کد خبر: ۷۸۸۵۱
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۳
در نشستی مطبوعاتی عنوان شد:

اظهارات وزیر علوم درباره بازنشستگی استادان و مدرک کردان

از کردان خواسته شده مدارک خود را به وزارت علوم ارائه کند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره روند بازنشستگی‌های اخیر برخی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و اجباری و اختیاری بودن آنها، اظهار کرد: «بازنشستگی اعضای هیات علمی از زمان تصویب قانون شرح وظایف اعضای هیات علمی وجود داشته است که در این قانون در مورد اعضای هیات علمی با رتبه «استاد تمام» سقف 65 سال سن برای بازنشستگی در نظر گرفته شده است».

به گزارش سرویس اجتماعی آفتاب، به نقل از ایسنا، محمد مهدی زاهدی که امروز سه‌شنبه و در آستانه هفته دولت در نشستی مطبوعاتی با حضور معاونانش درتبیین گزارشی از عملکرد سه ساله این وزارتخانه سخن می‌گفت، افزود: «البته این قانون به روسای دانشگاه‌ها این اختیار را داده که بتوانند به این حد سنی تا پنج سال را نیز اضافه کنند، به این معنی که اعضای هیات علمی استاد تمام می‌توانند تا حداکثر 70 سال سن در دانشگاه حضور داشته باشند».

وی با بیان اینکه بازنشسته شدن یک استاد به معنی جدایی وی از دانشگاه‌، تدریس و پژوهش نیست، خاطر نشان کرد: «در سال گذشته تقریبا تمام دانشگاه‌هایی که استاد بازنشسته داشتند برای استفاده از این اساتید در امر تدریس و راهنمایی پایان نامه‌ها درخواست کردند که با کلیه آنها موافقت شد».

زاهدی با بیان اینکه روند بازنشستگی اخیر اساتید در دانشگاه تهران در یک روند کاملا قانونی انجام شده است گفت: «تمام کسانی که بازنشسته شده‌اند چه آنهایی که درخواست بازنشستگی داشته و یا نداشته‌اند بالای هفتاد سال سن داشته‌اند».

وزیر علوم در عین حال افزود: «در سال گذشته یکی از اساتید به نام کشور پیش از بازنشستگی، از دنیا رفت که این عدم بازنشستگی خانواده این شخصیت علمی را پس از فوت وی با مشکلات جدی روبرو کرد چرا که وی از برخورداری از حق پایان خدمت محروم می‌شد ولی در عین حال دانشگاه مذکور وی در صدد حل این مساله است».

زاهدی در ادامه اعضای هیات علمی و به ویژه استاد تمام‌ها را سرمایه های علمی و انسانی بیان کرد و گفت: «این اساتید ذخایر علمی ما در حوزه و دانشگاه هستند و برنامه‌ ما استفاده از خدمات این اساتید می‌باشد».

وزیر علوم با بیان اینکه بازنشسته کردن اساتیدی که بین 65 تا 70 سال سن دارند حق رییس دانشگاه است و کار غیرقانونی محسوب نمی‌شود، عنوان کرد بنا بر مصوبه هیات امنا، رییس دانشگاه می‌تواند برای اساتیدی که در این محدوده سنی قرار دارند تقاضای بازنشستگی دهد، ولی اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه جدیدی داشته باشد این مصوبه ناظر بر فعالیت هیات امنا است.

وی تاکید کرد: «در روند بازنشستگی‌ها هیچ کار غیرقانونی انجام نشده است ولی به نظر من باید از اعضای هیات علمی به ویژه استاد تمام‌ها تا جایی که امکان دارد استفاده کرد البته حضور و استفاده از آنها ربطی به مسئله بازنشستگی‌شان نداشته باشد».

وی با اشاره به پیشنهاد وزرای علوم و بهداشت در مورد طرح تکریم اساتید بازنشسته به شورای عالی انقلاب فرهنگی و مصوبه مربوطه اظهار کرد: «بر اساس این مصوبه دانشگاه‌ها بخشی از هزینه شرکت در کنفرانس‌های بین المللی استاد تمام‌ها را پرداخت می‌کنند».

وی افزود: «ایجاد اتاق‌هایی برای اساتید بازنشسته در دانشگاه‌ها، ارائه تسهیلات برای رفت و آمد درون کشوری این اساتید و پاسخگویی به درخواست‌های آنها برای تهیه کتب و مقالات از دیگر مصوبات مربوط به این طرح است».

وی افزود: «وزارت علوم نسبت به تکریم اساتید بازنشسته عنایت ویژه‌ای دارد».

وی در باره رویکرد وزارت علوم درباره نظام حق‌التدریسی در دانشگاه‌ها، اظهار کرد: «وزارت علوم بحث حق التدریسی ندارد و به طور کلی مقوله‌ای به عنوان نظام حق التدریس در وزارت علوم مطرح نیست».

وزیر علوم در عین حال ادامه داد که برخی اعضای هیات علمی به صورت پاره وقت در دانشگاه فعالیت می‌کنند ضمن اینکه گاهی اوقات از اساتید سایر دستگاه‌ها در دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه پیام نور استفاده می‌شود.

وی کرد: «وزارت علوم در بخش جذب اعضای هیات علمی مشکلی نداشته است و با سهمیه‌های تخصیص یافته جهت جذب هیات علمی نیاز وزارت علوم به جذب اعضای هیات علمی حق التدریس به شدت کاهش می‌یابد».

وی درباره وضعیت بررسی مدرک کردان وزیر کشور در وزارت علوم گفت: «از ایشان خواسته شده تا مدرک خود را به وزارت علوم ارائه کنند البته توجه به این نکته ضروریست که وزارت علوم هیچ گاه به صورت فی البداهه و بدون درخواست شخص حقیقی یا حقوقی اقدام به بررسی مدرکی نمی‌کند».

وزیر علوم افزود: «از ایشان خواسته شده تا اصل مدرک و یا مدارک تحصیلی‌شان را به حوزه دانشجویی ما ارجاع دهند که این معاونت این مسئله را پیگیری می‌کند».

وی تاکید کرد: «اطلاعات ارائه شده در سایت‌ها پیرامون افتخاری بودن یا نبودن و یا اعلام عدم اعتبار این مدرک از سوی دانشگاه آکسفورد از نظر ما ارزشی ندارد و وزارت علوم خود از طریق یک پروسه اجرایی شفاف و روشن که همیشه از طریق آن اقدام می‌کرده است، مدرک را ارزیابی می‌کند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۸۷/۰۵/۳۰
0
0
از وزير محترم علوم درخواست مي‌كنم لطف فرموده و نگاهي هم به مدرك دكتري يا پروفسوري آقاي ........... كه مدام لاف در غريبي ميزند و با مدرك تحصيلي مشكوكش خود را در..... و در جامعه علمي اين كشور پروفسور معرفي ميكند.
با تشكر
دلمقاني
ناشناس
|
-
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۸۷/۰۵/۳۰
0
0
نگراني عمومي از بازنشستگي استادان براي اين است كه برخي از اين عزيزان در واقع جانشين حاپز شرايط ندارند و فقدان آنها خلاء علمي در دانشگاه ايجاد مي كند اين نگراني بجا است اما مادام كه بفكر تربيت افراد جايگزين چه در زمينه هاي علمي و چه مديريتي نباشيم اين مشكل وجود خواهد داشت بايد بفكر تربيت استادان توانا و جايگزين نمود زيرا در غير اينصورت برفرض هم اين عزيزان بازنشسته نشوند اجل آنها را از ما خواهد گرفت .
ناشناس
|
-
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۸۷/۰۵/۳۰
0
0
به اين مي‌گند حربه زمان. قرار بود نفت سر سفره‌هاي مردم بياد ولي زمان از يادمون بردُ قرار بود اسراييل رو از روي زمين محو كنيمُ قرار بود لوگان جايگزين پيكان با همان قيمت بشهُ قرار بود ايران را آباد بعد مديريت جهاني كنيمُ قرار بود مفسدين اقتصادي رو معرفي كنيمُ قرار بود مافياي نفتي رو تار و مار كنيم قرار بود به كارهاي مهم‌تر از سه تا تار موي دختران هم فكر كنيمُ قرار بود سازمان مديريت را منحل و طرحي نو دراندازيم و قرار بود و قرار بود... آقا ولش كن زمان كه بگذره بزرگ ميشيم و يادمون ميره
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین