یک دستگاه پل در بزنوید شده‎اند.

وی افزود: سیلاب در محور الیگودرز- خمین  یک کانال آب بر را تخریب کرده و آب به سطح جاده رسیده است که راهداران در حال هدایت آب هستند. محور الیگودرز- شول آباد- سپیددشت قطع است و در راه‎های روستایی مشکلات فراوانی وجود دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‎ای لرستان بیان کرد: محورهای روستایی مرگسر و گله بادوش مسدود هستند.

بیشترین مشکلاتی که با آن روبرو هستیم قطعی ارتباط با شهرهای معمولان و پلدختر است

 احمد مراد پور، معاون استاندار لرستان اظهار کرد: حجم بارش باعث شد در همه رودخانه‌ها طغیان کنند و خسارت با اراضس کشاورزی، منازل مسکونی وارد کند. بیشترین مشکلاتی که با آن روبرو هستیم قطعی ارتباط با شهرهای معمولان و پلرختر است.

مراد پور گفت: متاسفانه هیچ ارتباط تلفنی و زمینی با معمولان و پلدختر نداریم.

معاون استاندار گفت: در خرم‌آباد امکان پرواز هلیکوپتر نداشتیم و از ایلام پرواز امدادی داشتیم و چند نفری نجات یافتند و به دنبال پرواز های دیگری هستیم که کسانی در محاصره سیل هستند نجات پیدا کنند.

وی یادآور شد: سیل را در حد کشش رودخانه‌های موجود توانستیم مدیریت کنیم اما بارش به حدی است که در تحمل ابعادی رودخانه بیشتر است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان: تمام تلاشمان بازگشایی راه دسترسی پلدختر و معمولان است


مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان گفت: تمام تلاشمان بازگشایی راه دسترسی پلدختر و معمولان است.


عباس شرفی اظهار کرد: بارشهای سنگین دیروز و امروز سبب طغیان رودخانه های بزرگ استان و انسداد بخش زیادی از راههای اصلی و روستایی استان شده است. محور خرم اباد - بروجرد یک ساعت مختل شده که محور جایگزین معرفی کردیم تا راه اصلی ساماندهی کنیم.


وی بیان کرد: جاده خرم آباد کوهدشت نیز تخریب شده و محور جایگزین را معرفی کردیم.


شرفی گفت: در صدد هستیم از انتهای ازاد راه خرم زال به سمت پلدختر راه مهیا کنیم تا به شهر پلدختر دسترسی داشته باشیم همچنین در تلاشیم برای معمولان نیز از کیلومتر ۴٠جاده ازادراه به سمت معمولان راه دسترسی را برقرار کنیم.


وی در مورد وضعیت راههای روستایی لرستان بیان کرد: با تمام تجهیزات در تلاش هستیم راههای اصلی استان مسدود نشود و در حال حاضر ورود به راههای روستایی محدود است و تنها راههایی که در کنار راههای اصلی و مواصلاتی هستند بازگشایی خواهند شد.


معاون عمرانی استاندار لرستان عنوان کرد: در سیل اخیر، لرستان خسارت‌های زیرساختی و زیر بنایی زیادی متحمل شد.

سیدحمیدرضا کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: متاسفانه سیل خیلی شدید به بخش معمولان و زیرساخت‌ها وارد شده است.


وی ادامه داد: ضروری‌ترین نیاز پلدختر در حال حاضر کمک امدادی به افراد گرفتار در سیل است. برای کاهش تلفات جانی باید بالگرد به پلدختر فرستاد.

نماینده مردم پلدختر در مجلس یادآور شد: زیرساختی در شهرستان پلدختر و شهر معمولان باقی نمانده است. انتظار داریم کمک‌های لازم از جمله بالگرد و قایق در دستور کار قرار گیرد. غرب شهر پلدختر و غرب شهر معمولان گرفتار سیل هستند.

خط انتقال آب معمولان قطع شد/ مخازن آب همه شهرهای استان وصل است
 

مدیر عامل آبفا لرستان گفت: مخازن آب همه شهرهای استان وصل است.

حمیدرضا کرم وند در گفت‌و گو با خبرنگار ایسنا منطقه لرستان، اظهار کرد: قبل از وقوع سیل با تذکراتی که مپیریت بحران‌ به ما داد تمام مخازن آب شهرهای استان را پر کردیم. در حال حاضر هیچ شهری بدون آب نیست و مخازن تمام شهرهای استان پر است.

کرم‌وند افزود: اکیپ های مختلفی در سطح شهرهای استان مستقر کرده‌ایم. خط انتقال آب معمولان را آب برده ولی با تانکر در حال آبرسانی هستیم.


وی یادآور شد: راه ارتباطی ما با پلدختر قطع است و هیچ خبری از شبکه‌های آب نداریم. در برخی مناطق خرم آباد قطعی آب داشتیم که در حال وصل هستند.

انفجار خط انتقال گاز در دوراهی دورود به خرم‌آباد

مدیر روابط عمومی شرکت گاز لرستان از انفجار خط انتقال گاز در دوراهی دورود به خرم‌آباد خبر داد.

محسن اصل مرز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه لرستان، اظهار کرد: متاسفانه بر اثر رانش زمین خط انتقال خرم‌آباد به دورود دچار انفجار شد.

وی اضافه کرد: این حادثه در منطقه‌ای کوهستانی رخ داد و خوشبختانه هیچ‌گونه خسارتی، به جز صدمه به لوله انتقال وارد نیامده است. به خاطر اینکه از جاهایی دیگر نیز خطوط گاز وارد شده قطعی نداریم و طی روزهای آینده بعد از مساعد شدن هوا این خط نیز تعمیر خواهد شد.

مدیر روابط عمومی شرکت گاز لرستان گفت: هم‌اکنون نیروهای شرکت گاز ایران در حال برآورد خسارت هستند.

نماینده ویژه استاندار در پلدختر گفت: متاسفانه هیچ‎گونه ارتباطی در شهرستان برقرار نیست.

 ابراهیمی با بیان این مطلب، اظهار کرد: متاسفانه هیچ‌گونه ارتباطی برقرار نیست و من به بالای کوه آمده‌ام تا ارتباط بگیرم.

وی تصریح کرد: مردم عصبانی هستند و شرایط هرلحظه وخیم‌تر می‌شود. مردم به هشدارها توجه نکردند، و این وضعیت را بدتر کرده است.

ابراهیمی ادامه داد: برخی از مردم در بالای پشت‌بام‌ها هستند و گرفتار شده‌اند و نمی‌توان به آن‌ها کمک رساند. نیازمند امکانات بیش‌تر هستیم و باید به کمک پلدختر شتافت.

آماری از میزان تلفات پلدختر وجود ندارد

نماینده ویژه استاندار در شهرستان پلدختر گفت: به تمامی نیروهای امدادی در این شهرستان نیاز است.

سیروس ابراهیمی در رابطه با آخرین وضعیت پلدختر اظهار کرد: با توجه به بارندگی‌هایی که در این شهرستان داریم امکان فرود بالگرد در منطقه و امدادرسانی هوایی وجود ندارد. بارندگی‌های بسیار شدید در پلدختر موحب تخریب سنگین شده و بیش از نیمی از بخش غربی پلدختر را تخریب کرده است.

ابراهیمی با بیان اینکه مقداری از ساحل بخش شرقی نیز خراب شده است، گفت: متاسفانه تعدادی از ساکنین در پشت بام منازل گرفتار شدند و علی‌رغم اینکه در طول هفته بارها و بارها به آنان تذکر و هشدار دادیم همکاری نکرده و هم‌اکنون گیر افتاده‌اند.

نماینده ویژه استاندار در پلدختر با تاکید بر اینکه مردم در محاصره سیل قرار گرفته‌اند، بیان کرد: هنوز شرایط جوی اجازه ورود هلیکوپتر و امدادرسانی را نداده و به تمامی نیروهای امدادی نیاز است.

وی اظهار کرد: همه دستگاه‌ها برای جلوگیری از وارد آمدن خسارات جانی و مالی به مردم باید تلاش کنند. به دلیل قطع ارتباط مخابراتی آماری از میزان تلفات احتمالی وجود ندارد.

دوسوم شهر پلدختر غرق در سیلاب

فرماندار پلدختر از وضعیت بحرانی در این شهرستان خبر داد.

 نعمت‌الله دستیاری با اشاره به وقوع سیلاب در این شهرستان تصریح کرد: ۴۰۰۰ واحد مسکونی شهر پلدختر گرفتار سیلاب شده است.
وی ادامه داد: ۱۵ روستای حاشیه رودخانه کشکان نیز به زیر آب رفته است.

دستیاری یادآور شد: حاشیه‌نشینان کشکان و ساکنان قسمت غربی شهر معمولان منازل خود را ترک کرده‌اند. آب، برق، گاز و ارتباطات تلفنی شهرهای پلدختر و معمولان قطع و تمامی راه‌های زمینی به این دو شهر مسدود است.

وی با تاکید بر اینکه مردم شهرستان به کمک‌های فوری نیاز دارند، افزود: پتو، چادر، مواد غذایی و دارو مهمترین نیاز افراد و خانوارهای گرفتار در سیل است.


مدیر عامل آب منطقه‌ای لرستان گفت: سرریز کردن سد مروک هیچ مشکلی برای شهر دورود ایجاد نمی‌کند.

رضا میرزایی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه شایعاتی که در فضای مجازی در مورد سد مروک‌درج شده صحت ندارد، افزود: اینکه گفته شده سد مروک ترک برداشته و با سرریز کردن برای شهر درود مشکل ایجاد می‌کند شایعه‌ای بیش نیست و صحت ندارد.


وی ادامه داد: سد مروک به لحاظ فنی، سازه‌ای و پایداری یکی از بهترین سدهای استان است و قبل از این بارندگی‌ها دریچه تحتانی آن باز شده است.

میرزایی گفت: ۳۸ مترمکعب در ثانیه حداکثر ظرفیت دریچه این سد است که آب رها سازی شده است و در سیل اخیر حداکثر تاثیر سد مروک بر روی سیلاب تولید شده بسیار کم و در حد ۳۸ متر مکعب در ثانیه بوده است.


مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان بیان کرد: صبح امروز دوازدهم فروردین ماه سد مروک که در پایین دست سد کمال صالح استان مرکزی قرار دارد سرریز کرد. در حال حاضر ورودی روان آب‌ها از سد کمال صالح به مروک ٢٠٠متر مکعب در ثانیه است. پیش بینی می‌شود تا پنج ساعت اینده سد مروک سرریز حداکثری داشته باشد.


وی خاطر نشان کرد: سیلاب شهرستان دورود اصلاً ربطی به سرریز کردن سد مروک ندارد بلکه این سیلاب از تجمیع روان ابهای حوزه شهرستان بروجرد و رودخانه‌های این شهرستان (رودخانه ونایی، بیاتون، ابسرده و سیلاخور) بوجود امده است.


سید حبیب‌الله موسوی به وقوع بارش‌های بی‌سابقه در سطح استان و طغیان رودخانه‌های منتهی به این شهر اشاره کرد و گفت: متاسفانه یک مرد 58 ساله قربانی سیل معمولان شد و جان خود را از دست داد.

وی با تاکید بر لزوم تخلیه بخش غربی شهر معمولان تصریح کرد: هم اکنون بر اثر طغیان رودخانه کشکان بخش غربی شهر معمولان زیر آب رفته است.

موسوی با ذکر این مطلب که آب وارد تونل ورودی این شهر شده است، اضافه کرد: نیاز مبرم به تجهیزات راهداری و آذوقه وجود دارد کمااینکه راه ارتباطی به معمولان قطع شده است.

محور خرم آباد_بروجرد مسدود شد
 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان گفت: مردم از مسیر جایگزین خرم آباد_ بیرانشهر_ بروجرد تردد کنند.

 عباس شرفی اظهار کرد: به علت طغیان آب و تخریب پل در کیلومتر ۸ محور خرم آباد _ بروجرد، این محور  مسدود شده است و تا بازگشایی مسیر، تردد از محور خرم‎آباد_ بیرانشهر _ بروجرد به عنوان محور جایگزین صورت می‎گیرد.

وی افزود: از مردم تقاضا داریم در این شرایط از تردد در محورهای استان پرهیز کنند.
 

16 روستا در بروجرد زیر آب رفته است

معاون فرماندار بروجرد از تخریب دو خانه در اشترینان خبر داد.

مسعود فلاح  اظهارکرد: 16 روستا در بروجرد زیر آب رفته و آب در اشترینان وارد منازل مردم شده و دو خانه را تخریب کرده است.

وی تصریح کرد: در روستاهای رحیم‌آباد، شیروان، کیوره، کیدان، وزیرآباد، قلعه شمسی، همت‌آباد، کاروانه و والاشان امکان ورود خودروهای سواری به روستا وجود ندارد.

معاون فرماندار بروجرد خاطرنشان کرد: عمده‎ترین مشکل در بخش مرکزی بوده و ساکنان برخی خانه‌ها در حال تخلیه منازل خود هستند. نیروهای سپاه، ارتش و دستگاه‌های اجرایی مشغول خدمات‌رسانی به مردم هستند.

وی بیان کرد: در شهر بروجرد انتهای خیابان بهارستان به علت ورود آب رودخانه به برخی منازل مشکلاتی ایجاد شده است. به علت بالا آمدن سطح آب در بلوار امام خمینی (ره) بروجرد یک لاین به سمت میدان آیت الله بروجردی مسدود شده است. به علت ورود سیلاب به خیابان رینگ جنوب شهر بروجرد این مسیر نیز مسدود است.

روستاهای پایین دست بروجرد در محاصره سیلاب

معاون استاندار لرستان از محاصره پایین دست روستاهای بروجرد در سیلاب خبر داد.

عبدالرحیم رحیمی در گفت‎وگو با خبرنگار ایسنا منطقه لرستان، اظهار کرد: در تمام روستاهای پایین دستی مشکل آبگرفتگی داریم. همه نیروها در حال انجام وظیفه هستند اما شرایط سخت شده است.

فرماندار بروجرد خاطرنشان کرد: نیروهای بسیج سپاه و بحران و .. مشغول کمک رسانی هستند. همگی به کمک بیایند و مردم مواظب خود و خانه‎های خود باشند.

استاندار لرستان از مردم خواست از نقاط حادثه خیز و رودخانه‎ها فاصله بگیرند.

 دکتر سید موسی خادمی با اشاره به بارش‎ها و وقوع سیل در استان اظهار کرد: دستگاه‎های امدادی و خدمت رسان در حال یاری رساندن به مردم و رفع مشکلات ناشی از سیلاب هستند.
 
وی بیان کرد: تمام تلاش خود را انجام می دهیم تا از بروز مشکل برای مردم جلوگیری شود.

 خادمی با اشاره به اهمیت مشارکت و همراهی مردم در مدیریت بحران افزود: مردم باید از نقاط حادثه خیز و رودخانه ها فاصله بگیرند و با نیروهای امداد رسان همکاری داشته باشند.

 استاندار لرستان ادامه داد: تلاش می شود با مشارکت مردم و در سایه تلاش شبانه روزی نیروهای امدادی و خدمت رسان از بروز مشکل برای مردم جلوگیری شود و کمترین مشکلی در استان نداشته باشیم و این بحران بگذرد.

دبی سد مروک افزایش یافته است

نماینده ویژه استاندار در شهرستان دورود از افزایش دبی سد مروک خبر داد.

محمدرضا صفی‌خانی  منطقه لرستان، اظهار کرد: هم‌اکنون در شهرستان دورود بارش باران را شاهدیم و رودخانه تیره نیز به طور کامل پر شده است.

وی با بیان اینکه بارش باران ادامه دارد، افزود: سد مروک نیز سرریز شده و دبی آن افزایش یافته است. تعدادی از روستاها تخلیه شده و مابقی نیز در محاصره آب قرار گرفته‌اند.

نماینده ویژه استاندار در شهرستان دورود گفت: تمامی نیروها و عوامل امدادرسان در حالت آماده باش هستند.

مدیرعامل شرکت اب منطقه ای لرستان گفت: پنج سد استان سرریز کرده است.

دکتر رضا میرزایی، با بیان اینکه در حال حاضر ۹۸ درصد حجم شش سد مخزنی استان که ۲۰۶ میلیون مترمکعب حجم آنها در سال بوده پر است، افزود: از این شش سد، پنج سدکزنار، هاله، خان اباد، ایوشان و مروک سرریز کردند. تنها سدی که تاکنون سرریز نکرده خان آباد است که ظرف چند روز آینده سرریز خواهد شد.

میرزایی بیان کرد: در سیلاب اول که در پنجم و ششم فروردین رخ داد بیشترین خسارت در حوزه رودخانه کشکان بود که شهرهایی نظیر خرم اباد، چگنی و پلدختر بیشترین خسارت را داشتیم اما در این سیل تلفات جانی نداشتیم و فقط به زیرساختها و ابنیه ها و منازل مسکونی، جاده‌ها، ایستگاههای پمپاژ و شبکه‌های ابیاری خسارت وارد شده است.

مدیر عامل شرکت اب منطقه‌ای لرستان گفت: سیلابی که امروز ١٢فروردین ماه رخ داده هم از لحاظ میزان دبی و هم از لحاظ خسارت وارده به مراتب بیشتر از سیلاب اول است.

وی با بیان اینکه میزان خسارات هنوز براورد نشده است، افزود: تمام جاده‌های مواصلاتی و پل‌ها مسدود شده و ارتباط بین روستاها و شهرستانهای ما قطع شده است.

میرزایی با ابراز نگرانی از اینکه غروب امروز رودخانه کشکان مجدداً طغیان می‌کند، افزود: احتمال می‌دهیم که این سیلاب به مراتب خسارات بیشتری نسبت به سیلابهای بعدی به دنبال داشته باشد.

وی گفت: براساس پیش بینی سازمان هواشناسی تا فردا غروب بارشها ادامه دارد و این بارشها به صورت رگباری و متناوب خواهد بود.

بخش زیادی از منازل مسکونی اهالی برخی روستاهای لرستان زیر آب رفتند


میرزایی عنوان کرد: روستاهای جلگه خلج، زوران تل، بابازید، ملاوی، خرسدر پای پل، خرسدر سفلی، چم مهر علیا، چم مهر سفلی و خود شهرستان پلدختر غرق آب شدند. متأسفانه بخش زیادی از منازل مسکونی اهالی این روستاها زیر آب رفتند.

نماینده ویژه استاندار در شهرستان دورود گفت: آب رودخانه «سیلاخور» به سمت شهر دورود در حرکت است.

 محمدرضا صفی خانی با اشاره به سرریز شدن سد «مروک» در شهرستان دورود، اظهار کرد: مشکل جدید ما این بوده که دبی آب رودخانه سیلاخور به شدت افزایش پیدا کرده و در حال حرکت به سمت دورود است.

وی ادامه داد: در حال حاضر رودخانه «تیره» دورود کاملاً پر شده است و اگر آب رودخانه «سیلاخور» به آن اضافه شود به طور قطع شاهد سیلاب شدید در شهر دورود خواهیم بود.

صفی خانی از برگزاری جلسه اضطراری ستاد بحران در شهرستان دورود خبر داد.

معاون استاندار لرستان گفت: بیش از ۳۰ درصد مردم شهرخرم‌آباد در حاشیه رودخانه زندگی می‌کنند که متأسفانه تعداد زیادی از آنها حاضر به تخلیه منازل خود نیستند.

احمدمرادپور از طغیان دو رودخانه خرم‌آباد خبر داد.

 پل‌اناری خرم‌آباد ظهر امروز براثر سیلاب خرم‌آباد کاملاً تخریب شد. عوامل _شهرداری و نیروهای بسیجی و سپاهی در سطح شهر در تلاش برای امدادرسانی به مردم خرم‌آباد هستند.

در برخی مناطق شهر خرم‌آباد برق قطع‌شده و آب برخی مناطق شهری خرم‌آباد قطع شده و آب در بسیاری از مناطق ساحلی علوی وارد منازل مردم شده است.

ورود تجهیزات بنیادمسکن کشور به لرستان

رئیس بنیادمسکن کشور گفت: دورود برای مقابله با سیل به ابزار، تجهیزات و ماشین آلات سنگین راهسازی نیاز مبرم دارد.

 جلسه ستادمدیریت بحران شهرستان دورود با حضور تابش رئیس بنیادمسکن کشور، کیان پور نماینده دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی، صفی خانی نماینده ویژه استاندار، مدیرکل بنیادمسکن لرستان و فرماندار در محل فرمانداری شهرستان دورود برگزار شد.

در این جلسه علیرضا تابش اظهار کرد: شهرستان دورود برای مقابله با سیل به ابزار، تجهیزات و ماشین آلات سنگین راهسازی نیاز مبرم دارد.

وی اضافه کرد: برای جلوگیری از تلفات انسانی یگان ویژه مردم را از کنار رودخانه متفرق کند.

رئیس بنیادمسکن کشور با بیان اینکه سپاه با کمک شهرداری و هلال احمر نسبت به تخلیه منازل مسکونی در مسیر سیل اقدام کند، افزود: تجهیزات وماشین آلات بنیادمسکن کشور را به لرستان فرا خوانده‎ام.
 

مدیرکل مدیریت بحران لرستان نیز از مسدود شدن راه آهن سراسری تهران - جنوب خبر داد.

غلامرضا آقامیرزایی با اعلام این خبر، اظهار کرد: راه آهن سراسری تهران - جنوب به علت بارش شدید باران و خالی شدن زیر ریل‌ها مسدود است.

وی تصریح کرد: به خاطر سیل در ناحیه راه آهن در ایستگاه چم سنگر و خالی شدن زیر ریل‌ها، راه آهن تهران - جنوب بسته شد.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان تصریح کرد: در صورت کاهش بارندگی‌ها و امکان ترمیم ریل، تا دو روز آینده راه آهن سراسری تهران - جنوب بازگشایی می‌شود.

سد مروک سرریز کرد

نماینده ویژه استاندار لرستان گفت: سد مروک سرریز کرد.

رضا صفی‎خانی با اعلام این خبر، اظهار کرد: در حال حاضر رودخانه دورود کاملاً پر شده و سد مروک هم سرریز شده است.

وی تصریح کرد: طی ساعات پیش ‎رو ‏ احتمال آبگرفتگی خواهیم داشت.

نماینده ویژه استاندار لرستان خاطرنشان کرد: در دورود با تاکید بر اینکه ‏ بحران ما دو سه آینده شروع می‌شود که امیدواریم کمترین خسارت وارد شود.
 

معاون آب منطقه‎ای لرستان گفت: جای نگرانی در راستای سرریز سد مروک دورود وجود ندارد.
حیات اله سرلک با بیان این مطلب، اظهار کرد: سد مروک برای سرریز شدن آماده است. سد در بستر سنگی است و مشکلی در سرریز شدن سد وجود ندارد و به نحو مطلوب سرریز اتفاق خواهد افتاد.

سه استان به کمک لرستان می‌آید

معاون اول رئیس جمهور گفت: سه استان به کمک لرستان می‌آید.

اسحاق جهانگیری در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: سیلاب زندگی مردم لرستان در شهرستان‌ها را تحت تأثیر قرار داده است. با تمام فرمانداری‌های استان صحبت کردم و گزارش‌هایی که ارائه دادند مبنی بر این بود که بر اوضاع مسلط هستند.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: لرستان در حال حاضر شرایطی دارد که باید از استان اصفهان و مرکزی نیروهای کمکی با تجهیزات کامل از شهرداری و دستگاه‌های دیگر به دستور وزیر کشور به لرستان بیایند تا به موقع عمل کنیم.

جهانگیری ادامه داد: به وزیر راه وسازی نیز اعلام کردم که در لرستان بماند و همچنین استاندار لرستان و معاون وزیر کشور مأمور شده‌اند که از طرف من با وزیر کشور صحبت کنند که دو تا سه مورد از شهرداری‌های شهرهای بزرگ با تجهیزات خود به کمک استاندار در شهرهایی که نیاز بوده بیایند.

وی اضافه کرد: در سقف‌های اعتباری که در ستاد بحران لرستان نیز اعلام شد، به هر میزانی که مسئولان در بخش کشاورزی، صنعتی و… با چارچوبی که در دولت تصویب کردیم و استاندار مشخص کند چه تعداد واحد مسکونی خسارت دیده است به طور حتم منابع مورد نیاز آن تأمین می‌شود.

اختصاص ۱۰۰۰ فضای ورزشی برای اسکان سیل‎زدگان لرستان

وزیر ورزش و جوانان از اختصاص یک‎هزار فضای ورزشی برای اسکان سیل‎زدگان خبر داد.
 مسعود سلطانی‎فر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به دنبال نزول رحمت الهی و بارندگی‌هایی اخیر، شاهد وقوع سیلاب در برخی مناطق بودیم.

وی تصریح کرد: در این بارندگی‌ها ضمن تقویت ذخایر و منابع آبی کشورمان در تعدادی از استان‌ها هموطنان به خاطر سیل و مشکلات جنبی بارش‌ها دچار مشکل شدند و خانه‌های آنها دچار آب گرفتگی شد.

وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: بیش از ۲۰ استان کشور درگیر سیل هستند که از ابتدای این بارندگی‌ها مجموعه دولت با تاکید رئیس جمهور وارد صحنه شدند تا عملیات امداد و نجات و پشتیبانی را شروع کنند.

سلطانی‎فر اضافه کرد: بیش از یک‎هزار مکان ورزشی در اختیار ستاد مدیریت بحران کشور است که ۵۰۰ تا از آنها استفاده شده و بقیه هم آماده هستند که در اختیار سیل زدگان و مسافران نوروزی قرار بگیرند.

وی بیان کرد: برای حمایت و پشتیبانی از اقدامات استان‌های درگیر سیل، اعتبار خوبی برای کمک به هیئت‌های ورزشی روز شنبه ابلاغ کرده‌ایم که در اختیار هیئت‌ها قرار گرفت تا بتوانند به امر پشتیبانی برسند.

اولویت کاری ترمیم ۱۷ نقطه‎ در مسیر آسیب‎دیده است

وزیر راه و شهرسازی گفت: اجرای باند دوم جاده خرم‎آباد به پلدختر از اولویت‌های وزارتخانه است.

محمد اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جاده خرم‎آباد به پلدختر از راه‌های شریانی بوده و اجرای باند دوم آن از اولویت‌های وزارتخانه است.

وی تصریح کرد: کارشناسان معتقد هستند با توجه به موقعیت جغرافیایی این منطقه و مجاورت این محور در کنار کوهستان و رودخانه کشکان، با ایجاد واریانت در نقاط بحرانی و تغییر شیوه در انجام کار می‌توان آسیب پذیری این محور را به حداقل رساند.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: مهمترین برنامه بلند مدت برای این مسیر به خدمت گرفتن مشاورین جهت مطالعه مسیر است تا با همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان و پس از تهیه نقشه‌ها، مطالعات لازم و تامین اعتبار، با ایجاد واریانت ضمن افزایش ایمنی این قسمت از محور خرم‎آباد به پلدختر را از بلایای طبیعی مصون نگه‎ داریم.

اسلامی اضافه کرد: اولین و مهمترین اولویت کاری ما در این محور با توجه به ۱۷ نقطه‎ای که در این مسیر آسیب‎دیده، ترمیم، ایجاد یک جاده موقت با ایمنی بالا برای برقراری ترافیک است که اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل راهداری و حمل و نقل استان با تمام توان در حال انجام است.

مردم محل‌های ساحلی خرم‎رود را ترک کنند

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خرم‎آباد گفت: مردم محل‌های ساحلی خرم‎رود را ترک کنند.

حمیدعلیرضایی با اعلام این خبر، اظهار کرد: با توجه به بالا آمدن سطح آب خرم‎رود وضعیت اضطراری اعلام شده و اهالی محله‌های نوارهای ساحلی خرم‎رود باید منازل خود را ترک کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به اقدامات پیشگیرانه، شدت بارش‌ها و حجم آب به اندازه‎ای است که وارد منازل حاشبه رود شد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خرم‎آباد اضافه کرد: متاسفانه خرم ‎رود در حدفاصل پل شهدا و پل صفوی طغیان کرده و موجب وارد شدن خسارت به برخی زیرساخت‌ها و ورود آب به منازل ساحلی شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن لرستان از بروز خسارت به بیش از ۳۶۰۰ واحدمسکونی در جریان سیل اخیر خبر داد.

 مسعود رضایی در جلسه ستاد مدیریت بحران استان، گفت: در جریان سیل اخیر به بیش از ۳۶۰۰ واحد مسکونی خسارت وارد شد.

رضایی افزود: ماشین‌آلات سنگین بنیاد مسکن لرستان در ساعات اولیه وقوع سیل در اختیار ستاد مدیریت بحران استان قرار گرفته و بمنظور بازگشایی و پاکسازی محورهای مسدود شده بر اثر سیل در شهرستان‌های خرم آباد، دلفان، پلدختر، رومشکان و منطقه گردشگری بیشه به محورهای آسیب دیده از سیل اعزام شدند.

وی ادامه داد: کار ارزیابی خسارت واحدهای آسیب دیده ازسیل در ۱۱ شهرستان لرستان به انجام رسیده که جمعاً بالغ بر ۳۶۰۰ واحد از سیل اخیر دچار خسارت شده‌اند که از این تعداد ۷۷۳ واحد آن مربوط به واحدهای شهری بوده و یکصد و دو واحد آن احداثی و مابقی تعمیری می‌باشند.

مدیر کل بنیاد مسکن لرستان با اشاره به آسیب دیدن بالغ بر ۲۸۰۰ واحد مسکونی روستایی در سیل اخیر افزود: از این تعداد ۱۷۲۰ واحد احداثی و ۱۱۶۵ واحد آن نیازمند تعمیر می‌باشند.

رضایی با اشاره به موج دوم بارندگی در استان لرستان افزود: پیش بینی می‌کنیم آمارهای اعلام شده از خسارات وارده به ۲ برابر افزایش یابد.

وی ادامه داد: تعداد خانوارهای روستایی در لرستان ۱۷۳ هزار بوده که ۱۵۳ هزار مسکن روستایی در روستاهای استان موجود است که از این تعداد ۱۰۳ هزار واحد از تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی بهرمند شده اند و تعداد ۵۰ هزار واحد مسکن روستایی نیازمند مقاوم سازی هستند.

مدیرکل بنیاد مسکن لرستان با این عنوان که تعداد ۴۹ روستا در لرستان دچار رانش شده‌اند، افزود: به‌منظور جلوگیری از بروز تلفات جانی تعداد ۶ روستا تخلیه شده که با استفاده از چادرهای هلال احمر اسکان موقت شده‌اند.

رانش لایه‌های زمین شهر دورود را تهدید می‌کند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای لرستان گفت: رانش لایه‌های زمین شهر دورود را تهدید می‌کند.

 رضا میرزایی با بیان این مطلب، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که شهر دورود را تهدید می‌کند بحث رانش لایه‌های زمین است.

وی با اشاره به رانش لایه‌های زمین در دامنه‌های کوه باباحر، افزود: این یک زمین لغزش قدیمی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای لرستان تصریح کرد: با توجه به ورود سامانه بارشی، این دامنه از آب اشباح شده و احتمال رانش زمین در لایه‌های متعدد در این دامنه ارتفاعات وجود دارد.

 رضا میرزایی در بازدید استاندار، نماینده ولی‎فقیه و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان لرستان از سد مروک دورود، اظهار کرد: سد مروک دورود از نظر فنی و سازه‎ای یکی از بهترین سدهای لرستان است که در حین ساخت همه استانداردهای لازم در آن رعایت شده و هیچ‎گونه مشکلی ندارد.

وی تصریح کرد: حجم مخزن سد ۱۰۵ میلیون متر مکعب، حجم آب داخل مخزن ۹۷ میلیون متر مکعب، حجم آب ورودی به مخزن معادل ۷۲ متر مکعب در ثانیه و میزان تخلیه آب از دریچه تحتانی ۳۸ مترمکعب در ثانیه است و در حال حاضر حدود ۸ میلیون متر مکعب ظرفیت خالی دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای لرستان خاطرنشان کرد: این سد با توجه به ورود سامانه بارشی از بامداد یکشنبه به استان لرستان، ظرف ۴۸ ساعت آینده سریز خواهد کرد.

میرزایی با بیان اینکه زیرساخت سرریز سد مروک به طور کامل سنگی است و فرسایش و آب شکستگی در آن اتفاق نمی‌افتد، افزود: با توجه به ظرفیت ۸ میلیون مترمکعبی خالی سد، آمادگی لازم برای مدیریت سیل ورودی از سمت سد کمال صالح و تخلیه پیک سیلاب از طریق سرریز وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای لرستان ادامه داد: براساس پیش‎بینی و هواشناسی با ورود سامانه بارشی به استان از بامداد روز یکشنبه تا سه‎شنبه وقوع سیلاب در رودخانه تیره با دبی حدود ۶۰۰ مترمکعب در ثانیه در زمان پیک محتمل است، لذا از همه اهالی روستاهای مسیر رودخانه تیره و خیابان‌های ساحلی رودخانه می‌خواهیم که منازل خود را ترک کرده و تا پایان روز سه‌شنبه و رفع بحران به مناطق امن پناه ببرند.

یک سوم دورود زیر آب می‌رود

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی گفت: یک سوم دورود زیر آب می‌رود.

 کیان‌پور در حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در جلسه ستاد بحران استان لرستان، اظهار کرد: احتمالاً امروز یک سوم دورود زیر آب می‌رود. باید فکری اساسی به حال ساختن سدهای لرستان شود.

کیان‎پور با بیان اینکه اگر ما سدها را می‌ساختیم الان وضع‌مان این نبود، افزود: ما هنوز نتوانسته‌ایم مردم را از نقاط خطرناک تخلیه کنیم.

مردم از تردد در مسیر سد مروک خودداری کنند

جانشین و مشاور مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان از آماده باش ۱۹۰ نفر از کارکنان و امدادگران جمعیت هلال احمر شهرستان دورود خبر داد.

 امیر حسین یوسفوند با اعلام این خبر، اظهار کرد: تعداد ۱۰ منطقه شهری و روستایی جهت اسکان اضطراری در شهرستان دورود شناسایی شده و همچنین ۱۸ مکان مسقف از جمله مساجد، مدارس، حسینیه‌ها، سالن‌های ورزشی و مصلای شهرستان دورود آمادگی کامل جهت برپایی چادرهای امدادی برای حادثه دیدگان احتمالی در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: تعداد ۸۴۰ دستگاه چادر مسافرتی در نقاط شناسایی شده توزیع یا برپا شده همچنین ۳ تیم تخصصی سیلاب و یک تیم کوهستان و یک دستگاه قایق موتوری با خودرو آفرود توسط اعضای داوطلبان جمعیت به حالت آماده باش کامل در جمعیت هلال احمر شهرستان دورود مستقر است.

سرویس‌های اتوبوس پنج شهر لرستان تعطیل شد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‎ای لرستان گفت: سرویس‌های اتوبوس پنج شهر استان تعطیل شد.

عباس شرفی با بیان این مطلب، اظهار کرد: با توجه به بروز سیلاب و بارندگی‌های شدید و به دلیل عدم اطمینان از ایمنی تردد، سرویس‌های اتوبوس در شهرهای کوهدشت، پلدختر، نورآباد، الشتر و چگنی برای امشب انجام نمی‌شود و تعطیل است.


حداقل امکانات را برای مدیریت بحران نداریم

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی گفت: حداقل امکانات را برای مدیریت بحران نداریم.

محمد بیرانوندی، شامگاه یکشنبه ۱۱ فروردین در جلسه ستاد مدیریت بحران استان که با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: حداقل امکانات را برای مدیریت بحران نداریم.

سدهای مطالعه شده ساخته شوند
 اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در جلسه مدیریت بحران استان، ایران را کشوری حادثه‌خیز دانست و گفت: با وجود حوادث طبیعی، کشور با اقتدار پیش می‌برد.

وی با ذکر این مطلب که سال‌های گذشته با خشکسالی مواجه بودیم و مشکل کمبود آب شرب مهم‌ترین مسئله کشور بود، تصریح کرد: امسال سراسر کشور از نعمت باران برخوردار شده است.

جهانگیری با اشاره به اینکه به دلیل خشکسالی نگران وضعیت ریزگردها بودیم، اظهارکرد: یکی از اصلی‌ترین مشکلات کشور در تابستان سال گذشته تامین آب شرب مشهد بود.

وی به وجود تلخی‌های ناشی از سیل اشاره کرد و افزود: تمام استان‌های کشور با مشکلات سیل درگیر هستند.

جهانگیری، لرستان را یکی از کانون‌های بارندگی برشمرد و گفت: این ذهنیت که توجه بیشتری به استان‌های شمالی بوده و به مناطق جنوب غرب کمتر توجه شده اشتباه است؛ مگر می‌شود کسی مردمان با صفای لر را دوست نداشته باشد کمااینکه آرزوی ما خدمت به لرستان است.

وی اولویت اول دولت در بحث سیل را نداشتن تلفات انسانی دانست و گفت: هیچ چیز جای وجود یک انسان را پر نمی‌کند.

جهانگیری مدیریت در صحنه را ویژگی مدیران دانست و با اعلام رضایت از مدیریت استانداران استان‌های سیل‌زده افزود: دولت، نیروهای مسلح و مردم تمام ظرفیت خود را به صحنه آوردند. دستگاه‌های اجرایی ملزم به همکاری همه جانبه با استاندار هستند و مردم لرستان به هشدارها توجه کنند.

وی در خصوص خسارت‌های ناشی از سیل اخیر لرستان گفت: ما از نظر درآمد در وضعیت خوبی قرار نداریم؛ سال گذشته روزانه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه صادر می‌کردیم اما این رقم در حال حاضر کاهش پیدا کرده است.

جهانگیری به خسارت‌های سیل در بحث مسکن اشاره کرد و افزود: ۴ هزار بسته لوازم خانگی توسط ستاد اجرای فرمان امام تامین می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: در بحث تعمیرات واحدهای مسکونی شهری و روستایی ۵ میلیون بلاعوض و در بخش احداث ۱۰ میلیون بلاعوض پرداخت می‌شود.

وی با ذکر این مطلب که در بخش کشاورزی به هر هکتار زراعت، باغات و دامداری‌ها کمک‌های بلاعوض پرداخت خواهد شد، ادامه داد: مالیات واحد صنعتی که ۵۰ درصد اموال آن تخریب شده است کاملاً بخشیده می‌شود.

جهانگیری با ذکر این مطلب که وام جدید به واحدهای تولیدی خسارت دیده پرداخت می‌شود، تصریح کرد: سدهایی که مطالعه شده است باید ساخته شود. ماموریت اصلی سدها نگهداری آب و کاهش خسارت سیل است البته مسائل مربوط به سد کاملاً رعایت شود.

در دو سیل گذشته مصوبه‌ای برای جبران خسارت لرستان وجود نداشته است

نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان اینکه در جریان سیل اخیر همدلی دستگاه‌ها و نیروهای مسلح را شاهد بودیم افزود: سیل بسیاری از ضعف‌ها را مشخص کرد.

 منطقه لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان، شامگاه یکشنبه ۱۱ فروردین در ستاد مدیریت بحران لرستان که با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: سیل اخیر ضعف‌ها، کمبودها و موارد آسیب‌پذیر را مشخص کرد. کمبودها و ضعف‌ها را باید جبران کرد کمااینکه هماهنگی نیروهای مسلح استان چشمگیر است.


وی با ذکر این مطلب که تمام شهرستان‌های استان در سیل اخیر خسارت دیدند، تصریح کرد: در برخی خانه‌ها حجم آب تا ۱.۵ متر بالا آمد.

آیت‌الله میرعمادی با اشاره به اینکه ۳ هزار واحد روستایی و ۱۵۰۰ واحد شهری لرستان در سیل اخیر دچار خسارت شد، ادامه داد: ۵۰۰ ایستگاه پمپاژ آب و ۱۵۰ استخر ماهی خسارت دیده است کمااینکه برخی زمین‌های کشاورزی تا دو سال آینده قابل کشت نیست.

نماینده ولی‌فقیه در استان با بیان اینکه در دو سیل گذشته دولت مصوبه‌ای برای جبران خسارت لرستان نداشته است، اضافه کرد: اعتبار لازم برای آلام بخشی به درد مردم و برای جبران خسارات زیرساختی در نظر گرفته شده است.



استاندار لرستان گفت: در بحث تخصیص آب در حق استان ظلم شده است.

 سیدموسی خادمی در جلسه مدیریت بحران استان که با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد در خصوص سیل لرستان، اظهار کرد: به دلیل توپوگرافی منطقه در شهرهای الیگودرز پلدختر و دورود با مشکلاتی مواجه شدیم‌.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه رودخانه کشکان به عنوان یکی از سرشاخه‌های کرخه مطرح است، اضافه کرد: بیش از نیمی از خروجی آب استان از پلدختر عبور می‌کند.

وی سد معشوره را خواسته تاریخی مردم لرستان دانست و افزود: امسال ۲۵ میلیارد تومان بودجه برای این سد گذاشته شده است.

استاندار با اشاره به اینکه در هیچ شهر لرستان آب پایدار نداریم، تصریح کرد: آب شرب مردم در شهرها از چشمه است. در تخصیص آب باید مسائل اجتماعی هم لحاظ شود.



۹۵ درصد حجم مخازن سدهای لرستان پر شده است
 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با تاکید بر لزوم تخلیه خانه‌های حریم حوضه‌های آبریز استان گفت: ۹۵ درصد حجم مخازن سدهای لرستان پر شده است.

 رضا میرزایی شامگاه یکشنبه ۱۱ فروردین در جلسه ستاد مدیریت بحران استان که با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: در لرستان ۳ سد آب نیرو و ۱۲ سد مربوط به آب منطقه‌ای وجود دارد. ۹۵ درصد حجم مخازن لرستان پر شده است و در حال حاضر سه سد لرستان سرریز کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با ذکر این مطلب که رودخانه کشکان رودخانه طولی است، اضافه کرد: در مجموع زیرساخت‌های زیرمجموعه‌های وزارت نیرو ۳۱۵ میلیارد تومان خسارت دید.

میرزایی با اشاره به اینکه در حوزه رودخانه تیره، وضعیت بحرانی است، اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود بخش ساحلی شهر دورود غرقاب شود.
 

روز گذشته رانش زمین جاده خرم‌آباد-بروجرد را مسدود کرد
 

رئیس پلیس راه لرستان از انسداد جاده خرم‌آباد-بروجرد بر اثر رانش زمین خبر داد.

سرهنگ مرتضی چغلوند اظهار کرد: رانش زمین در دو لاین ۲۳ کیلومتری محور خرم‌آباد به بروجرد در منطقه طالقان و در محدوده ریگ سفید این مسیر را مسدود کرده است.

نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که «شرایط در شهر پلدختر و معمولان بحرانی است»، گفت: در شرایط کنونی نیروهای امدادی باید حداکثر توان خود را برای نجات جان مردم بگذارند.

سید حمیدرضا کاظمی ، با اشاره به آخرین وضعیت شهرهای پلدختر و معمولان بعد از سیل، بیان کرد: وضعیت شهر پلدختر و معمولان بحرانی است به طوری که آب خانه‌های مردم را گرفته است و در شهر و روستا آب جریان دارد. مردم گرفتار سیل هستند و بر روی پشت بام منازل ایستاده‌اند. نه شرایط جوی اجازه می‌دهد که هلی‌کوپتر این افراد را نجات دهد و نه امکانات به میزان کافی موجود نیست که بتوانند افراد را از منازل نجات دهند.

وی تصریح کرد: اگر آب از این میزان بالاتر برود جان مردم در خطر است. انتظار می‌رود که دستگاه‌های امدادرسان با استفاده از امکانات امدادی نظیر هلی‌کوپتر برای نجات جان مردم اقدام کنند. از لحاظ مالی که دیگر چیزی برای شهر و مردم باقی نمانده است. حداقل تلفات نداشته باشیم.

نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نیروهای امدادی باید هرچه سریع‌تر به داد مردم برسند و جان مردم را نجات دهند. اکنون نصف شهر پلدختر و معمولان در زیر آب است و تمام روستاهای حاشیه رودخانه به زیر آب رفته است و مردم بر روی پشت بام‌ها نظاره‌گر تخریب هستند و درخواست کمک دارند.

نایب رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در پایان تاکید کرد: آنچه که در شرایط کنونی حائز اهمیت است نجات جان مردم است. تنها استفاده از بالگرد است که در شرایط کنونی می‌تواند جان مردم را نجات دهد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
0
0
باز هم گلی به جمال استان های اصفهان و مرکزی.کجاند اونایی که سنگ خوزستان و کارون و .....را به سینه می زدند / با وجود جلوگیری از ورود آب به زاینده رود باز هم کمک و یاری رسان هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
0
0
ما همه دست در ست هم دهيم و خوزستان را كنيم اباد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین