کد خبر: ۷۵۴۱۲۵
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶
تبلیغات

تاثیر کیفیت کالای خواب بر کیفیت خواب انسان

هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین خواب شب برای بازگرداندن انرژی و قوای بدن شود. اختلالات خواب، استرس و … از عوامل مهم بی‌خوابی یا کم خوابی هستند. اما در این میان نمی‌توان از تاثیر کیفیت کالای خواب بر کیفیت خواب هر فرد چشم‌پوشی کرد.
تاثیر کیفیت کالای خواب بر کیفیت خواب انسان
آفتاب‌‌نیوز :

استفاده از کالای خواب مناسب و راحت می‌تواند کیفیت خواب شما را نیز تحت تاثیر قرار دهید. خواب در زندگی انسان تاثیر بسیار زیادی دارد. یکی از این موارد سلامت جسم و روان هر فرد است، همچنین خواب خوب می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. لازم است بدانید که حدود ۸۰٪ هورمون‌های رشد در کودکان و نوجوانان در زمان خواب ترشح می‌شوند، علاوه بر این خواب بر روی یادگیری، کارکرد سیستم عصبی، ساماندهی حافظه و … نیز تاثیرگذار است. در نتیجه در صورتی که خواب عمیقی را تجربه نمی‌کنید ممکن است در طول روز با عدم تمرکز، احساس خستگی و بی حوصلگی، کاهش توان ذهنی، افزایش میزان خشونت و … دست و پنجه نرم کنید.

آیا کالای خواب در کیفیت خواب راحت موثر است؟

همانطور که گفتیم موارد زیادی هستند که می‌توانند بر کیفیت خواب تاثیر بگذارند و سبب بهتر شدن کیفیت خواب یا حتی کاهش کیفیت آن شوند. درست است که اختلالات خواب، استرس و … تاثیر زیادی بر کیفیت خواب دارند، اما از اولین عواملی که می‌توان به آن برای داشتن خواب بهتر اشاره کرد استفاده از کالای خواب مرغوب و با کیفیت است. این کالای خواب شامل، پتو، بالش، تشک، روتختی، ملحفه و روبالشی و در برخی موارد شامل رنگ کالای رنگ، دیوار‌های اتاق خواب و حتی پرده‌ها می‌شود. در نتیجه پیدا کردن علت اصلی برای داشتن خواب بهتر از اولین مواردی است که باید به آن بپردازید.

تشک‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند، طبی، فنری و طبی فنری. هر کدام از این تشک‌ها بسته به آناتومی بدن هر فرد تاثیر متفاوتی بر کیفیت خواب فرد دارند. پس ابتدا باید با توجه به فرم بدن خود یکی از انواع این تشک‌ها را انتخاب کنید.

کیفیت تخت خواب نیز بسیار اهمیت دارد، زیرا اگر کیفیت پایینی داشته باشد بعد از گذشت مدت زمانی شروع به سر و صدا کرده و کیفیت خواب را کاهش می‌دهد. برای داشتن خواب خوب باید در خرید پتو و دیگر کالای خواب دقت کنید. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی کاورلت به آدرس coverlet.ir بهترین کالای خواب موجود در بازار با قیمت مناسب را انتخاب و خریداری کنید.

تاثیر عوامل محیطی مختلف بر خواب انسان

عوامل محیطی یکی دیگر از مواردی هستند که بر خواب هر فرد تاثیر بسزایی دارند. به صورت کلی برای داشتن خواب بهتر باید نور اتاق در کمترین حالت ممکن باشد. کمترین میزان نور برای خواب کمک می‌کند تا هورمون ملاتونین کمتری در بدن ترشح شود و خواب بهتری داشته باشید. داشتن نور زیاد در محیط اتاق خواب موجب ترشح ملاتونین می‌شود و می‌تواند خواب شما را بهم بریزد. علاوه بر نور، وجود سر و صدا و همچنین دمای نامناسب اتاق نیز می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت خواب هر فرد داشته باشد. اما باز هم نباید اهمیت کالای خواب مرغوب را نادیده گرفت، زیرا تاثیرات مثبت بسیار زیادی را بر روی خواب شما خواهد داشت. شما می‌توانید برای خرید بالش مناسب خود به وب‌سایت coverlet.ir مراجعه نمایید و انواع بالش با کیفیت و قیمت‌های متفاوت را خریداری نمایید.

هر فرد سالم به چند ساعت خواب نیاز دارد؟

تاثیر کیفیت کالای خواب بر کیفیت خواب انسان

هر انسان سالم باید به صورت متوسط بین ۷ تا ۹ ساعت در شب بخوابد. هر چه سن فرد کم‌تر باشد میزان خواب فرد بیشتر است. به دلیل نقش مهم خواب در سلامت جسم و روان هر فرد باید بهداشت خواب و همچنین تمرین برای داشتن خواب بهتر جدی گرفته شود. همچنین آرامش و آسودگی که هر فرد در طول روز تجربه می‌کند رابطه عمیق و مستقیمی با میزان خواب وی دارد. علاوه بر این‌ها کارکرد سیستم عصبی و ایمنی بدن و همچنین داشتن تمرکز کافی در طول روز نیز در گرو خواب خوب است. در صورتی که فرد پسر دارید می‌توانید برای خرید روتختی پسرانه مناسب با دکوراسیون اتاق وی به فروشگاه اینترنتی کاورلت مراجعه نمایید و روتختی با کیفیت و درجه یکی از خریداری کنید.

تاثیر کم خوابی بر سلامت فرد

همانطور که گفتیم یکی از پیامد‌های استفاده از کالا‌های خواب نامناسب کاهش کیفیت و میزان خواب است. برخی از مضرات کم خوابی عبارتند از:

۱. کم خوابی و افزایش وزن

بر اساس نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده افرادی که کمتر از میزان معمول می‌خوابند به دلیل به هم ریختن تعادل هورمون‌های بدنشان دچار مشکلات زیر می‌شوند:

• زیاد شدن اشتها کاذب
• تمایل به خوردن غذا‌هایی با کالری بالا
• انجام رفتار‌های تکانشی

ممکن است این ابهام پیش آید که افراد با خواب کمتر فعالیت بیشتری دارند. در نتیجه به غذای و کالری بیشتری نیز نیاز خواهند داشت.

اگرچه این تصور درست بنظر می‌رسد. اما میزان کالری دریافتی از غذا خوردن بسیار بیشتر از میزان مورد نیاز برای بیدار ماندن‌های شبانه است. به طور خلاصه نتیجه کم خوابی‌های پی در پی اضافه وزن است.

۲. کم خوابی، افزایش تحریک پذیری و انجام رفتار‌های تهاجمی

افراد کم خواب یا بی خواب هنگام رویارویی با رفتار‌های نامطلوب (برای مثال در شرایطی که فردی تمرکزشان را به هم بریزد) به سرعت عصبانی و به رفتار‌های تهاجمی متوسل می‌شوند. به عبارت دیگر افراد بی خواب و کم خواب خیلی سریع از کوره در می‌روند.

۳. بی خواب و مشکلات مربوط به بینایی

طبق تحقیقات انجام شده بی خوابی باعث ضعیف شدن چشم و کاهش محدوده دید، تاری دید و دو گانه بینی می‌شود. به این صورت که با افزایش کم خوابی، خطا‌های دید نیز بیشتر می‌شود. علاوه بر این کم خوابی سبب ایجاد توهم و دیدن تصویر‌های غیر حقیقی می‌شود.

۴. بی خوابی و افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی

نتایج تحقیقات نشان داده است که بی‌خوابی‌های مداوم و طولانی باعث افزایش فشار خون می‌شود. طبق همین تحقیقات افرادی که ۸۸ ساعت پیوسته را نخوابیده‌اند دچار افزایش بسیار زیاد فشار خون می‌شوند.

عوارض دیگر کمبود خواب عبارتند از:

خواب کمتر از هشت ساعت باعث افزایش ضربان قلب می‌شود.

کم خوابی سبب افزایش تمرکز پروتئین‌های C-Reactive و در نتیجه افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود.

کم خوابی باعث کاهش میزان یادگیری می‌شود.

۵. کم خواب و سردرد

بیشتر از یک قرن است که پزشکان رابطه بین کم خواب و سرگیجه و سردرد را کشف کرده‌اند. علاوه بر این کم خوابیدن سبب کند شدن ذهن می‌شود. در نتیجه در بسیاری شرایط نمی‌توان به درستی و به موقع تصمیم گرفت.

۶. بی خوابی و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن

کم خوابی حتی برای یک شب سبب ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن می‌شود.

۷. کم خوابی و ریسک پذیری مالی

اگر قصد شروع تجارت یا تصمیم برای انجام کار اقتصادی مهمی دارید بهتر است شب قبل به اندازه کافی خوابیده باشید. چرا که در غیر این صورت نمی‌توانید به سرعت و به درستی فکر کنید و تصمیم بگیرید.

۸. بی خوابی و کاهش اثربخشی واکسن‌ها

همانطور که می‌دانید هدف اصلی تزریق واکسن، به وجود آمدن آنتی‌بادی یک ویروس در بدن است. هنگامی که دچار کم خوابی هستید، سیستم ایمنی ضعیف می‌شود و در نتیجه آنتی بادی کمتری تولید می‌شود.

۹. بی خوابی و ابتلا به دیابت

خواب کم باعث ایجاد اختلال در سیستم متابولیسم بدن و در نتیجه افزایش خطر مقاومت در مقابل انسولین می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده کاهش ریسک ابتلا به دیابت با مداخله‌های پزشکی امکان پذیر است.

خصوصیت بالش مناسب بر خواب خوب

تاثیر کیفیت کالای خواب بر کیفیت خواب انسان

یک بالش خوب و مناسب که بتواند باعث بهبود سطح کیفی و میزان خواب شود باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

۱. ارتفاع بالش

ارتفاع بالش نسبت به تشک باید بیشتر باشد تا در هنگام خواب سر مایل به سمت پایین نشود. به خصوص افرادی که دچار مشکلات تنفسی یا رفلاکس معده، بهتر است برای باز نگه داشتن راه تنفسی و یا جلوگیری از بیرون ریختن محتویات معده از بالش‌هایی با ارتفاع نسبتا بلند استفاده کنند.

علاوه بر این استفاده از بالش با ارتفاع مناسب سبب از بین رفتن و بهبود قوس گردن و خواب رفتگی دست‌ها می‌شود. این افراد بهتر است به جای بیشتر کردن ارتفاع بالش، شیب ناحیه بالای تخت را کمی بیشتر نمایند تا قوس گردنی نیز دچار مشکل نشود.

۲. میزان ضخامت و سفتی

سفتی بالش باید به میزانی باشد که سر و گردن به موازات ستون فقرات قرار گیرد. دقیقا مانند زمانی که ایستاده‌اید.

به افرادی که به پشت و به صورت طاق‌باز می‌خوابند توصیه می‌شود از بالش‌های تقریبا نازک که دارای بخش پایینی ضخیم‌تری هستند، استفاده کنند. زیرا این نوع بالش باعث پر شدن گودی گردن می‌شوند.

از طرفی بالش مناسب برای افرادی که به شکم یا دَمَرو می‌خوابند ناز‌کترین نوع بالش است. زیرا این نوع بالش مانع وارد شدن فشار به قسمت تحتانی کمر می‌شود.

افرادی که عادت دارند به پهلو بخوابند بهتر است بالش‌های ضخیم را انتخاب نمایند. چرا که این نوع بالش‌ها دارای حاشیه پهن برای پر کردن فضای بین شانه و گوش می‌باشند.

۳. تنفس پذیری

برخی از بالش به طور کامل گردن و سر را پوشش می‌دهند و مانع عبور جریان هوا دور تا دور پوست می‌شوند. نتیجه چنین اتفاقی عرق کردن گردن هنگام خواب و جابجایی مداوم سر است. بالش‌هایی که دارای قابلیت تنفس پذیری خوبی هستند از عرق کردن سر جلوگیری می‌کنند.

۴. جنس پارچه

جنس پارچه روکش بالش یکی از موارد مهم در انتخاب بالش است. بهتر است جنس پارچه از الیاف طبیعی تنفس پذیر باشد. برای مثال پارچه‌های تولید شده با الیاف بامبو از ایجاد حساسیت جلوگیری می‌کند و بسیار نرم، راحت و تنفس پذیر است.

یک تشک مناسب چه ویژگی‌هایی دارد؟

همانطور که پیش‌تر گفتیم، کالای خواب مرغوب تاثیر زیادی بر کیفیت خواب دارد. اما مهم‌ترین و اصلی‌ترین کالای خواب در هر خانه تشک مناسب می‌باشد که بسته به فرم بدن و سلیقه هر فرد می‌تواند در بین مدل‌های مختلف تغییر پیدا کند. تشک مناسب دارای ویژگی‌هایی است که شاید هر شخص این ویژگی‌ها را نداند، به همین دلیل در این قسمت از مقاله می‌خواهیم به بررسی ویژگی‌های تشک مناسب بپردازیم. علاوه بر ویژگی‌ها، سعی می‌کنیم تا انواع تشک را نیز برای شما نام ببریم و با توضیح مختصری شما را با انواع آن آشنا کنیم.

۱. راحتی

تشک نوعی تکیه گاه در هنگام خواب برای بدن است و حالت ستون فقرات را مانند زمان ایستادن نگه می‌دارد. در هنگام خرید تشک باید به نحوه قرارگیری باسن، کمر و شانه بر روی تشک دقت کنید. دلیل این کار راحتی فرد در هنگام خواب است، زیرا در زمان خواب فشار وزن بدن بر روی این نقاط خواهد بود.

۲. دوام

کیفیت و مرغوب بودن مواد اولیه به کار رفته در تولید تشک بسیار اهمیت دارد. درست است که برای خرید تشک با کیفیت باید مبلغ بیشتری را پرداخت کنید، اما دوام تشک بسیار مهم است و نباید از آن غافل شوید. با پرداخت مبلغ بیشتر علاوه بر اینکه می‌توانید زمان بیشتری از آن استفاده کنید، آرامش بیشتری نیز در هنگام خواب تجربه خواهید کرد.

۳. ابعاد

ابعاد تشک نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. در صورتی که تشک انتخاب شده بسیار کوچک باشد، آرامش و کیفیت خواب شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هر فرد در طول شب ۴۰ تا ۶۰ مرتبه غلت می‌زند که در صورت کوچک بودن تشک، آزادی مورد نظر را نخواهد داشت.

۴. جنس اسفنج

برای تشخیص جنس اسفنج باید وزن و تراکم آن را در نظر بگیرید. میزان متراکم بودن اسفنج‌ها هر چه بالاتر باشد، میزان طبی بودن آن‌ها نیز بیشتر است. اسنفج‌هایی که وزن بیشتری دارند، تراکم بالاتری را نیز دارا می‌باشند.

۵. فنر تشک

نوع فنر بندی، ضخامت مفتول فنر و فریم دوری آن تاثیر زیادی بر کیفیت و مرغوبیت تشک دارند. تشک‌هایی که فنر پاکتی دارند از کیفیت بهتری برخوردار هستند، زیرا هر فنر داخل یک پاکت مجزا قرار دارد. در این نوع تشک‌ها اگر فردی بر روی آن تکان بخورد، فرد دیگر متوجه تکان نخواهد شد و به مرور زمان فنر‌ها جیر جیر نخواهند کرد.

۶. ارتفاع

ارتفاع هر تشک با توجه به مواد داخل آن متفاوت است و همین ارتفاع سبب افزایش طول عمر آن می‌شود. ارتفاع بیشتر، کیفیت بالاتر تشک را نشان می‌دهد. همچنین استفاده از روتختی نیز سبب به وجود آمدن ارتفاع بیشتر تشک می‌شود و زیبایی آن را نیز دو چندان می‌کند.

۷. مموری فوم

مموری فوم در تشک‌های جدید استفاده می‌شود که تشک‌ها دارای قیمت بالاتری نیز می‌باشند. از ویژگی‌های اصلی مموری فوم با فوم هوشمند می‌تواند به تغییر شکل آن‌ها در اثر تغییر دمای بدن، بهبود گردش خون در بدن، عدم گرفتگی عضلات بعد از خواب، برگشت‌پذیری خوب بعد از برداشتن نیرو از روی تشک و همچنین عدم وجود درد در ستون فقرات اشاره کرد. این فوم در سازمان فضایی آمریکا برای جلوگیری از به وجود آمدن درد‌های ناشی از شتاب فضاپیما بر بدن فضانوردان اختراع و تولید شد. بعد از آن در تشک‌ها مورد استفاده قرار گرفت.

در ادامه انواع تشک را برای شما نام می‌بریم:

1. تشک فنری: این نوع تشک برای افراد با سن و وزن کم مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین قیمت آن نیز کم و مقرون به صرفه می‌باشد.

2. تشک طبی و فنری: این نوع تشک برای همه سنین قابل استفاده است. در این نوع تشک به دلیل ارتفاع و کیفیت مواد متفاوت، قیمت نیز متغیر است.

3. تشک طبی: این نوع تشک‌ها فنر ندارند و تنها ویژگی آن‌ها طبی بودن است. تشک طبی فومی از ارزان‌ترین تشک‌های موجود در بازار است که جنس آن یونولیت می‌باشد. این تشک برای مصارف بلند مدت طراحی نشده است. از خصوصیات اصلی این تشک می‌توان به قابل شستشو بودن، زیپ دار بودن و سبک بودن آن اشاره کرد.

آیا رنگ روتختی بر کیفیت خواب موثر است؟

ممکن است فکر کنید رنگ روتختی تاثیر زیادی بر روی کیفیت خواب ندارد، اما اشتباه می‌کنید. در صورتی که رنگ انتخاب شده برای روتختی خود را دوست نداشته باشید، این امر امر تاثیر منفی بر کیفیت خواب شما خواهد داشت. به همین دلیل سعی کنید از رنگ‌های مورد علاقه خود هنگام خرید روتختی استفاده کنید.

نتیجه گیری

همانطور که در مقاله بررسی کردیم، خواب هر فرد با کالای خوابی که استفاده می‌کند رابطه مستقیم دارد. یعنی هر چه کیفیت کالای خواب بالاتر باشد، خواب بهتری را نیز تجربه خواهید کرد. در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با تشک و بالش مناسب برای خواب آشنا کنیم. همچنین عوامل محیطی و حتی رنگ مناسب برای روتختی را نیز بررسی کردیم تا بتوانید انتخاب‌های درست‌تری را داشته باشید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین