کد خبر: ۷۵۱۳۴۳
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶

استرس؛ عامل ایجاد و تشدید اگزما

یک دکترای تخصصی پژوهشی بیماری‌های پوست و سالک، از استرس و نگرانی به عنوان یکی از شایع‌ترین دلایل ایجاد و تشدید اگزما نام برد.
استرس؛ عامل ایجاد و تشدید اگزما
آفتاب‌‌نیوز :

محسن مصلحی با اشاره به اینکه اگزما طیف وسیعی از بیماری‌های پوستی را در سنین مختلف از نوزادی تا کهولت تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: اگزما نتیجه واکنش بدن به عواملی است که بدن نسبت به آن حساسیت نشان می‌دهد؛ این عوامل می‌تواند درونی و یا بیرونی باشند.

وی با بیان اینکه اگزما از نظر سن، نوع و شدت طیف بسیار وسیعی را شامل می‌شود، گفت: تعداد زیادی از اگزماها قابل‌ تحمل هستند و مشکلی ایجاد نمی‌کنند، یعنی در حد تغییر رنگ و خارش در بدن افراد هستند. با این وجود اگزماهای شدیدی هم وجود دارد که برای درمان آن از انواع داروها استفاده می کنیم، حتی داروهای سرکوب کننده ایمنی با وجود عوارضی که ممکن است داشته باشند، چون اگزما قابل‌تحمل نیست.

این پزشک افزود: یک‌سری عوامل تحریک کننده اگزما دست ما است؛ مثل عوامل محیطی شامل انواع آلاینده‌ها، مواد شوینده، مواد مصنوعی، افزودنی‌ها، مواد خوراکی و استشمامی و ... همچنین برخی بیماری‌های پوستی که باید مراقب باشیم مبتلا نشویم و یا در صورت ابتلا به‌سرعت درمان کنیم.

وی با تأکید بر شناسایی و دوری از عوامل قابل کنترل اگزما، گفت: باید از عواملی که ممکن است علت اولیه ایجاد اگزما نباشند اما اگزما را تحریک ‌می‌کند و یا باعث وسعت، ماندگاری و تشدید عوامل می‌شوند دوری کنیم. مثل اینکه فردی به علت ژنتیکی یا خود ایمنی بدن اگزمای پوستی دارد، اما به علت مصرف مواد شوینده و یا خوراکی اگزما تشدید می‌شود.

نایب رئیس اول هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی اصفهان با بیان اینکه برای عوامل درونی اگزما نمی‌توان کار زیادی انجام داد، توضیح داد: باید مراقب باشیم عوامل بیرونی باعث تحریک اگزما نشود. یکی از شایع‌ترین دلایل بدتر شدن اگزما مسائل روحی روانی است، به طوری که استرس و نگرانی نیز باعث ایجاد و هم تشدید اگزما می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: باید از عوامل تحریک کننده اگزما دوری کرد و نسبت به عواملی که قابل کنترل و درمان است نیز بی‌توجه نبود. اگر عوامل اگزما مثل خارش کنترل نشود، اگزما را تشدید می‌کند. به عنوان مثال برخی افراد پشت گردن یا آرنج دچار اگزما می‌شوند که به دلیل خاراندن زیاد، بافت پوست کراتینه و زمخت می‌شود. همین موضوع اگزما را تشدید و درمان را سخت‌تر می‌کند.

مصلحی بر استفاده از مواد غذایی طبیعی، سبزی‌ها و میوه‌هایی که فرد به آن‌ها حساسیت نداشته باشد تأکید کرد و افزود: نوشیدن مایعات به‌ویژه آب، استراحت، تغذیه، خواب و آب‌وهوای مناسب باعث می‌شود کمتر به اگزما مبتلا شویم و اگر مبتلا می‌شدیم کنترل و سیر درمان راحت‌تر باشد.

وی اضافه کرد: به دلیل اینکه بخش وسیعی از اگزماها ناشی از عوامل محیطی است، وقتی افراد در معرض عوامل محیطی و شغلی قرار می‌گیرند و در سن فعالیت هستند طبیعتاً میزان مراجعات برای اگزما هم بیشتر می‌شود.

این پزشک توصیه کرد: به‌محض مشاهده علائم اگزما چه علائم ظاهری پوست و مخاط و چه علائم حسی و خارش باید در همان مرحله اولیه به پزشک مراجعه کرد، چون ممکن است برخی از علائم ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای باشد که شاید بعداً علائم اگزما بروز پیدا کند و یا نکند.

این دکترای تخصصی پژوهشی بیماری‌های پوست و سالک بر اهمیت مراجعه اولیه به پزشک تأکید و اظهار کرد: ممکن است علائم اگزما مثل علائم سایر بیماری‌ها باشد که باید در مراحل اولیه تشخیص داده شود. بنابراین به‌محض مشاهده هرگونه علائم آزار دهنده باید در مراحل اولیه مراجعه کرد، مگر اینکه فرد تشخیص دهد علائم ناشی از مصرف مواد غذایی، آرایشی یا عوامل محیطی است که می‌تواند از آن دوری کند، اما اگر باوجود دوری از این عوامل، باز هم اگزما ادامه پیدا کرد باید حتماً برای درمان به پزشک مراجعه شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین