کد خبر: ۸۱۵۳۶۳
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳

سپر ایمنی بدن در روز‌های آلوده

پدیده وارونگی هوا هم‌زمان با شروع فصل سرما، باعث تشدید آلودگی هوا می‌شود که توسعه صنایع و افزایش خودروهای شخصی باعث شده است که این معضل در تعداد بیشتری از شهرها گسترش پیدا کند.
سپر ایمنی بدن در روز‌های آلوده
آفتاب‌‌نیوز :

یافته‌های پژوهشی نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض هوای آلوده، طیف وسیعی از آثار بیماری را بر سیستم تنفسی و قلبی عروقی تحمیل کرده و حتی مرگ و میر را افزایش می‌دهد و یکی از راهکارهای حفظ سلامتی در این شرایط، آشنایی با تغذیه مناسب است.

محمدرضا رشیدی نوش‌آبادی، سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان در گفت‌وگو با ایسنا گفت: اجزای ذرات معلق و سنگین هوا، می‌تواند منجر به بیماری‌های مزمن مانند آلرژی‌های دستگاه تنفسی، عفونت‌های تنفسی و بیماری‌های قلبی عروقی و حتی سرطان شود.

وی افزود: ذرات معلق سمی هوا با ورود به بدن به سطح ریه‌ها چسبیده و باعث کاهش آنتی‌اکسیدان‌های بدن شده و حتی با تخریب سلول‌های مختلف، خطر ابتلا به سرطان به خصوص سرطان ریه را افزایش می‌دهد.

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان، گفت: دریافت غذا و مواد مغذی که التهاب را کاهش می‌دهند و دریافت آنتی‌اکسیدان‌های غذایی می‌توانند به کاهش اثر تخریب‌گر ناشی از استنشاق ریزگردها کمک کنند.

وی تأکید کرد: مصرف سبزیجات و میوه‌های زرد و نارنجی مثل هویج، آلو، کدو حلوایی، زردآلو،گوجه فرنگی، طالبی، انبه و موز که دارای بتاکاروتن بالا هستند در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود و در نتیجه آثار مضر ناشی از ریزگردها را کاهش می‌دهد.

رشیدی نوش‌آبادی افزود: میوه‌ها و سبزی‌ها حاوی ویتامین C همچون نارنگی، پرتقال، توت‌فرنگی، لیمو ترش، انار، سیب، خربزه، طالبی و سبزی‌های سبز تیره مانند اسفناج و سبزی‌خوردن، انواع فلفل از جمله فلفل دلمه‌ای، شلغم، لبو و پیاز در روزهایی که هوا آلوده است باید بیشتر مصرف شود.

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: مصرف آجیل‌های گیاهی، مغزهای آجیلی و تخم آفتابگردان حاوی ویتامینE بالایی هستند که می‌تواند به کاهش التهاب در بدن و آثار زیان‌بار آلودگی هوا بر سلامت کمک کند.

وی تصریح کرد: یافته‌های پژوهشی نشان داده است که مواد غذایی حاوی امگا 3، مثل ماهی، گردو و خرفه می‌تواند در حفظ سلامت ریه‌ها مؤثر باشند. همچنین مصرف سبزیجات خانواده کلم، می‌تواند به دفع سموم و پیشگیری از سرطان کمک کند.

رشیدی نوش‌آبادی تأکید کرد: بنا بر تحقیقات، پیاز و سیر حاوی ماده‌ای هستند که به تقویت ریه‌ها و کاهش خلط در ریه کمک می‌کنند. همچنین مکمل ویتامین D به‌عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی نقش مهمی در کاهش اثرات آلودگی هوا دارد.

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: مصرف روزانه حداقل دو لیوان شیر کم‌چرب و لبنیات، عوارض ناشی از آلودگی هوا بر دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد، زیرا شیر کم‌چرب دارای فسفر، منیزیم و کلسیم است که خنثی کننده سموم بوده و دفع ادرار و مدفوع و مواد آلاینده را تنظیم می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: شیرهای غنی شده با باکتری‌هایی به نام پروبیوتیک، سطح باکتری‌های مفید را در روده انسان تعادل می‌بخشد و کلسیم موجود در شیر کم‌چرب، منجر به کاهش جذب سرب و فلزات سنگین موجود در هوای آلوده می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین