کد خبر: ۷۰۲۲۶
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۸۶ - ۲۰:۱۳
وزیر نفت خبر داد

کشف یک میدان گازی جدید در خلیج فارس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر نفت اعلام کرد: میدان گازی فارسی در خلیج‌فارس با ظرفیت 11 تریلیون فوت مكعب گاز كشف شد.

غلام‌حسین نوذری اظهار داشت: احتمال مشترك بودن این میدان بسیار ضعیف است و پس از كشف این میدان در ایران، عربستان نیز در نقطه مقابل شروع به حفاری كرده است.

به گفته او، میدان فارسی بین میدان گازی پارس شمالی و میادین گلشن و فردوسی قرار دارد و از جمله مجموعه‌ بلوك‌هایی است كه اكتشاف آن به یك شركت هندی واگذار شده بود. در قرارداد اولیه بناست كه در صورت علاقه‌مندی این شركت توسعه آن نیز به آن‌ها سپرده شود.

این در حالی است كه اخیرا شرکت هندی ONGC که عملیات توسعه میدان نفت و گاز فارسی را بر عهده دارد، در گزارشی به شرکت ملی نفت ایران ذخایر گازی این میدان را بیش از دو برابر رقم قبل برآورد کرده بود.

پس از مطالعات شرکت فوگرو رابرتسون و دفتر تحقیقات ONGC بر روی میدان فارسی مشخص شده بود كه حجم ذخایر گازی این میدان 21.68 تریلیون فوت مکعب (معادل بیش از 7 تریلیون متر مکعب) است. در اکتبر سال 2006 حجم ذخیر گازی این میدان 9.48 تریلیون فوت مکعب و حجم ذخایر نفت آن یک میلیارد بشکه برآورد شده بود.

همچنین به دلیل وجود اختلاف فشار در چاه‌های حفر شده در این میدان، کارشناسان از امکان مرتبط بودن این میدان با میدان‌های نفت و گاز در کویت یا عربستان یا وجود نفت در نقاط دیگر میدان خبر داده بودند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین